>>

Recensie Dido ★★★1/2

desc

maandag 20 mei 2019 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

15 jaar heeft Dido niets van zich laten horen als artieste. En dat had allemaal onder andere te maken met haar privéleven, zo zei ze in een uitverkocht Koninklijk Circus in Brussel waar ze haar jongste plaat ‘Still On My Mind’ kwam voorstellen. ‘Have to stay’, de eerste toegift van de avond schreef ze dan ook voor haar zoon en gaat over de liefde die ze voor hem voelt wat met niets te vergelijken valt. De Britse zevenenveertigjarige zangeres herinnerde haar jongste passage aan ons land nog levendig meer dan tien jaar geleden. Toen was ze zo ziek als wat, wat ze zich kennelijk ook in het hotel nog herinnerden waar ze ook nu weer verbleef. En ook zij was die avond blijkbaar niet vergeten: ‘I nearly collapsed in the hotel’.

Recensie: Dido ★★★1/2

Recensie Bach Studies ★★1/2

desc

zondag 19 mei 2019 Opera AntwerpenBert Hertogs

Met de wereldcreatie Bach Studies van Benjamin Millepied sluit Ballet Vlaanderen haar seizoen 2018-2019 af in ons land. De productie werd op de première in Antwerpen onthaald op een gedeeltelijke staande ovatie van het publiek. Kennelijk wisten die toeschouwers het werk beter te appreciëren dan wijzelf. Wij zagen op een uitzondering links en rechts na namelijk een wervelende start op ‘Kommt, Ichr Töchter, Helft mir Klagen’ uit de Matteüspassie nr. 1 voor koor, waarna de voorstelling danig inzakte, om uiteindelijk op het einde van het tweede bedrijf opnieuw de dynamiek van de ganse compagnie, de bijna onophoudelijke beweging uitgevoerd te zien op Passacaglia en fuga in c voor orgel. Het werk – waarin behoorlijk wat laag tegen de podiumvloer uitgevoerd wordt wat niet optimaal is voor de zichtlijnen op de parterre, daarnaast wordt er soms ook te breed gespeeld links en rechts zodat een deel van het publiek de dansers letterlijk niet ziet zitten - komt dus het best tot haar recht wanneer alle dansers op het podium staan. De solo’s, duetten, enz. zijn niet allemaal van dezelfde choreografische kwaliteit en intensiteit. Om kort te gaan: Bach Studies is ons niet coherent en consistent genoeg (qua niveau) waardoor de spanningsboog al snel verslapt. Dat heeft voor alle duidelijkheid niets met Ballet Vlaanderen te maken, wel met het werk op zich.

Recensie: Bach Studies ★★1/2

Recensie Till it s over ★★★★

desc

zaterdag 18 mei 2019 Mutsaardstraat 31 AntwerpenBert Hertogs

In Till it’s over van theatercollectief Skagen komen verschillende disciplines samen. Eerst en vooral is er de installatie van de Amerikaanse schilder en beeldend kunstenaar Richard Jackson die gekend staat om zijn action painting. Hij liet zich inspireren op Picasso’s oorlogsschilderij Guernica. De vloer van het speelvlak bestaat uit puzzelstukken die enkele toeschouwers alvast mogen vervolledigen wanneer ze de ruimte betreden. Dat doen ze in een kanariegele overall en blauwe beschermplastic over hun schoenen. Bij momenten gaat het er dan ook heftig aan toe tijdens deze productie waarbij het publiek ook uitgenodigd wordt om deel te nemen in de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen. Burgeroorlog, wraak en tederheid staan centraal net als de vraag wat er achter blijft na extreem geweld tussen individuen.

Recensie: Till it s over ★★★★

Recensie Achter Af ★★★★

desc

vrijdag 17 mei 2019 CC BerchemBert Hertogs

Een boekvoorstellingsbespreking zonder het boek te hebben doorgenomen. Het is al even absurd als het idee dat de Koe had – ‘Niemand kent die bij de film!’ – om een boek ‘Koe doet boek’ uit te brengen naar aanleiding van hun dertigjarig bestaan waarvan ze 1.035 exemplaren moesten afnemen van hun uitgever aan €26,60/stuk die ze na de voorstelling aan €34 verkopen wat een slordige winst oplevert van €7,40 per stuk terwijl Peter de korting (€34 in plaats van 39) als een koopje voorstelt. Peter is de nestor, Natali is er 20 jaar bij en Willem (die naar verluidt geen vrienden heeft volgens deze voorstelling en meteen na een voorstelling naar huis gaat) nog maar 10. Grootheidswaanzin is het gezelschap niet vreemd, zeker niet wanneer ze met een gigantische sérieux in zwart-witbeelden de draak steken met de documentaire en daarna dat nog eens dunnetjes overdoen in een debatprogramma/nabespreking van een voorstelling/een boekvoorstelling met micro’s waarop een blauwe, gele, rode, of oranje windkap staat zodat ze bij de techniek zouden weten welke micro voor wie bestemd is, maar die ze helemaal niet nodig hebben omdat ze headsets dragen (wat hun gevoel voor absurdisme benadrukt). Uiteraard mogen erg korte instrumentale intermezzo’s van Ramses Van den Eede niet ontbreken in dit geheel, die al bijna in de kiem gesmoord worden nog voor ze goed en wel gestart zijn.

Recensie: Achter Af ★★★★

Recensie David Bisbal ★★★★

desc

donderdag 16 mei 2019 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

Een ganse dag zag het er naar uit dat wereldster David Bisbal zijn optreden in het Koninklijk Circus moest annuleren. De luchtleiders in Zaventem vonden het alweer nodig om het werk neer te leggen en de 39-jarige Bisbal zat dus vast. Hij kwam immers met het vliegtuig. Uiteindelijk geraakte ie toch nog in Brussel maar moesten de fans een half uurtje langer geduld hebben. Bisbal oogde overigens opmerkelijk fris. Er was niets te merken aan hem, ook niet in zijn humeur of zo, die je deden herinneren aan de frustraties die bij vliegtuigvertragingen komen. Kortom: de man bleek hier erg professioneel mee om te gaan. Voor hun geduld werden de fans rijkelijk beloond. Een erg straf optreden dat uptemposongs afwisselde met (piano)-ballads bracht de Spanjaard die zes studioalbums op zijn naam heeft en die in Brussel bewees een ras-performer te zijn die erg attent bleek voor zijn (voornamelijk vrouwelijke) fans. Handjes geven aan de eerste rijen? Check! Een aantal keren met het achterwerk zwaaien? Check! Een sensueel, ja zelfs erotisch geladen choreografietje neerzetten wanneer ie naar voor op het podium springt terwijl ie daarbij een seksuele beweging uitvoert? Check!

Recensie: David Bisbal ★★★★

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter