<<    >>

Recensie Shania Twain ★

desc

woensdag 10 oktober 2018 Sportpaleis MerksemBert Hertogs

Drie kwart van het Sportpaleis bleef leeg tijdens Shania Twains Now tour wanneer die halt hield in ons land. En dat terwijl het concert de opener van seizoen 2018-2019 was in de grootste zaal van het land. Promoter Live Nation Belgium ging dus zwaar op de bek en toonde nog maar eens dat ze in Mechelen niet altijd in staat zijn de juiste zaal voor de juiste artiest af te huren. Een schamele 4.500 toeschouwers waren er dus maar en honderden daarvan hadden een gratis ticket kunnen bekomen (onder andere vrijwilligers die voor het Sportpaleis werken, naast de reguliere wedstrijden die mediapartners opzetten). Meteen rijst dan ook de vraag of de promoter zo niet onrechtstreeks een schuldbekentenis deed dat hun ticketprijzen (tussen 49 en bijna 100 euro) er niet los over gaan. Hoewel Twain een grote productie bijhad, goed voor 19 trucks en 9 bussen aan mensen en materiaal, bracht ze op haar 53ste een optreden dat weinig indruk op ons maakte.

Recensie: Shania Twain ★

Recensie Dermot Kennedy ★★★1/2

desc

dinsdag 9 oktober 2018 Botanique BrusselBert Hertogs

De Ierse singer-songwriter Dermot Kennedy speelde een uitverkocht concert in de serre van de Kruidtuin. Inderdaad, gepaster deze keer is het om het niet te hebben over de Orangerie en de Botanique, simpelweg omdat we in de zaal geen woord Frans gehoord hebben. Heel wat jonge fans, veelal meisjes, waren afgekomen naar dit optreden. Een man met een gitaar, dat blijft kennelijk tot de verbeelding spreken. In die mate dat de Ier na ‘An evening I will not forget’ een schuchter ‘Thank you’ liet horen en daar in ruil een oorverdovend applaus en gejoel voor kreeg waarop ie zijn tanden bloot glimlachte. Achteraf toen we richting vestiaire trokken, hoorden we een meisje vertellen dat het straf was dat ie zonder noemenswaardige mediasupport ‘je hoort hem niet op de radio’ de zaak wist uit te verkopen. Maar het klonk ook dat ie volgens haar de commerciëlere toer aan het opgaan was. Een keuze die ze kennelijk betreurde. Als we haar gerust mogen stellen: elke artiest wil verkopen. Dus in se heeft alle muziek die uitgebracht wordt een commercieel doel.

Recensie: Dermot Kennedy ★★★1/2

Recensie A star is born ★★

desc

dinsdag 9 oktober 2018 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Zo’n vijftal kijkers verlieten zaal 5 tijdens A star is born in Kinepolis Antwerpen op maandagavond. Kan je hen ongelijk geven? De prent kent namelijk een tergend traag ritme. Het verhaal wordt verteld over meer dan twee uur, terwijl het nu ook weer niet zo veel aan het lijf heeft. Om kort te gaan, dit kon makkelijk op anderhalf uur verteld worden. Ook de dialogen tussen hoofdrolspelers Bradley Cooper (singer-songwriter Jackson Maine) en Lady Gaga (onbekend songwriter en vervolgens popartieste Ally) verlopen niet zelden stroef. Hier is dan ook te veel aandacht besteed aan styling en image. De ganse prent voelt als een langgerekte promofilm voor het muziek-, concert- en festivalgebeuren aan waar alle mythes – ja die van seks, drugs en rock ’n roll – blijkbaar vooral overeind gehouden moeten worden. Die van artiesten met talent die het wél kunnen maken ongeacht of ze nu een te grote neus hebben, die van ‘spontane’ ontdekkingen van talent on the road ook. Fans worden eenzijdig voorgesteld als opdringerig en lastig (wat een dedain!). Om weg te geraken van het podium moet je kennelijk wat doormaken als artiest, en kassiersters maken in een supermarkt ongevraagd stiekem een foto met hun smartphone van je. Live Nation, de grootste concertorganisator wereldwijd, zit als Live Nation Productions mee achter deze productie samen met Warner Bros. Toch bereiken ze eigenlijk met deze film net het tegenovergestelde van wat ze willen, enigszins gedegouteerd verlieten we de zaal immers. Op tepel van het jaar (die van Gaga zelf of een stand in), en beste geluid na (wat een concertervaring beleven we tijdens enkele muziekfragmenten in Dolby Atmos alsof we middenin een optreden zitten!) zien we deze langdradige prent niet veel awards in de wacht slepen.

Recensie: A star is born ★★

Recensie Niet Schieten ★★★1/2

desc

maandag 8 oktober 2018 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

‘Niet Schieten’, de titel van Stijn Coninx’ jongste prent over de Bende van Nijvel verwijst naar ‘Niet schieten, da’s mijn papa.’ een quote van Rebecca (rol van Zita Wauters) wanneer die haar vader Gilbert (Louis Talpe) ziet neergeschoten worden op de parking van een grootwarenhuis in Aalst. Bij die aanslag komt ook haar moeder Thérèse Van den Abiel (Elke Van Mello) als zijzelf om het leven. David (een erg overtuigende Mo Bakker) overleeft de gebeurtenissen wel en komt oog in oog te staan met de Reus. Die schiet hem met een afgezaagde tweeloop niet in zijn hoofd, maar door het dijbeen. De kogels gaan erdoor, kaatsen op de vloer en komen zo opnieuw terug door het been. Resultaat: 5 centimeter been is gewoon weg waardoor hij lange tijd moet revalideren.

Recensie: Niet Schieten ★★★1/2

Recensie Paul Michiels Ageless ★★★★1/2

desc

zondag 7 oktober 2018 CC MerksemBert Hertogs

Paul Michiels zette figuurlijk de kers op de taart tijdens het verjaardagsweekend van het Cultuurcentrum Merksem. Samen werden ze dit jaar 90, Michiels telt twee keer 35 lentes sinds 15 juni, het beste CC van de stad Antwerpen (en districten) is er 20. Hoewel het qua gevoel midden in de nacht was voor Michiels en zijn erg straffe live band die er een dag eerder twee optredens op hadden zitten, zetten ze een weergaloos klassevol optreden neer. Aan de mannen in het publiek gaf de zanger mee dat alles op zijn 70ste nog gaat. ‘Je moet blijven oefenen’ klonk het viriel en ietwat stout als tip. Nadien zagen we hem zijn rechterhand op de buik leggen van backings Ibernice MacBean en Nina Babet. Iemand moet het doen om die buikademhaling te controleren, dachten we. Toen ie ‘Ruby Tuesday’ bracht zag je zo de Mick Jagger, al even levendig als hij, maar wel 5 jaar ouder in Michiels verschijnen. Maar zowel de fysieke gelijkenissen – toegegeven, Michiels heeft altijd al iets vrouwelijks in zich gehad qua uitstraling – met David Bowie tijdens een ontzettend straffe coverversie van ‘Let’s dance’ deden verlangen naar nog meer Bowie. Lopend van links naar rechts op het podium zong ie op ‘If you say run. I‘ll run with you’ tijdens diens ‘Let’s dance’. Wat een podiumbeest, wat een stem, zagen en hoorden we aan het werk in Merksem. Maar ook: wat een heerlijk gevoel voor wat theater, voor wat drama ook. Een kant van Michiels die we nog graag wat extra belicht zien de volgende jaren.

Recensie: Paul Michiels Ageless ★★★★1/2

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter