<<    >>

Recensie Witlof from Syria ★★★

desc

donderdag 12 juli 2018 Herrystraat 15 AntwerpenBert Hertogs

Met Witlof from Syria dat op 22 november 2017 in première ging, snijdt theatermaakster Sien Vanmaele verschillende thema’s aan in haar food performance. Enerzijds wil ze aandacht besteden aan het Syrische conflict dat al enkele jaren duurt en waar nog steeds burgerslachtoffers vallen. Anderzijds wil ze via gespreken met Syrische vluchtelingen hun cultuur leren kennen door de taal te leren en de woordenloze kookkunst die verbindt: ‘In de keuken spreken we dezelfde taal. Koken is ademen’. De maaltijd bereiden doet ze met veel finesse, van de juiste ingrediënten zoeken voor dipsaus tot het samenstellen van een maaltijd aan de hand van het boek The Aleppo Cookbook. Daardoor is Witlof from Syria niet alleen een erg fragiele, tactiele voorstelling geworden waarbij ze zeer secuur (let u op de verfijnde bewegingen met handen en vooral vingers) en erg gestructureerd te werk gaat. Zo haalt ze steeds een nieuw geel vodje boven om haar handen mee af te kuisen nadat ze een ingrediënt bereid heeft en toegevoegd zoals za’atar, kibbeh, moettabal, hoemoes en granaatappels die ze live ontpit terwijl de labneh (uitgelekte yoghurt) ophangt in een stuk textiel en het laatste vocht in een zilveren schaal druppelt.

Recensie: Witlof from Syria ★★★

Recensie Björk in Gent ★★★★

desc

woensdag 11 juli 2018 Sint-Pietersplein GentBert Hertogs

De organisatoren van Gent Jazz Festival wisten niemand minder dan de Ijslandse Björk te strikken voor een exclusief Beneluxoptreden op het Sint-Pietersplein in Gent. Goed voor zo’n 3.000 toeschouwers in de golden circle en nog eens twee keer 5.000 daarrond. Het was ondertussen al weer 6 jaar geleden dat de 52-jarige artieste nog opgetreden had in ons land. Haar negende studioalbum ‘Utopia’ dat eind vorig jaar verscheen, kwam ze promoten. Wie vooral haar hits wou horen was er dus aan voor de moeite. Het optreden las als een uitnodiging om technologie en natuur met elkaar te verzoenen in een toekomstige (droom)wereld. Björk die steevast elk nummer het applaus van het publiek afwisselend bedankte met een ‘merci bien’ of ‘bedankt’, koos ook in Gent voor avant garde, de koers van het experimentele, en de kunst, niet zelden verwijzend naar klassieke muziek trouwens. Daardoor had het optreden, dat al met al rustig was beter tot zijn recht gekomen met een zittend (op tribunes) publiek in plaats van met een staand ook al omdat je Björks muziek bezwaarlijk toegankelijk kan noemen. Het kader van het Sint-Pietersplein leende zich weliswaar perfect tot dit concert.

Recensie: Björk in Gent ★★★★

Recensie The Generosity of Dorcas ★★★★

desc

dinsdag 10 juli 2018 Troubleyn - Labaratorium AntwerpenBert Hertogs

In The Generosity of Dorcas, de jongste danssolo van Jan Fabre, zien we de Italiaanse performer Matteo Sedda aan het werk die eerder ook een rol had in Fabres meesterwerk Mount Olympus. Voor de instrumentale muziek tekende Dag Taeldeman (A Brand). Op de scène zien we Sedda aanvankelijk hoekig bewegen, met scherpe rechte lijnvoering. Terwijl ie zwarte kledingsstukken in laagjes over elkaar aan heeft, zijn zijn handschoenen wit. Met zijn wijsvinger wijst ie naar een van de naalden en draden die boven de scène hangen. Het scènebeeld toont verschillende draden in verschillende kleuren met een naald bengelend onderaan. Die hangen in een boogvorm wat aan een regenboog doet denken in combinatie met het kleurpatroon. De dansvoorstelling leest zo als een ode aan lgbt, aan het mannelijke en vrouwelijke in elk van ons, maar verwijst even goed ook naar het geloof. Naald en draad komen overigens ook in eerder werk van Jan Fabre voor. We denken dan bijvoorbeeld aan het nog steeds op ons netvlies brandende Tragedy of a Friendship.

Recensie: The Generosity of Dorcas ★★★★

Recensie Ocean s 8 ★★★

desc

maandag 9 juli 2018 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

In Ocean’s 8 van de Amerikaanse regisseur Gary Ross ontwikkelt Debbie Ocean (rol van Sandra Bullock) in een vrouwengevangenis het idee om een van de grootste juweelroven in de geschiedenis te plegen. Partner in crime wordt wanneer ze vrijgekomen is en dat plan kan uitrollen haar vriendin Lou (Cate Blanchett) die zich met het aanlengen van wodka bezighoudt als criminele hoofdactiviteit. Debbie heeft haar oog laten vallen op het jaarlijkse Met Gala waar heel wat bekend volk op afkomt. Een m’as-tu-vu-event waar sterren zich sjiek kleden en dus ook dure ontwerpen en juwelen dragen. Daphne Kluger (rol van Anne Hathaway) wordt het doelwit. Zij zal gekleed worden door Rose Weil (gespeeld door Helena Bonham Carter) die mee in het complot zit zodat ze haar schulden kan vereffenen. Kluger zal immers een 150 miljoen dollar dure halsketting van Cartier in bruikleen dragen.

Recensie: Ocean s 8 ★★★

Recensie Rock Werchter 2018 ★★★★

desc

zondag 8 juli 2018 Festivalpark WerchterBert Hertogs

‘Vijf sterren is het maximum, zeggen ze me hier, maar elke nitwit op dit festival kreeg er al drie of vier, dus Byrne verdient er 637. En een half.’ het zijn de nu al legendarische woorden van ons grote voorbeeld Serge Simonart in diens stuk over het magistrale optreden van David Byrne op Rock Werchter. Omdat die man gewoon gelijk heeft in dat artikel en recensies vaak te snel na een festivaloptreden neergepend worden wat niet zelden bizarre eindscores oplevert, namen wij deze keer onze tijd. We renden van Main Stage naar The Slope, Klub C en The Barn met soms bitter weinig of geen speling tussen acts om het kaf van het koren te scheiden.

Wat onthouden we van Rock Werchter 2018?

Recensie: Rock Werchter 2018 ★★★★

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter