<<    >>

Recensie Kommil Foo Oogst ★★★★

desc

woensdag 6 november 2019 CC BerchemBert Hertogs

30 jaar, of 33 jaar – het is hoe je het bekijkt – Kommil Foo dat moet gevierd comme il faut, dachten de broers Walschaerts. Tijd dus om een best of op hun publiek los te laten zowel qua tekst als qua zang. Geen gewone best of, want na zo veel materiaal aan vhs cassettes, dvd’s en cd’s doornemen, kan je onmogelijk alles brengen. Songs als ‘Pijp uit’, ‘Ze houdt teveel van mij’, ‘Prinsesje’, ‘Beste banaan’, ‘Ik vrees dat je man het weet’ en ‘Worsten’ haalden de voorstelling bijvoorbeeld niet. Om maar te zeggen dat de oogst na drie decennia zo groot is dat het duo niet al hun topnummers in een avondvoorstelling kan stoppen. De songs – zoals ‘Speer’ – die ze  wel brengen, staken ze overigens in een nieuw jasje (hoewel Mich een oud glitterjasje dat ie ooit nog in Amsterdam kocht en André Hazes nog zou gedragen hebben op een repetitie). Mich die in Berchem bijzonder goed bij stem bleek, haalde moeiteloos de hoogste regionen van zijn stemregister, bracht het nummer deels in parlando, maar toonde vooral wat voor een meester hij is in dynamiek in een nummer brengen, waarbij hij tijdens de vocale uithalen ook de metalhead uithing door duivelstekens te maken met zijn vingers. Een man die zich voordoet als held maar eigenlijk een slachtoffer is.

Recensie: Kommil Foo Oogst ★★★★

Recensie Seks(e)(n) ★★★

desc

dinsdag 5 november 2019 Kaaistudio s BrusselBert Hertogs

De perfecte voorstelling om een lekker clickbait artikeltje over te schrijven. Dat dreef ons – het is te zeggen we namen de tram - naar de Kaaistudio’s waar Seks(e)(n) van deKoe en Mugmetdegoudentand in première ging. Wat we uit de vorige voorstelling Achter Af onthielden? Dat ze bij de Koe wel wat durven recupereren. Die ‘Nieuw werk hebben ze toch gezegd, hé?’ van Peter lijkt dan ook zelfkritisch – en relativerend in het begin van de voorstelling. In Seks(e)(n) is het dus niet anders en niet alleen omdat de sofa er hetzelfde rood uitziet als in hun vorige voorstelling. Willem de Wolf, Peter Van den Eede en Natali Broods hebben er voor de gelegenheid Lineke Rijxman bijgehaald zodat ze twee koppels kunnen vormen (de Hollanders bij de Hollanders en de Vlamingen bij de Vlamingen, dan weer de mannen bij de mannen en de vrouwen bij elkaar). Zo zien we Natali en Lineke even intens kussen zodat er boven de bovenlip van Natali zelfs wat huiduitslag te zien is. Achteraf stelt die laatste dat ze niet meer weet of ze nu nog 100% hetero is. Voor alle duidelijkheid, deKoe speelt vaak met waarachtigheid, waarheid en spel zodat je nooit echt helemaal weet of en in welke mate zo’n uitspraak samenvalt met de acteur of actrice die de uitspraak doet. Als toeschouwers van hun eigen voorstelling doen ze zich voor op zoek naar een opening bij de start. ‘Mijnenveld’ staat er, verwijzend naar het programmablaadje, waarop al meteen de vraag gesteld wordt ‘Wanneer begint het eigenlijk?’

Recensie: Seks(e)(n) ★★★

Recensie Lisa Stansfield ★★

desc

maandag 4 november 2019 Ancienne Belgique BrusselBert Hertogs

30 jaar bestaat de debuutplaat Affection van Lisa Stansfield. Reden om een feestje te geven in een volle Ancienne Belgique was dat voor de Britse 53-jarige zangeres. Voor een maandagavond had het publiek er verdomd veel zin in. Al van bij de start van de show die opende met – hoe kan het ook anders? – Affection zat de sfeer er al dik in. Stansfield die op haar backdrop ‘lisa’ had laten drukken, kreeg applaus nadat ze ‘Hello Brussels’ integreerde in de song die dreef op een heerlijke partij op basgitaar en opvallende accenten op dwarsfluit. ‘We all know what we want’ bracht ze parlando uit de lyrics van die openingssong. Helaas bleek Stansfield wel vaker off key te zingen zodat haar stem zelden blendde met die van haar twee backing vocals. En solo klonk ze behoorlijk hees, in die mate dat haar stem er nauwelijks doorkwam tijdens ‘People hold on’, de voorlaatste van de avond. Niet dat het publiek daarom maalde, dat nummer met heerlijke uptempo pianoriff klapten de fans danig mee net als zowat alle uptemponummers in de set. Hét hoogtepunt voor velen was met stip ‘All around the world’ waar ze de zang – slim bekeken – grotendeels aan het publiek gaf. Zowat alle smartphones in de zaal leken de song ook te registreren. Maar wat ons betreft was ‘The real thing’ the real thing. Het volgde net als de meeste songs in een beweging op het vorige nummer, wat mee aangeeft wat voor snelle set Lisa Stansfield en haar band neerzetten, wat de spanningsboog van het concert en de daardoor gegeneerde ambiance bij het publiek alleen maar bevorderde.

Recensie: Lisa Stansfield ★★

Recensie Sorry we missed you ★★★★1/2

desc

zondag 3 november 2019 Cinema CartoonsBert Hertogs

Je hebt maatschappijkritische films en films die het ganse kapitalistische neo-liberale asociale systeem gewoon vakkundig slopen via een ijzersterk scenario. Zo’n prent levert Ken Loach af met Sorry we missed you waarin scenarist Paul Laverty vakkundig fileert waar het fundamenteel fout gaat met de Britse maatschappij en bij uitbreiding die van andere. De liberalisering van de arbeidsmarkt vormt duidelijk een probleem én bedreiging. ‘Ik droom steeds dat we in drijfzand vastzitten. En hoe meer en harder we werken hoe dieper we erin wegzakken. Onze kinderen proberen er ons met een stok uit te trekken maar dat lukt niet.’ klinkt het uit de mond van Abby (Debbie Honeywood) in deze film die perfect samenvat in welke precaire situatie heel wat gezinnen in de lagere klasse en lagere middenklasse terecht zijn gekomen: slecht betaalde flexi-jobs met lange dagen waardoor de work-life balance compleet verkeerd zit. Gevolg: kinderen die zichzelf moeten zien te beredderen door een deel van het huishouden te doen, gezinsleden die naast elkaar leven in plaats van met elkaar, o.a. te horen in de quote ‘I’m listening ok? I’m multitasking’ wanneer zoon Seb (Rhys Stone) aan de keukentafel met zijn smartphone bezig is terwijl zijn ouders hem iets duidelijk willen maken, en een vader die vaststelt wanneer ie het schetsboek voor het graffitiwerk van zijn zoon vastneemt, terwijl ie er veel vraagtekens in ontdekt waarop hij zich realiseert dat hij eigenlijk zijn eigen zoon niet kent.

Recensie: Sorry we missed you ★★★★1/2

Recensie Closer ★★★1/2

desc

zaterdag 2 november 2019 CC MerksemBert Hertogs

Met Closer brengt de Spelerij het werk van de Britse auteur Patrick Marber naar de Vlaamse CC’s. Een voorstelling die geen al te fraai beeld toont van mensen en relaties. Neen, een Who’s Afraid of Virginia Woolf is het niet. Daarvoor is de tekst - Mathijs Scheepers stond in voor de vertaling - te braaf (ook al is die expliciet seksueel geladen), zelden cynisch en nauwelijks giftig (hoewel fragmenten als ‘Is hij hier, jouw appendix?’, ‘jouw leugenares’, ‘Ik hoop dat je zeer ongelukkig word.’, ‘Daar twijfel ik niet aan’, ‘Hij is dus dermatoloog. Kan het saaier?’ – ‘Volgens mij in memoriams schrijven?’ wel kunnen tellen). Maar dat liefde, lust, jaloezie en agressie vaak in elkaars nabijheid vertoeven, toont Closer dan weer wel. Charlotte Anne Bongaerts zet een ontwapenende prachtprestatie neer als de stripteaseuse Elise (de echte naam van haar personage dat in het dagelijks leven als Marie door het leven gaat). Bongaerts twerkt en schudt tijdens een nummer met haar bovenlijf, gaat op handen en voeten, kijkt geil naar het publiek, leunt wat tegenover een barkruk terwijl ze haar fraai achterwerk prompt naar achteren duwt. Marie is het meisje dat in het ziekenhuis de mislukte schrijver Daan (David Cantens) ontmoet die dan maar om den brode ‘in het Siberië terecht kwam van de journalistiek’: hij schijft in memoriams nog voor de man of vrouw in kwestie dood is vol eufemismen zoals ‘hij was een gezellige kerel. Dat is een alcoholicus’. Over brood gesproken, Marie zal voor Daan vallen en besluit alle liefde te geven aan de man die de korstjes van zijn boterham snijdt en die haar het eufemisme ‘ontwapenend’ geeft. Vallen dat had ze namelijk al – letterlijk - net gedaan en vandaar dat ze terecht was gekomen in het hospitaal.

Recensie: Closer ★★★1/2

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter