>>

Recensie Elton John ★★★★★

desc

donderdag 23 mei 2019 Sportpaleis MerksemBert Hertogs

Het sterkste concert dat Elton John de jongste 20 jaar (tellend vanaf zijn One Night Only-tour) in ons land heeft afgeleverd. Dat bracht ie met zijn Farewell Yellow Brick Road-tour waarbij hij afscheid nam van zijn Belgische fans. Het Sportpaleis met zittend middenplein was tot de nok gevuld, goed voor zo’n 17.000 toeschouwers en die kregen hits, erg veel hits van de Brit voorgeschoteld. Elton zoomde daarbij weliswaar vooral in op zijn samenwerkingen met Bernie Taupin. Wie recenter werk wilde horen, waaronder ‘Can you feel the love tonight’ en ‘the Circle of Life’ die hij mee voor Disney’s The Lion King schreef, was er aan voor de moeite. Na een fenomenaal optreden van twee uur en half klonk ‘Don’t go breaking my heart’ door de luidsprekers toen het zaallicht aan was. Om maar te zeggen dat Elton nog langer had door kunnen blijven gaan. Zijn catalogus die ie op een halve eeuw opbouwde is dan ook erg rijk gevuld.

Recensie: Elton John ★★★★★

Recensie Sue me modderfokker ★★★★1/2

desc

woensdag 22 mei 2019 Bourla AntwerpenBert Hertogs

Mathijs F. Scheepers tekent met Sue me modderfokker wellicht voor een van de beste monologen van dit theaterseizoen. De voorstelling gaat naast een uit de hand gelopen burenruzie en de daarbij horende wraakgevoelens ook over de risico’s en mogelijke complicaties van een zwangerschap en bevalling. Scheepers mag daarbij een brede waaier van emoties spelen, van ontgoocheling, over woede, onbegrip, verslagenheid en hoop. Dat in combinatie met de eerder zenachtige, rustige parlando-manier die hij soms hanteert als in een Frans chanson, muzikaal begeleid waarbij hij wat afstand neemt ten opzichte van het verhaal dat in zijn eigen leven afspeelde, werkt hier erg goed. Ook de manier waarop hij het verhaal visualiseert, door met alcoholstift op een bord waarin puzzelstukken verwerkt zijn, te schrijven, maakt het enigszins didactisch maar niet minder beklijvend. De tijdsprongen die hij maakt versterken verder de dramatiek terwijl de videobeelden, getoonde foto’s én de ijzersterke tekst het muisstil maken in de Bourla. Zelden zo’n indrukwekkende stilte gehoord overigens in een schouwburg. En wat leverden die paar puzzelstukken die in de lucht na een tijdje werden gehangen een prachtig beeld op: die van een mega mobiele hanger die over een bedje gehangen wordt om de baby tot rust te krijgen.

Recensie: Sue me modderfokker ★★★★1/2

Recensie Aladdin ★★1/2

desc

woensdag 22 mei 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Aladdin, de live actionfilm van Guy Ritchie, is geen hoogvlieger. Dat komt omdat de prent maar liefst meer dan twee uur duurt en het tempo soms aan de lage kant is. Als de kinderen in de zaal kennelijk ook vinden dat de film bij momenten wat sleept en ze wat onrustig worden, hun stoeltje laten voor wat die is en beginnen rond te lopen ook al is er een pauze, dan weet je dat het niet goed zit met de spanningsboog ervan. Niet dat de songs hun ding niet doen. Die van Prins Ali en Een vriend als ik op kop doen ze uit hun Kinepolis-zeteltjes komen om te dansen. Op choreografisch vlak voelt de film best lekker aan waarbij ook naar Bollywoodfilms verwezen wordt. Sommige nummers zoals A Whole new world en het nieuwe Speechless openen opvallend klein met een minimum aan muzikale begeleiding (piano of akoestische gitaar). Op die manier gaat alle aandacht naar de feestelijke, grootser georchestreerde nummers. Prins Ali knipoogt qua beeldtaal trouwens naar de gay parade (Will Smith komt als Genie lichtjes verwijfd over met zijn handjes maar zal, zo leert de openingsscène wel twee kinderen hebben wanneer ie – letterlijk en figuurlijk – met Dalia (Nasim Pedrad), de hulp van Jasmine in zee is gegaan), naar het carnaval in Rio én naar het Songfestival (Conchita Wurst).

Recensie: Aladdin ★★1/2

Recensie Tribute to Hans Zimmer ★★★★

desc

dinsdag 21 mei 2019 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

Een gedeeltelijke staande ovatie én stevig gejoel en applaus dat ontvingen European Philharmonia onder leiding van Walter Proost, Cinematic Art Choir, Gene Thomas, Patsy Verfaillie en Eric Melaerts in het Koninklijk Circus na de première van Tribute to Hans Zimmer. Heel wat orkestleden tourden met Hans Zimmer in Europa. De concertreeks Hans Zimmer live on tour hield drie jaar geleden onder andere in ons land halt in Paleis 12 en een jaar later in het Sportpaleis. Eerlijk? Wat we te horen kregen in het Koninklijk Circus was stukken beter. Dat komt omdat men zich slechts gedeeltelijk baseerde op de setlist van toen, die destijds vooral meer van hetzelfde bracht: alles uit de kast halen, bombast, en een orkest dat luid, luider, luidst klonk. Dat het ook anders kon, toonde deze Belgische productie die veel meer de eclectische kaart trok en de veelzijdigheid van de componist onderstreepte. Dat leverde ook arrangementen op waar elke orkestgroep aan haar trekken kon komen en haar kunnen mocht laten horen. Links en rechts, strijkers, kopers, houtblazers, electric orchestra en percussie gingen niet zelden in dialoog met elkaar in zowel zachte als luidere passages wat een dynamische mix opleverde en een rijke klankkleur van het geheel.

Recensie: Tribute to Hans Zimmer ★★★★

Recensie Dido ★★★1/2

desc

maandag 20 mei 2019 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

15 jaar heeft Dido niets van zich laten horen als artieste. En dat had allemaal onder andere te maken met haar privéleven, zo zei ze in een uitverkocht Koninklijk Circus in Brussel waar ze haar jongste plaat ‘Still On My Mind’ kwam voorstellen. ‘Have to stay’, de eerste toegift van de avond schreef ze dan ook voor haar zoon en gaat over de liefde die ze voor hem voelt wat met niets te vergelijken valt. De Britse zevenenveertigjarige zangeres herinnerde haar jongste passage aan ons land nog levendig meer dan tien jaar geleden. Toen was ze zo ziek als wat, wat ze zich kennelijk ook in het hotel nog herinnerden waar ze ook nu weer verbleef. En ook zij was die avond blijkbaar niet vergeten: ‘I nearly collapsed in the hotel’.

Recensie: Dido ★★★1/2

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter