<<    >>

Recensie Indochine 13 Tour

desc

zaterdag 17 maart 2018 Paleis 12 Brussels ExpoBert Hertogs

Wat. Een. Buitenaards. Sterk. Optreden. Zette. Indochine. Neer. In. Paleis 12! De laatste noten van Black sky, waren nog niet uitgestorven, een nummer dat voorzien werd van erg straffe visuals – boven het middenplein hing een cirkelvormige constructie in de vorm van een ruimteschip dat scifi-gewijs beelden van het heelal toonde – of ‘2033’ leverde met zijn Museachtige riffs en twee confettikanonmomenten al een eerste hoogtepunt in de set af. Het leek wel alsof we meteen in de toegiften van de avond waren aanbeland zo extatisch was de sfeer in het eerste van twee tot aan de nok gevulde optredens van de Franse band in de grootste concertzaal van onze hoofdstad. Frontman Nicola Sirkis wordt volgend jaar ‘60. Eerlijk? Als er al een zwak punt aan te stippen valt in deze 13 Tour dan is het wel zijn zang die bij momenten stevig onder de toon gaat, met als absoluut dieptepunt de ballad ‘Gloria’ die hij live zong met Asia Argento. Op de een of andere manier blendden hun stemmen voor geen meter. Samen met ‘Kimono dans l‘ambulance’, voorzien van visuals van – u raadt het nooit – een ziekenwagen, was dit wellicht een van de weinige inkakmomenten van de show. Maar dat weerhoudt ons er niet van deze knap uitgewerkte show met strakke spanningsboog bijna het maximum aantal sterren te geven die we voorhanden hebben. Na hun eerdere passages in de AB in 2011 en het Koninklijk Circus in 2013 geven we de band dus voor de derde keer op rij 4,5 sterren. Indochine delivert live. Punt.

Recensie: Indochine 13 Tour

Recensie Harry Styles

desc

vrijdag 16 maart 2018 Sportpaleis MerksemBert Hertogs

Geen al te beste vrijdag voor Live Nation Belgium. Trekken en sleuren moest de Belgische promotor om de Lotto Arena voor Karen Damen bijna vol te krijgen, wat met dank aan behoorlijk wat genodigden ook gelukt is. Het hoeft niet te verbazen dat ineens een Lotto Arena vullen voor een nieuw soloproject dat uiteindelijk resulteert in ocharme 10 songs, wel erg hoog gegrepen is. Zowat elke nieuwkomer dient het normale traject te volgen, eerst spelen in cafeetjes, dan clubshows en vervolgens groeien. Damen én Live Nation Belgium wilden kennelijk meer én het moest snel gaan. Alleen volgde het publiek niet meteen. Al bij de concertaankondiging voelden we dat heel wat muziekliefhebbers en fans van Karen zouden wachten om een ticket te kopen tot de plaat zou uitkomen. Hetzelfde risico nam de promotor met Harry Styles, in een niet zo ver verleden was ie bandlid van One Direction en recent was ie te zien als acteur in Dunkirk. Styles, die net als Damen een behoorlijk hese stem heeft, bracht in de lente van vorig jaar zijn eerste soloalbum uit dat ook slechts tien nummers telt. Dat het Sportpaleis een maatje te groot voor hem bleek – slechts zo’n 12.000 toeschouwers kozen voor het optreden en opnieuw werd het (dit keer ronde) podium wat meer naar voor geschoven – hoeft opnieuw niet te verbazen. Conclusie: Live Nation Belgium wil té veel en vooral té snel. En dat, laten we duidelijk zijn, met slechts één doel voor ogen: geld verdienen. Of hoe in het woord showbusiness vooral de klemtoon steeds vaker en duidelijker op ‘business’ komt te liggen en in mindere mate op ‘show’. Net dat was tekenend voor zowel het optreden van Karen Damen, goed voor drie trucks aan materiaal, een productie en podium dat deels gedeeld wordt met dat van Gers Pardoel om de kosten te drukken, en dat van Harry Styles die met 13 trucks en 5 bussen onderweg is.

Recensie: Harry Styles

Recensie The Lighthouse

desc

donderdag 15 maart 2018 DE Studio AntwerpenBert Hertogs

Twee bands die de Nieuwe Lichting wonnen, stonden op het podium van de Studio. Chackie Jam won de wedstrijd die een openbare radiozender dit jaar organiseerde en mocht het voorprogramma spelen van die andere band The Lighthouse die in 2017 tot het trio winnaars behoorde. Chackie Jam refereerde naar de jaren ‘80 in hun muziek wat zeer aanstekelijke synthpopdeuntjes, zingen in kopstem en ja – daar maken ze hun promotekst toch niet waar – ook behoorlijk wat valse noten in de zang (niet zelden als er eentje alleen moet zingen) opleverde. Zelfs een zwaar echo effect kon dat laatste niet wegcamoufleren. Chackie Jam deed ons bij momenten wat denken aan het Deense Alphabeat dat met ‘Fascination’ meer dan tien jaar geleden een hitje scoorde. Aanstekelijke funky beats kregen we geserveerd, met grappige dansjes (vuist naar voor uitsteken, sprong van 180 graden maken op repeat) alsook een cover van Dua Lipa: ‘New rules’.

Recensie: The Lighthouse

Recensie The Killers

desc

dinsdag 6 maart 2018 Sportpaleis MerksemBert Hertogs

Met zo’n 16.000 waren ze, de fans van The Killers die naar het Sportpaleis trokken om daar de generale repetitie van de band mee te maken voor die deze zomer aantreedt als headliner op Rock Werchter op 6 juli. 9 jaar geleden is het ondertussen dat de band nog op de wei van Werchter speelde op die warme derde juli. De groep liet toen als enige geen fotografen toe lezen we in ons verslag. En in de conclusie van de ****1/2-review van toen luidt het: ‘Sterk concert dat weliswaar twee dipjes kende maar dat letterlijk en figuurlijk eindigde met vuurwerk.’ Dat vuurwerk had de groep ook in het Sportpaleis bij (tijdens ‘When you were young’ zagen we watervalvuurwerk) naast CO2-jets, lasers, confetti (onder andere tijdens ‘The man’), twee lichtgevende grote pijlen én een oude watertank die zo uit Nevada (de staat waaruit de band komt) leek te komen waarop deze keer ‘Antwerp’ in rode letters stond. Die werd in de spotlights gezet tijdens ‘All These Things That I‘ve Done’ waarbij de band plagend na een lange aanhoudende toon het nummer pas inzette. Vorig jaar stond The Killers met onder andere Elbow en Tears for Fears nog op een uitverkocht British Summer Time in het Londense Hyde Park. Zover kwam het dus niet in het Antwerps Sportpaleis tijdens hun laatste indoor optreden van deze tour op Europees vasteland. Integendeel, het podium moest ietsjes naar voren geschoven worden zodat de grootste concertzaal van het land toch vol genoeg zou aanvoelen. De band rond frontman Brandon Flowers die ondertussen zestien jaar bestaat, bracht in 2017 hun vijfde studioalbum ‘Wonderful Wonderful’ uit. De titel uit die plaat, vat meteen het optreden samen dat hits zoals ‘Mr. Brightside‘, ‘When You Were Young’ (beide opgespaard voor de toegiften), ‘Somebody Told Me‘ en ‘Human‘ liet horen naast recenter materiaal.

Recensie: The Killers

Recensie Elbow

desc

dinsdag 27 februari 2018 Lotto Arena MerksemBert Hertogs

Vorig jaar liet Elbow tijdens een gesmaakt ****1/2-optreden op Pukkelpop hun recentste nummers uit hun zevende plaat ‘Little Fictions’ horen en ouder materiaal. De Britse band brak op live-vlak definitief door in 2011 toen frontman Guy Garvey op die zaterdag de tweede juli een Mexican Wave organiseerde op het festivalterrein van Werchter. De frontman vroeg toen aan het publiek om te hurken en zo de wave van voor tot achteraan het terrein uit te voeren. Vraag ons naar een van dé festivalhoogtepunten van de afgelopen tien jaar in ons land, en deze staat met stip ergens helemaal bovenaan. Voor de zesde keer had Concertnews.be een afspraak met Elbow, net als in 2011 in de Lotto Arena en ook nu bewees de band niet minder te gaan voor het volle pond. Een blik in ons archief vertelt ons dat we de groep twee keer vier sterren gaven en drie keer vier en een half. Elbow is dan ook zo’n band die delivert, die je waar voor je geld geeft. Na een degelijk voorprogramma van Jonathan Jeremiah dat een half uurtje duurde waarbij hij finaal op zoek ging naar een beetje geluk, en Elbow die ruim twee uur op het podium stond, duurde de show ook bijna een uur langer dan die van Kendrick Lamar iets verderop.

Recensie: Elbow

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news