<<    >>

Recensie Five Easy Pieces

donderdag 31 augustus 2017 Kaaitheater BrusselBert Hertogs

Zet kinderen en tieners op een podium en je krijgt een knaller van een voorstelling. Zo lijkt het wel de jongste tijd. Want na een wervelend ‘Het Hamiltoncomplex’ van hetPaleis vorig jaar heeft het Theaterfestival dit jaar opnieuw een opmerkelijke productie geselecteerd waar jong talent het onderste uit de kan haalt. Jazeker, ‘Five easy pieces’ gaat over Marc Dutroux, de slachtoffers, de politie, de ouders en geeft tevens de Belgische context van toen (politie waar niet of nauwelijks samenwerking was over de taalgrens heen) en wat geschiedenis mee (met onder andere de moord op Lumumba). Maar evengoed is het stuk ook erg kritisch over het theatervak op zich met zijn castings en cynische coaches, jongeren die te betuttelende simpele stukken moeten spelen in academies allerhande, terwijl er veel meer potentieel in hen zit dan wat er vaak uit gehaald wordt. Die gelaagdheid, het theater in het theater ook, maakt van ‘Five easy pieces’ een subliem stuk.

Recensie: Five Easy Pieces

Recensie Malcolm X

woensdag 23 augustus 2017 OLT DeurneBert Hertogs

De muziektheatervoorstelling Malcolm X in het Openluchttheater Rivierenhof te Deurne plaatsen, is op papier wellicht interessant. In de praktijk bleek de locatie lang niet ideaal voor een theatervoorstelling als deze, die nochtans door de jury van het Theaterfestival geselecteerd werd als een van de beste producties van het afgelopen jaar. Het OLT is immers een amfitheater. Daardoor konden toeschouwers die niet centraal zaten, onmogelijk de visuals en de boventiteling lezen. En zelfs dan nog, bleek dat er soms te weinig contrast was tussen beeld en de ondertitels in wit. Toen er even wat wind kwam opsteken, en het projectiedoek (in dit geval witte repen) licht begon te dansen, haalde je dat ook uit de voorstelling. Maar vooral: het publiek ging ongegeneerd naar de toog iets drinken of naar het toilet tijdens de verschillende scènes door. Om kort te zijn: er ging te veel verloren in het OLT. Op 7 september 2017 is de productie in betere omstandigheden te zien in de KVS.

Recensie: Malcolm X

Recensie Deadtown

dinsdag 18 juli 2017 Scouts Sint Bernadette DeurneBert Hertogs

Met ‘Deadtown’ programmeert Zomer van Antwerpen een puur Westernverhaal. Mocht Bobbejaanland iets dichter bij de stad Antwerpen gelegen hebben dan had de programmator daar wellicht voor geopteerd. De locatie werd uiteindelijk de terreinen van de scouts in Deurne. Een symbolische plek vermits daar ook behoorlijk wat cowboy en indiaantje (en varianten daarop) gespeeld worden. In tegenstelling tot wat de promotekst echter doet vermoeden, brengt de rondreizende Tsjechische compagnie Forman Brothers Theatre, die geen vaste spelers heeft, geen spannende Western op de planken in hun karakteristieke houten tent die veel folk uitstraalt. Integendeel, Deadtown staat garant voor zuiver entertainment en is even veel theater, cabaret als circus of dans.

Recensie: Deadtown

Recensie Onze wederzijdse vriend

vrijdag 14 juli 2017 SRNA LinkeroeverSascha Siereveld

“Onze wederzijdse vriend” van Comp.Marius had iets weg van een ware uitputtingsslag. Niet alleen voor de zes spelers die meer dan 4,5 uur tekst moesten onthouden en samen een dertigtal rollen vertolkten, maar ook voor het publiek dat al die tijd op houten bankjes naar de voorstelling zat te kijken. We hadden na de eerste twee delen al behoorlijk last van een pijnlijk achterwerk en dan moesten er nog twee delen komen. We misten in die eerste twee delen een beetje de spitsvondigheid in spel en taal die we van Comp.Marius gewoon zijn. En dat terwijl we ondertussen verzopen in een veelheid van personages en namen. Een zeldzame woordgrap zoals die over de bijen en Maya en enkele visuele gags waaronder de ezel met zijn bewegende oren waren te weinig om delen één en twee te redden. Gelukkig waren de laatste twee delen net iets korter en vooral boeiender om te volgen. De hoofdpersonages waren nu duidelijk ontwikkeld en het leek wel alsof Waas Gramser en Kris Van Trier in hun bewerking hun tweede adem hadden gevonden. Er mocht lekker gespeeld worden zonder dat er 26 personages op tien minuten de revue moesten passeren en de scènes werden veel leuker om naar te kijken en te luisteren. En zo werd onze lange zit toch beloond.

Recensie: Onze wederzijdse vriend

Recensie Chasse Patate

zondag 9 juli 2017 Zoutestraat ZandvlietBert Hertogs

Een onverwerkt trauma. Daar draait het om in de alom geprezen theatervoorstelling Chasse Patate van het Gentse gezelschap Studio Orka. De vijftien voorstellingen in Berendrecht waren in een mum van tijd uitverkocht. Wie het wel en wee van Alice, Daan en Jules te weten wil komen in Antwerpen, kan zijn kans wagen om zich ter plaatse op de wachtlijst te zetten. Wie het zekere voor het onzekere wil nemen kan tussen 31 augustus en 7 september naar het Theaterfestival in Brussel om daar ‘Chasse Patate’ te zien. De voorstelling werd er terecht geselecteerd door een jury als een van de beste producties van het afgelopen seizoen. In Berendrecht komt ze volledig tot haar recht al blijken de zitplaatsen op de tribune bovenaan niet optimaal. De zichtlijnen zijn er namelijk niet top, zeker niet wanneer het gezelschap op de grond vooraan of in het water speelt.

Recensie: Chasse Patate

<<    >>