<<    >>

Recensie Six ★★★★

desc

dinsdag 20 augustus 2019 Arts Theatre LondenBert Hertogs

Dé hype voor tienermeisjes dit moment in Londen? Dat moet beslist Six zijn dat twee jaar geleden zijn wereldpremière kende op Edinburgh Fringe. Een concertante show waar de zes vrouwen van Henry VIII de hoofdrol voor hun rekening nemen. Zij willen een ultieme battle onder elkaar uitvechten wie het grootste trauma aan het huwelijk opliep zodat het publiek kan stemmen naar wie hun voorkeur gaat om de lead te nemen. Yep, het is een musical die girl power van begin tot einde uitademt. Alleen al op het podium zien we niets dan vrouwen: zes zangeressen en 4 muzikanten (bas, elektrische gitaar, drums en synths). Daarnaast wordt het verhaal van de zes vrouwen deze keer – eindelijk – verteld vanuit het standpunt van de vrouwen, maar wel op zo’n manier dat hun lot nog erg herkenbaar is voor vrouwen nu. Met Six hebben Lucy Moss en Toby Marlow niet alleen een slimme, scherpe, erg grappige maar vooral feministische voorstelling afgeleverd die helemaal de huidige tijdsgeest uitademt.

Recensie: Six ★★★★

Recensie Jesus Christ Superstar ★★★★★

desc

maandag 19 augustus 2019 Barbican Centre LondenBert Hertogs

Het lijkt wel de revival van de op de Bijbel gebaseerde musicals in Londen deze zomer. Want zowel Joseph and the technicolor dreamcoat (in The London Palladium) als Jesus Christ Superstar (in the Barbican Theatre) staan opnieuw in de Britse hoofdstad met een nieuwe productie. Beide musicals behoren ook tot het vroege werk van Andrew Lloyd Webber (muziek) en Tim Rice (songteksten). 17 was Webber toen ie ‘The Likes of Us’ schreef maar het zou tot 2005 duren eer die productie werd opgevoerd. Joseph and the technicolor dreamcoat is dus de eerste musical van Webber die ooit publiek werd opgevoerd, 20 was ie toen en 22 bij de rockopera Jesus Christ Superstar.

Recensie: Jesus Christ Superstar ★★★★★

Recensie Come from Away ★★★★★

desc

donderdag 30 mei 2019 Phoenix Theatre LondenBert Hertogs

Vier Olivier Awards 2019 won Come from away, waaronder die van beste nieuwe musical. De andere prijzen waren die van beste choreografe voor theater (Kelly Devine), beste geluid (Gareth Owen) en buitengewone muzikale prestatie. Come from away ís dan ook gewoon buitengewoon. Vergeef ons het wat ongelukkige woordgebruik, maar die 100 minuten non stop, vliegen voorbij. Dat komt omdat de musical volledig de uptempo folk-kaart trekt via de muziek van Irene Sankoff en de tekst van David Hein, naast de gekozen vorm, stukken uit individuele verhalen die zich in sneltempo aan ons verteld worden. Come from Away blijft weliswaar braaf binnen de lijntjes kleuren van het genre. Yep, er zit een aanstekelijk drinklied in deze voorstelling: ‘In the bar/Heave away’ en er is dé ballad, hier heet die ‘Stop the world’. Verder wordt er twee keer geknipoogd naar ‘My heart will go on’ van Céline Dion. Come from away speelt zich dan ook in Canada af, is een Canadese musical en hoe heet de meest bekende Canadese nachtegaal? Inderdaad.

Recensie: Come from Away ★★★★★

Recensie Ketnetmusical Troep ★

desc

zaterdag 25 mei 2019 Stadsschouwburg AntwerpenBert Hertogs

Na Kadanza ****1/2, Kadanza Together **1/2, Unidamu * en Team UP ** levert de Ketnetmusical Troep * nu eindelijk ook een musical af waarvan de titel meteen de volle lading dekt: brol, rommel, bullshit, crap, … wordt geserveerd. Of om het met hippe jongerentaal – die op Nederlandstalig vlak zo arm geworden is dat bijna elke zin kennelijk enkele woorden in het Engels moet meekrijgen, wat overigens net als de streetwise pose van de cast érg geforceerd aanvoelt in zinnen als ‘Dees (sic.) was echt awesome’ en ‘Het zou hier veel nicer zijn als het hier wat properder was’ – te zeggen: deze musical is ‘kapot belachelijk’.

Recensie: Ketnetmusical Troep ★

Recensie Sweeney Todd ★★★★★

desc

vrijdag 10 mei 2019 Fakkeltheater Rode ZaalSascha Siereveld

De verwachtingen waren vooraf erg hoog voor deze uitvoering van ‘Sweeney Todd, de bloedbarbier van Fleet Street’. Vzw Pateeke is er namelijk in geslaagd om op papier een absolute droomcast voor deze geniale musical van Stephen Sondheim bijeen te krijgen. Hans Peter Janssens speelt Sweeney Todd, An Lauwereins vertolkt de rol van Mrs. Lovett, Deborah De Ridder is de bedelares, Wim Van den Driessche geeft gestalte aan Rechter Turpin en Charlotte Campion kruipt in de huid van zingende nachtegaal Johanna. Het was dus afwachten of ze onze verwachtingen ook werkelijk konden inlossen… Het verdict: ze overtroffen die zelfs. Deze productie van ‘Sweeney Todd’ is een absolute must voor elke musicalliefhebber in Vlaanderen. Het gebeurt niet vaak dat we bij Concertnews.be verlegen zitten om kritiek op een voorstelling, maar dit was zo’n zeldzaam moment. De puzzel paste en het was twee uur lang genieten van knappe acteerprestaties, zang van de hoogste kwaliteit en de heerlijke complexiteit van de muziek van Sondheim die dankzij meesterlijke arrangementen van Pol Vanfleteren ook met een kleine live-band volledig tot zijn recht kwam.

Recensie: Sweeney Todd ★★★★★

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter