PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Interview Ticketmaster Belgium nv

maandag 09 mei 2016


Interview

Ticketmaster en de verovering van België

Ticketmaster Belgium bestaat nog maar twee jaar, maar krijgt hier en daar toch al stoten te verduren. De ticketingbusiness is een duw- en trekspel waarbij de promotor de baas is. Of zijn het toch de zaaluitbaters die heersen? Hoe treedt Ticketmaster op tegen de secundaire markt? En wat zal de toekomst voor hen brengen? Een gesprek met de CEO van Ticketmaster Belgium nv: Didier Decaestecker.

U bent officieel (volgens website FOD Economie) sinds 5 september 2014 gedelegeerd bestuurder van Ticketmaster Belgium NV als enige Belg (u bent van Affligem), naast bestuurders David Hamilton uit Surrey, het Verenigd Koninkrijk, Kjell Orseth uit Noorwegen en Mark Yovich uit Londen. Rond diezelfde tijd wordt u benoemd als bestuurder bij Ticketnet Belgium. Hoe bent u in de ticketingsector gerold? En hoe bent u bij Ticketmaster Belgium terecht gekomen in 2014?

Ik kom eigenlijk helemaal niet uit de event- of ticketingindustrie. Ik was hiervoor Managing Director bij Lijncom, de reclamedochter van De Lijn voor publiciteit op bussen en trams. De sector was natuurlijk wel klant bij ons, maar dat was de enige ervaring die ik ermee had. In 2013 al nam Ticketmaster International Ticketnet Frankrijk en de helft van Ticketnet België over. Na een aantal gesprekken met Rossel, de groep achter Le Soir die de andere helft van Ticketnet België in handen had, konden we ook die helft overnemen. Zo zijn we in 2014 gestart met Ticketmaster Belgium. Daarna zijn ze iemand gaan zoeken om het bedrijf te leiden. Ze hadden al voldoende mensen bij Ticketnet die de eventsector goed kenden, dus ze wilden echt een zakenman en dat werd ik dan. Er waren toen al gesprekken met andere partijen om het kleine Ticketmaster Belgium uit te breiden om een groter deel van de markt te kunnen bedienen. Op dat moment verkochten wij zo’n 400 000 tickets per jaar en waren we vooral actief in Brussel en Wallonië. Uiteindelijk kwam Sherpa te koop te staan en dat was ideaal om het aanbod van Ticketnet aan te vullen. In september 2014 heeft Ticketmaster Sherpa overgenomen en sindsdien proberen we Sherpa en Ticketnet terug te leiden tot één bedrijf onder de naam Ticketmaster Belgium.

Het bedrijf Sherpa.be bestaat sinds 8 januari 1997, toen nog onder de naam L et H vervolgens Sherpa Consulting Group, Sherpa E-Business Group, en Sherpa.be sinds 2002. Hoe belangrijk was de overname van Sherpa.be voor Ticketmaster  in 2014?

Ticketing is geen grote marge-industrie. Wij verdienen maar marginaal een paar euro per verkocht ticket. Als je dus geen grote marge hebt, moet je grote volumes draaien. De kosten van ons internationaal systeem op 400 000 tickets afschrijven, was niet echt winstgevend. Alleszins niet op korte termijn. We konden twee dingen doen,  of elk contract gaan bevechten en proberen te winnen of een groot deel van de markt controleren door een ander bedrijf over te nemen. Omdat Sherpa te koop stond en zelf op zoek was naar een internationaal systeem om zich bij aan te sluiten, was het voor beide partijen een win-winsituatie. Dat zorgde er ook in één klap voor dat wij op een volume kwamen van 1,8 miljoen tickets per jaar.

Tele Ticket Service is sinds de jaren ‘80 de eerste op de markt en gekend, ook Live Nation Belgium werkt met dat bedrijf uit Merksem. Waarom wou Live Nation dan per se voet aan wal krijgen in de Belgische ticketmarkt?

Live Nation werkt nog steeds met Tele Ticket Service. Het is niet zo dat Live Nation Belgium ervoor koos om een Ticketmaster Belgium op te richten. Wij behoren tot dezelfde financiële groep, maar we zijn afzonderlijke bedrijven. Zij zijn voor Ticketmaster Belgium een klant zoals andere klanten. Tele Ticket Service is het ticketingsysteem van de Sportpaleisgroep en die zijn exclusief in hun eigen zalen. Ze zien het als een service die ze verlenen om hun ticketingsysteem aan te bieden in hun zalen. Zij zijn dus zowel zaaluitbater als ticketingpartner. Tele Ticket Service doet dat heel goed in hun eigen zalen, maar ze hadden natuurlijk ook klanten die ze vroeger behartigden en door onze komst niet meer, maar dat is business as usual. Het feit dat Tele Ticket Service de in-house ticketing oplossing is voor de zalen van de Sportpaleisgroep, maakt dat ze vooral in dit deel van de markt uitblinken. Ticketmaster heeft daardoor meer business die niet vastzit aan zalen. Buiten Paleis 12 zijn we vooral sterk in de festivalbusiness en buitensport. Dat is een andere positionering in de markt en dat kan perfect naast elkaar bestaan.

Sherpa.be bestaat sinds 8 januari 1997. Op 10 maart 2016 is er ook officieel een fusie gekomen met Ticketnet België na publicatie in het Staatsblad + is er een kapitaalsverhoging doorgevoerd. Kunt u die strategische keuze toelichten?

Als je twee bedrijven in België wil samenbrengen, dan moet je bij een fiscus langsgaan en met beide bedrijven een dossier voorleggen. Wij hebben ervoor gekozen om Sherpa Ticketnet te laten overnemen. De grotere zuster nam het kleintje over dus de meest winstgevende nam de minst winstgevende over, dat zijn allemaal logische procedures die zo moeten gebeuren volgens de fiscus. Je brengt er een nieuw bedrijf bij. Er zijn jaren overheen gegaan om de praktische kant te realiseren. Daarna konden we fuseren tot één bedrijf en konden we de naam van Sherpa NV veranderen in Ticketmaster Belgium NV. Het heeft wel lang geduurd vooraleer het rond was.

We zijn nu gefuseerd, maar hanteren wel nog steeds de beide merken. Als je Ticketnet.be intypt, kom je nog steeds op een pagina van Ticketnet uit. De merkwaardes blijven. Ik als marketingman ben ervan overtuigd dat zolang Ticketnet en Sherpa huishoudnamen zijn bij een aantal mensen, we die merken moeten blijven behartigen. Het enige wat wij willen, omdat wij natuurlijk kosten willen besparen, is de verschillende beheerssystemen herleiden naar één systeem. Daar schuilt de moeilijkheid van de fusie. Nu zijn we hier met 36 man die met twee systemen moet werken. Je kan het vergelijken met twee verwarmingsketels in je huis zetten, eentje op mazout en eentje op gas, en ze allebei te laten draaien. Dat heeft strikt genomen geen zin, je verbruikt gewoon dubbel zo veel.

Was dat nodig om uw positie te versterken op de Belgische ticketmarkt tegenover uw grootste concurrent Tele Ticket Service?

We hadden de ambitie om binnen een aanzienlijke tijd een groter volume tickets te verhandelen puur om economische redenen. Als je de kosten kan afschrijven op een half miljoen tickets of anderhalf miljoen tickets, dat maakt enorm veel uit. We konden niets aan de inkomstenkant van onze klanten veranderen dus moesten we het volume vergroten. Heb je daar een fusie voor nodig? Niet echt, je kan dat met twee afzonderlijke bedrijven doen, maar we brachten ze toch samen om natuurlijk legaal in orde te zijn, maar ook om ervoor te zorgen dat we de dubbele kosten eruit konden halen en het systeem konden herleiden tot één. Dus ervoor zorgen dat je kosten bespaart en puur efficiënt werkt. Het was niet om beter te kunnen concurreren, maar puur om economische redenen. We hadden Sherpa en Ticketnet al, dus de concurrentie voor TTS (Tele Ticket Service nvdr.) was er al voor we fuseerden. Het enige verschil is dat TTS voor onze komst festivaltickets verkocht voor Rock Werchter en TW Classic, maar die klant heeft beslist om die ticketverkoop over te hevelen naar ons. Dat heeft eigenlijk weer niets te maken met de situatie van daarvoor en nu. Het was gewoon een keuze van een klant.

Sinds december 2015 gebruiken jullie de naam Ticketmaster Belgium. Waarom? Wij hebben nog geen officiële naamsverandering naar Ticketmaster Belgium in het Staatsblad gevonden. Daar wordt nog steeds sherpa.be gebruikt. Kan dat of hebben we ergens over gelezen?

Waarschijnlijk is die naamsverandering recent gepubliceerd of nog niet gepubliceerd, maar dat komt nog. De entiteit Ticketnet is overgenomen door de entiteit Sherpa NV en de nieuwe entiteit waar ze allebei in samen zitten, gaan we van naam doen veranderen en die wordt Ticketmaster Belgium.

Ticketmaster is wereldleider op vlak van ticketing en één van de vijf grootste e-commerce websites over heel de wereld. Hoe is Ticketmaster Belgium begonnen en hoe heeft jullie internationale moederonderneming haar wereldleiderpositie behaald?

De marktleiderschap van Ticketmaster is een Amerikaans verhaal. Daar zijn ze al jarenlang marktleider en dat blijft groeien. Hetzelfde in Engeland. In de loop der tijd is de business gegroeid. Het Amerikaanse deel is wel nog steeds vele malen groter dan Ticketmaster in de rest van de wereld. Ze wilden dan uitbereiden naar andere landen en dan heeft Amerika snel doorgekregen dat Europa niet hetzelfde werkt als Amerika. Ze hebben vervolgens besloten om een aparte afdeling Ticketmaster International op te richten en die zitten in Londen. Dat is ook ons hoofdkantoor. Voor Ticketmaster International even groot zal zijn als die in Amerika, daar gaan nog eeuwen overheen gaan.

Mogen we stellen dat er zich een duopolie nu voordoet in ons land met Tele Ticket Service nv aan de ene kant en Ticketmaster Belgium nv aan de andere kant?

Ik denk het niet. Als je gaat kijken naar de volumes, dan zou je geneigd zijn om te denken TTS doet anderhalf miljoen tickets, Ticketmaster doet ongeveer anderhalf miljoen en voor de rest zijn er heel veel kleintjes. Ik ben ervan overtuigd dat Ticketmatic, die een software oplossing aanbiedt die zaalbeheerders op hun eigen sites kunnen toepassen, een kassasysteem en dat die heel binnenkort ook op een miljoen tickets zullen landen. Zij hebben de AB, de TRIX en al die kleinere zalen. Ik denk echt niet dat we van een duopolie kunnen spreken. Er zijn nog ontzettend veel aanbieders voor een ticketingoplossing zoals Paylogic en Ticketscript. Zeker nu met de smartphone wordt het alleen maar erger want elke week komt er wel een nieuwe app uit die je ook aanbiedt om tickets te kopen. Ook via sociale media is het mogelijk. Elke dag komt er wel een nieuwe manier bij om tickets te verkopen. Nee, ik zou in de verste verte niet durven spreken over een duopolie. Zeker omdat de insteek van de bedrijven zo anders is. TTS is vooral gelieerd aan hun zalen en bieden dat aan als een pakket. Wij werken als onafhankelijke en zijn niet gelinkt aan bepaalde zalen, maar wij zien het echt als een marketing- en salesverhaal. Wij proberen er meer van te maken dan enkel de pure transactie. We werken heel sterk op marketing, op onze database en op onze website.

Zijn het de organisatoren die kiezen met welk ticketingbedrijf ze in zee gaan, of zijn er al dan niet exclusieve deals tussen de zalen en de ticketingbedrijven? 

Er is een beetje van alles. Dat is typisch Vlaanderen. In sommige markten zijn de promotoren de baas. Zij organiseren de evenementen en maken een afspraak met een zaal en kiezen daarna een ticketingpartner. Dat kan een exclusiviteitsdeal zijn. Wij noemen dat de promotorgestuurde markten. Dan heb je hier ook een markt waar de belangrijkste zalen een eigen ticketingsysteem hebben en die ook opleggen. Alle zalen proberen het, niet iedereen slaagt daarin, maar de grote zalen die hebben natuurlijk genoeg macht. Het is niet zo dat als het Sportpaleis niet wilt werken met een andere ticketingpartner dat je even naar een andere zaal kan gaan want zo’n zalen zijn er niet meer. In die zalen spreken we over een zaalcontract waarbij de promotor de huurvoorwaarden moet aanvaarden. Is het je eigen terrein of zijn het zalen die niet verbonden zijn, dan kan je je eigen ticketingpartner kiezen, maar er zijn er niet veel. Daarom dat Ticketmaster Belgium sterk is in alles wat plaats vindt buiten zalen. Dat is een beetje onze specialiteit aan het worden. We hebben een sterke poot in festivals, motorsport, cyclocross en musicals. Daarom ook dat het moeilijk is om over een duopolie te spreken. Het heeft veel te maken met wie eigenlijk het beslissingsrecht heeft. In sommige gevallen kunnen de grootste zalen het opleggen in andere kunnen de grootste promotoren zelf kiezen. In eerste instantie blijft de promotor daar wel de baas over en daarna komt de situatie die oplegt wat mogelijk is.

Dan Armstrong, VP and General Manager, Distributed Commerce Ticketmaster, liet nog maar net optekenen dat het bedrijf eind april tickets wil verkopen via Facebook. Zijn er al concrete plannen voor de Belgische markt om dat ook te doen via Facebook?

Dat is nu al een feit. We hebben ons backofficesysteem waarop Ticketmaster werkt. Wij willen onze technologie waar we met 18 landen samen in investeren, zo breed mogelijk verspreiden over heel de markt. Vroeger ging je ervan uit dat de mensen op jouw site moesten komen en dan zouden ze op jouw backoffice de transactie doen. Dat is niet meer van deze tijd. Wat wij willen, is dat mensen waar ze ook zijn, op welke website of social media ook en welk toestel ze ook gebruiken, op elk moment een ticket kunnen kopen. We willen naar de consumenten toewerken en het gebruiksgemak moet zo hoog mogelijk zijn. Facebook is een groot medium dus dat past perfect in het plaatje. Het gaat om het meteen kunnen drukken op een knop die je direct doorstuurt naar de transactie die wel nog steeds gebeurt op onze backoffice. Vroeger hoorde ik op de radio dat Prince naar België kwam, dan moest ik zo snel mogelijk te weten komen wanneer de ticketverkoop startte in de FNAC. De nacht daarvoor ging je in een tentje aanschuiven en wachtte je de hele nacht  tot je de volgende dag een ticket kon bemachtigen. Als ik dat tegen mijn zoon vertel, lacht die mij gewoon vierkant uit want die heeft op vijf seconden zijn tickets besteld op zijn smartphone. Het kost natuurlijk miljoenen om zo een technologie te ontwikkelen, maar als je bij de top vijf van e-commerce bedrijven wil zitten, moet je ervoor zorgen dat je aan schaalvergroting doet, anders is het absoluut niet mogelijk.

Bij de ticketverkoop voor het concert van Adele in januari was de zwarte ticketmarkt zichtbaar aanwezig. Ik neem aan dat jullie daar ook last van hebben. Hoe gaan jullie daarmee om?

Daar is al heel lang en breed over gesproken. Er was een mediastorm rond Seatwave in Nederland en die is onmiddellijk komen overwaaien naar België en ineens was het of wij de tweedehands verkoop ontdekten (ongelovig). Nee, die heeft altijd al bestaan. Wat is nu het frustrerende aan tweedehands verkoop? Je hebt fans die willen een ticket kopen, maar de tickets zijn binnen 20 minuten uitverkocht en de fans balen dan als een stekker. Dan zie je dat er bedrijven zijn die er hun job van maken om zoveel mogelijk tickets op te kopen in die 20 minuten om ze verder te verkopen aan het dubbele van de prijs. Dat is verschrikkelijk. In totaal weten wij dat 1 tot 2% van de tickets opnieuw in de herverkoop belanden. Wij proberen dat tegen te gaan op verschillende manieren. Mensen kunnen zich niet met een bod en een geautomatiseerd programma aanmelden op onze site en zich dan voordoen als 150 verschillende verkopers of de accounts gebruiken van onze klanten. Hetgeen wat met Adele en K3 wel is gebeurd. Wij hebben een beveiliging waar wij ontzettend veel in investeren waardoor dat niet lukt. We kunnen dus tegenhouden dat een herverkoper een account van een fan blokkeert omdat hij die gehackt heeft, maar wat we niet kunnen tegenhouden is dat de herverkopers blijven opereren. Het gros zijn individuele verkopers, maar er is een klein deel van professionele verkopers. Zij kopen de tickets in massa’s op en verkopen ze dan door met ongelofelijke winsten. Daarnaast gaan ze nog eens Google AdWords inzetten zodat als je als consument een concert intikt de eerste drie sites die je tegenkomt doorverkoopsites zijn.

Wij hebben na die storm gevraagd om Seatwave.be te sluiten en dat is ook gebeurd, maar er was geen ticket minder verkocht in herverkoop. Bijvoorbeeld bij Muse. Ze kwamen met één datum en die was onmiddellijk uitverkocht. De tweede datum hadden we in reserve. In totaal waren dat al 25 000 tickets. We hebben dan een wachtrij geopend waar meteen al 35 000 mensen in stonden. Er zijn nog een derde en vierde datum bijgekomen. Beter dan dat konden wij niet doen. Er waren geen andere data meer beschikbaar en we hadden geluk dat Muse net een vakantie had ingepland. In totaal hebben we 55 000 mensen gelukkig kunnen maken, maar er stonden wel 150 000 klaar bij de eerste verkoop. Wat we ook doen, er zullen er altijd zijn die geen ticket kunnen bemachtigen.

Gracia Live wees ons erop dat Live Nation International, waar jullie onderdeel van zijn, tegen de secundaire ticketverkoop is, maar ondertussen maken Seatwave en GetMeIn deel uit van Live Nation. Kortom: uw moederbedrijf spreekt zichzelf tegen?

Nee, Live Nation is tegen frauduleuze herverkoop en ze zijn daar al meer dan tien jaar tegen aan het strijden. In geen enkel land zijn ze erin geslaagd. Het enige wat ze hebben gedaan is ervoor gezorgd dat de doorverkopers meer geld verdienen en meer macht hebben omdat ze de eerste bestemming werden bij de consumenten. Als jij weet dat Muse in verkoop gaat en je bent er te laat bij, ga je niet eens meer naar Ticketmaster kijken want daar kan je toch geen tickets meer kopen. Dan ga je dus zoeken op de secundaire markt. Na tien jaar vechten zijn ze wakker geschud en hadden ze door dat ze gefaald hadden. Vanuit Live Nation en Ticketmaster International werd er dan beslist om Seatwave en GetMeIn aan te rijgen. In Amerika was dat al een groot fenomeen. Daar had je op de site van Ticketmaster meteen twee knoppen met de primaire en de secundaire verkoop naast elkaar. Door het nu zelf te gaan doen, kunnen we de mensen garanderen dat het een echt ticket is en geven we ze een eerlijk platform waarop ze tickets kunnen doorverkopen. We kunnen de mensen nu beter informeren.  We zeggen hen dat het om een herverkoopticket gaat dat mogelijks duurder is dan de oorspronkelijke prijs. Als je dat niet wil, moet je naar de primaire verkoop gaan.

Ik citeer Jan Vereecke van Tele Ticket Service nv uit zijn interview: “Het is lichtjes schandelijk. De grote baas van Seatwave moet zich ook steeds verdedigen in interviews dat Ticketmaster nooit tickets doorspeelt naar Seatwave, maar dat gebeurt volgens ons wél,  soms zelfs op vraag van de artiest.” Uw reactie?

Ik nodig hem uit om daar bewijs van te vinden. Als er één ding is waar wij 100% zeker van zijn, is dat we onze primaire tickets niet doorsluizen naar de secundaire markt. Als er promotoren zijn die beslissen om rechtstreeks tickets aan Seatwave te geven, dat kan. Dat soort deals kunnen gemaakt worden, maar dat zal nooit Ticketmaster zijn. En trouwens met Adele had Ticketmaster of Live Nation niets te maken. Het is dus heel vreemd dat in het grootste schandaal rond resale noch Ticketmaster noch Live Nation betrokken partij waren.

Seatwave maakt onderdeel uit van de financiële groep waartoe we allemaal behoren. We werken absoluut niet samen. Het is dezelfde familie, dat wel. Het is hetzelfde als een nonkel van mij banden zou verkopen en ik verkoop auto’s en er wordt gezegd dat mijn nonkel dan wel banden zal leveren aan mijn garage want het is familie. Het is gewoon niet zo. Wat hij daar beweert daar is geen enkel bewijs voor mogelijk en het is ook gewoon niet waar. Als Live Nation ons tickets geeft om te verkopen zijn het hun tickets. Wij verkopen ze voor hen en gaan ze zeker niet doorgeven aan Seatwave. Als die daar terecht komen, zijn dat of individuen of brokers die tickets opkopen en dat doorgeven aan Seatwave om daar te verkopen met winst. Dat heeft niets te maken met wat wij doen. We kunnen daar echt heel duidelijk in zijn dat wij van Ticketmaster geen inventaris doorgeven aan Seatwave (nadrukkelijk). Stel dat er een Live Nation concert is en Ticketmaster verkoopt 10 000 tickets en er komen er 300 terecht op Seatwave, dan zou je bij Adele, waar zowel wij als Live Nation niets mee hebben te maken, minder tickets op Seatwave moeten zien verschijnen. Vergelijk maar eens wanneer TTS en Ticketmaster tickets verkopen en hoeveel er dan verschijnen op Seatwave. Dat is identiek hetzelfde. Als er dus tickets doorgegeven worden, is de enige partij die daar niet tussen zit Ticketmaster.

Ik citeer Jan Vereecke van Tele Ticket Service nv verder: “Ticketmaster, je zou beter niets met Seatwave te maken hebben en je hebt dat bedrijf ook niet nodig want dat is niet jullie core business.” Tele Ticket Service vindt het doorverkopen van tickets via Seatwave een fundamenteel foute business.

Ticketmaster is niet bezig met herverkoop. Dat is een andere afdeling van de Live Nation groep, een andere afdeling van Ticketmaster International. Wij hebben dat zeker niet nodig. We hebben onze naam eronder gezet omdat de mensen anders gaan denken dat we het willen verbergen. We zijn een beursgenoteerd bedrijf  en kunnen ons absoluut het gebrek aan transparantie niet veroorloven, maar het heeft niets te maken met onze lokale business. Live Nation Belgium heeft niets te maken met herverkoop en Seatwave.  Als je nu naar Seatwave.be surft, kom je op de internationale website terecht. Meer afstand dan dat kunnen wij niet nemen. Natuurlijk worden we aangevallen door onze grootste concurrent TTS, maar ze moeten niet beweren dat wij tickets doorsluizen want wij hebben helemaal geen tickets gehad van Adele dus hoe zouden wij die dan hebben doorgegeven? 

Wat zijn jullie sterktes, zwaktes, opportuniteiten en uitdagingen?

Onze sterkte is dat wij ticketing zien als een marketing en sales gebeuren. Organisatoren en artiesten mogen op ons rekenen dat we er alles aan gaan doen om zo goed mogelijk hun tickets te verkopen. Onze grootste zwakte in België zijn de zalen met een zaalcontract. Er zijn heel veel concerten waar wij geen tickets kunnen of mogen verkopen omdat dat exclusief bij de zaal ligt. De uitdaging is om in deze markt op een volwassen manier sereen om te kunnen gaan met de verschillende concurrenten en er toch voor te zorgen dat we de best mogelijke service kunnen leveren aan onze consumenten. Wat wij willen, is de mensen een fanbelevenis aanbieden op de eenvoudigste, snelste en meest zekere manier. Niemand wil achter het net vissen en horen dat alle tickets al van tevoren uitverkocht zijn voordat zij de kans hebben om hun artiest te zien.       

Er is soms veel kritiek bij consumenten wanneer ze in een virtuele wachtrij moeten plaatsnemen om aan tickets te geraken van zeer populaire concerten en festivals. Het duurt lang, de onzekerheid om binnen te geraken is hoog, en soms worden ze er bij de betaling uit het systeem gezwierd dat dan overbelast geraakt, enz.  Kan dat niet anders en beter?

Wij kunnen 500 000 simultane bezoekers aan op onze internationale service, zonder problemen. Een transactie duurt een minuut of anderhalve minuut. Er kunnen maar zoveel mensen hun transactie vervolledigen dus is er een wachtrij. Op het moment dat wij bijvoorbeeld om tien uur in verkoop gaan, staan er al 100 000 mensen in de wachtrij. Nu moet je kiezen. Moeten ze op volgorde van binnenkomst bediend worden of moeten we de wachtrij door mekaar schudden en lukraak iedereen dezelfde kans geven op tickets? Vroeger was je eerst in de wachtrij.  Net zoals ik toen ik voor de Fnac moest aanschuiven. Stond je als eerste in de rij, kreeg je als eerste je ticket. Nu zijn er zoveel computersystemen die die wachtrij permanent kunnen vullen waardoor de profesionele kopers altijd  voordeel hebben. Dat betekent dat niemand nog een kans heeft op die tickets. Dus de enige manier om dit op te lossen is die 100 000 wachtende mensen door elkaar schudden en op willekeurige volgorde bedienen. Al de mensen die daarna komen, schuiven achteraan aan. Dat is de enige garantie die we kunnen bieden dat ieder individu een even grote kans krijgt om een ticket te bemachtigen. Dat is het eerlijkste systeem. Het kan zijn  dat je eerst in de rij stond en dat je na het door elkaar schudden laatste staat, maar het is de enige manier dat wij kunnen garanderen dat iedereen een eerlijke kans krijgt. Ik denk dat dat het aller belangrijkste is.

De inkomsten van artiesten komen tegenwoordig voornamelijk uit concerten en ze vragen dus steeds meer. Met het gevolg dat tickets steeds duurder worden. Denkt u niet dat mensen hierdoor gaan afhaken?

Dat de herverkoop bestaat, is het grootste bewijs dat tickets vandaag de dag onder hun marktwaarde verkocht worden. Je hebt een ticket van vijftig euro en dat wordt heel makkelijk doorverkocht aan honderd euro. Mensen zijn dus bereid om honderd euro  te geven aan een ticket van vijftig euro. Je kan het als band gewoon niet maken. Bands en organisatoren houden de prijs daarom zo democratisch mogelijk. Het is het meest democratische product dat er bestaat. Onder geprijsd, want je zou er veel meer voor kunnen krijgen.. Ze kiezen er bewust voor om te vragen wat ze nodig hebben. Ik heb er dus eigenlijk geen schrik voor. Ik denk dat er heel veel stretch zit op die prijs.

Merkt u de crisis in de ticketverkoop? Dat shows minder snel uitverkopen, de consument zijn euro twee keer omdraait voor hij die uitgeeft?

Wij merken op dit moment geen terugloop van de verkopen als gevolg van de crisis, integendeel.  We zien dat de prijzen stijgen en dat we onze belangrijkste concerten en festivals sneller uitverkopen dan de vorige jaren, voor wat de crisis betreft dan toch.

Heeft het terreurniveau eind 2015 en recent na de aanslagen in Zaventem en Brussel een voelbare impact gehad op uw verkoopcijfers? Zo ja, hoe groot is die impact?

Dat heeft een impact gehad. Het heeft zeker een vertragend effect op de ticketverkoop. Er zijn een hele boel mensen die niet meer durven of die twijfelen of die langer wachten om een ticket te kopen. Je schrikt daarvan wakker als er zo iets gebeurt, maar je ziet dan ook meteen daarna dat de veiligheidsmaatregelen worden aangepast. Aanslagen tegenhouden en voorkomen lijkt heel moeilijk, maar we zijn ook niet van plan onze levensstijl volledig te veranderen.  In angst onszelf opsluiten is ook geen oplossing!  Het gaat nog een tijdje duren vooraleer we de mensen hebben kunnen overtuigen dat de veiligheidsmaatregelen voldoende zijn aangepast en dan pikt de verkoop weer op. Na Parijs hebben we ook een tijdje stilgestaan, maar na enkele weken veerde het terug op.

Welke toekomstplannen liggen er nog in het verschiet?

De toekomst is technologie. We zijn nu bezig met een app waarmee je vanop je smartphone je bestelling kan doorgeven naar de bar. Die technologie hebben wij nu verworven en gaan wij beginnen voorstellen aan onze klanten. Dat is de toekomst. Hoe kan ik de belevenis van een concert nog leuker en makkelijker maken. Ik wil zoveel mogelijk mensen aan hun tickets helpen, op een zo goed mogelijke manier. We zijn nog maar twee jaar hier en hebben dus veel uitdagingen waar we mee te maken krijgen. Ik wil gewoon dat dit de beste ticketervaring is die je kan hebben als consument en ik wil dat je de beste ticketservice krijgt als klant. Dat is mijn ambitie.

< Caro Dralants > 


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter