<<    >>

Recensie De omgekeerde berg ★★★1/2

zaterdag 20 januari 2024 CC KapellenBert Hertogs

Met de omgekeerde berg snijdt het Antwerps sociaal bewogen theater Tutti Fratelli ecologie en hoe een mogelijke apocalyps er door de klimaatverandering - ‘De wereld is een verzopen aquarel’ - en overbevolking uit zou kunnen zien als thema aan. Het minste wat je kan zeggen is dat de sociaal-artistieke werkplaats die Nico Sturm nu runt na het overlijden van bezielster Reinhilde Decleir nog steeds de vinger aan de pols houdt en meer dan ooit zowel wat de actualiteit betreft als artistiek bijzonder relevant blijft.

Recensie: De omgekeerde berg ★★★1/2

Recensie Mr. Beam ★★★1/2

zaterdag 20 januari 2024 HetPaleisBert Hertogs

‘En heb je al zin om te gaan werken later?’ vraagt een papa aan zijn zoontje nadat ze Mr. Beam gezien hebben in de kleine zaal van hetpaleis. ‘Nee!’ klinkt het resoluut uit de mond van de jongen. ‘Dan weet je al wat je moet doen. De procedure volgen.’ antwoordde zijn vader. Inderdaad, een heel fijn beeld over het kantoorleven schetst Mr. Beam niet bepaald, wel een realistisch dat dankzij de tekst van Jonas Baeke en Lucas van der Vegt en het spel van die laatste ook een over the top grappig beeldend surrealistisch kantje krijgt. Of hoe deze voorstelling bureaucratie als een dagelijkse moderne queeste voorstelt.

Recensie: Mr. Beam ★★★1/2

Recensie KIER ★★★★

zondag 14 januari 2024 HetPaleisBert Hertogs

Kim Karssen en Hendrik Kegels brengen met KIER een heerlijke voorstelling over de ruimte voor 4-plussers in hetpaleis. Het duo komt als klungelige vakmannen op. Hendrik met al het hout om een deur in elkaar te steken, Kim houdt het bij met witte stift markeren waar die precies moet komen en de gereedschapskist aanbrengen terwijl Hendrik zich in allerlei bochten wringt. Zij kijkt dan lekker ‘empathisch’ toe en denkt de zaak met o.a. ‘héhé’, ‘nou’, ‘oei’, ‘oh’, ‘ja’ en ‘zo’ te coördineren. Wat deze jeugdtheatervoorstelling zo mooi maakt, is dat ze visuele humor en onder de mat vegend geklungel feilloos laat overgaan in prachtige poëtische beelden over sterren en planeten met een vleugje magie erbij.

Recensie: KIER ★★★★

Recensie Our century so far ★★★1/2

dinsdag 19 december 2023 DE Studio AntwerpenBert Hertogs

Onze maatschappij zal er over iets meer dan tien jaar totaal anders uitzien door AI en robots, zo stelde Mo Gawdat dit jaar. Die brengt Mathijs F Scheepers onder andere in zijn jongste blitse monoloog Our century so far die halfweg zowel vormelijk als inhoudelijk wat begint te sputteren. Het einde, waarbij ie het publiek vraagt de aanstekers aan te steken, ter ondersteuning van de cultuursector die het knap lastig zou kunnen krijgen in zo’n omgeving (en in de overgangsfase waarin we nu zitten al bepaalde gevolgen voelt), komt wat wollig over en vooral uit het niets. Dat toont aan dat de voorstelling zo nu en dan coherentie mist.

Recensie: Our century so far ★★★1/2

Recensie Grote mensen ★★★1/2

zondag 17 december 2023 Schouwburg NoordBert Hertogs

‘Jullie zijn raar!’, klinkt het uit de mond van een jongetje naar het einde toe van Grote mensen. Een mooier compliment kon cie Barbarie zich wellicht niet wensen. Best ook wel grappig, want in hun jongste absurd komische voorstelling steken de vier actrices Sarah Vangeel, Liesje De Backer, Amber Goethals en Lotte Vaes namelijk de draak met volwassenen door aan te tonen hoe kinds hun gedrag soms wel is.

Recensie: Grote mensen ★★★1/2

<<    >>