<<    >>

Recensie Last Christmas ★★

maandag 2 december 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Een romantische dramedy die niet van de grond komt, dat is Last Christmas. De prent die Paul Feig regisseerde werd bij elkaar geschreven door Greg Wise en niemand minder dan Emma Thompson. Dat neemt niet weg dat het eindresultaat gewoon bedroevend is. Het lijzige tempo doet je vaak weggeeuwen en de songs van George Michael en Wham! zijn zo fragmentarisch en clichématig erin verweven (Kate, gespeeld door Emilia Clarke, die een hoog girl next door-gehalte heeft, wordt onder andere gewekt wanneer de videoclip van ‘Wake me up before you go-go’ te horen is) dat ook op dat vlak de prent je op je honger laat zitten. Pas na een uur komt de eerste plottwist, en de grootste volgt tien minuten voor het einde. Uiteindelijk weet de film ook geen richting uit te slaan, en voelt die op den duur vooral als een pleidooi om elkaar te helpen wanneer iemand het nodig heeft, naar boven te kijken, en is het vooral ook een film die een anti brexit-standpunt inneemt waarbij sommige Londenaars als pure racisten worden afgeschilderd die eisen dat er Engels gesproken wordt op de bus door nieuwkomers uit onder andere ex-Joegoslavië. Kate, eigenlijk heet ze Katarina, is toen ze klein was gemigreerd naar het VK met haar ouders. Haar moeder, die erg traditioneel is, zal op haar beurt de Polen de schuld geven waarom de Britten hen niet mogen …

Recensie: Last Christmas ★★

Recensie Marriage Story ★★★★1/2

zondag 1 december 2019 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Ze gaan ervoor bij Netflix, om filmprijzen in de wacht te slepen. Zoveel mag duidelijk zijn. Want na een sterk The Irishman levert het productiehuis nu ook tijdelijk in de art-housebioscopen in ons land (waaronder Cinema Cartoon’s in Antwerpen) het weergaloze Marriage Story af van Noah Baumbach. De film wordt als dramedy beschreven maar is eigenlijk veel rijker dan dat. Baumbach toont eigenlijk de moodswings, de rollercoaster die het huwelijksleven is, aan de hand van een koppel dat uiteen gaat. De sterkte van de prent is dat die vol tegenstellingen zit (zo horen we Charlies advocaat Bert Spitz zeggen: ‘We have to prepare to go to court hoping we don‘t go to court.’).

Recensie: Marriage Story ★★★★1/2

Recensie Frozen II ★★★1/2

woensdag 20 november 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De Vlaamse versie van Frozen II is genietbaar al bekken niet alle songs even lekker. Voor de regie tekende Karina Mertens. De vertaling van zowel de gesproken als gezongen teksten werd verzorgd door het duo Anne Mie Gils en Marie Van den Bogaert.

Recensie: Frozen II ★★★1/2

Recensie Les Miserables ★★★★

dinsdag 19 november 2019 Cinema CartoonsBert Hertogs

‘Er bestaat geen onkruid of slechte mensen. Er zijn alleen maar slechte telers’, met dat citaat uit het wereldberoemde boek van Victor Hugo eindigt Les Misérables. Een citaat dat er stevig inhakt en de kijker met een mokerslag naar huis stuurt. Het langspeelfilmdebuut van Ladj Ly won dan ook verdiend de prijs van de jury tijdens het recentste filmfestival in Cannes. Vanwaar de verwijzing naar Victor Hugo’s roman hoewel de prent verder niet zijn verhaal volgt? Omdat de kloof tussen arm en rijk meer dan een eeuw na het verschijnen van Hugo’s meesterwerk – dat ie overigens schreef in Montfermeil waar deze Les Misérables zich afspeelt – nog steeds erg groot en brandend actueel is. Ladj Ly, die zelf opgroeide in de wijk, een vergeten wijk van de Parijse banlieue, brengt het verhaal dat gebaseerd is op dat van de rellen in 2005 in de Parijse buitenwijken, een opstand van jongeren tegen de lokale gezaghebbers op een behoorlijk feitelijke manier in beeld. Ofwel: de regisseur lijkt op het eerste zicht geen partij te kiezen in het kat-en-muisspelletje tussen jongeren en de lokale politie. Vanaf het begin, na de openingsscène waarin we de tieners over hekjes van de metro zien klimmen om zo de finale van het WK 2018 te kunnen zien in een café in Parijs, voel je de spanning tussen ordehandhavers en de jongeren toenemen. Vetkuif (Damien Bonnard), een nieuwe agent die op zijn eerste dag al meteen die bijnaam krijgt van zijn collega’s, rijdt voor het eerst mee met zijn nieuwe collega’s die hem de wijk voorstellen en de inwoners. Op die manier krijgt hij al meteen erg gekleurde info mee wie wat mispeuterd heeft, en ziet ie een man die er net een gevangenisstraf van vier jaar op heeft zitten. Ofwel: de inwoners krijgen al meteen een stigma mee. Maar Vetkuif weigert die stigma’s aan te nemen.

Recensie: Les Miserables ★★★★

Recensie Western Stars ★★★★

zondag 17 november 2019 UGC AntwerpenBert Hertogs

Zelfs Bruce Springsteen blijkt te faken. Zo lijkt duidelijk na het zien van Western Stars in UGC Antwerpen. De aap komt weliswaar pas laat uit de mouw maar wanneer The Boss over de live registratie van ‘zijn film’ spreekt, heeft ie het ook over de onverwachte neveneffecten – de akoestiek van The Barn (neen niet dat tijdelijke exemplaar, de pop up vliegtuighangar waar een paar dagen op een jaar een concertje in de zomer wordt gegeven op een wei in Werchter, wel dat op Bruce eigen landgoed staat en al meer dan een eeuw meegaat) - blijkt niet je dat en een stevige behoorlijke echo te geven. Tussen de lijnen door – en dat vermoedden we al van de eerste song – lezen we daarin dat de singer-songwriter eigenlijk meegeeft dat het allemaal nog eens dunnetjes overgedaan is in een echte audio studio zodat de geluidsbeleving optimaal zou zijn voor de kijker en dat geluid over de live registratie werd geplakt om het exquis te maken. Het verklaart wellicht waarom de lipsynchroniteit van Springsteen met de muziek (zeker in het begin van de film) niet overal optimaal is.

Recensie: Western Stars ★★★★

<<    >>