PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Disney On Ice Frozen

vrijdag 17 februari 2017Lotto Arena Merksem

Disney

Disney On Ice is dit jaar zo’n groot succes met ‘Frozen’ dat de organisatie stoelen heeft bij moeten plaatsen, op het middenplein maar ook achter het balkon om zo veel mogelijk mensen te laten meegenieten van de show. Verspreid over 8 shows ontvangt de productie die van stad naar stad trekt met 16 trucks maar liefst 31 500 toeschouwers in Antwerpen. Het is dan ook een geniaal idee: ‘Frozen’ op bevroren water. Het plaatje klopt dan ook van begin tot eind. Het is overigens ondertussen een van de weinige jaarlijkse tradities die overeind blijven: Disney On Ice. Dit jaar koos de productie ervoor om terug te gaan naar de beginjaren van het ijsspektakel. Geen viertal korte verhaaltjes met verschillende figuurtjes deze keer dus zoals we de laatste jaren geserveerd kregen, wel één groot verhaal: dat van ‘Frozen’ verteld in twee keer 50 minuten. Qua timing zit het snor met de voorstelling. De kinderen weten hun aandacht te behouden bij het spektakel. En dat is geen ongeringe verdienste van Disney.

Starten doet de voorstelling alvast met een verrassing van formaat. Mickey en Goofy, die laatste staat traditioneel garant voor dé theatrale valpartij op het ijs van de voorstelling, komen het ijs op. Ze doen de intro en vertellen over liefdesgeschiedenissen. Het woord is er nog maar pas uit of Minnie komt het ijs op, gevolgd door Sneeuwwitje, Assepoester, Ariel, Rapunzel, Buzz Lightyear en Woody,  Nemo en Dory, en Timon en Pumba. Aan de reacties van de kids is te merken dat vooral die laatste twee duo’s nog steeds niets aan populariteit hebben ingeboet.  Samen brengen ze een groepschoreografie op de tonen van ‘Liefde tilt me steeds hoger’. Een geweldige opener om meteen in de sfeer te komen van het magische verhaal rond ware liefde die daarop volgt.

Hits
Wat al meteen opvalt in het eerste deel is het snelle tempo dat Disney on Ice erin houdt. De hits volgen elkaar in sneltreinvaart ook op. Zo horen we de Vlaamse versie van ‘Do you want to build a snowman?’, ‘For the first time in forever’, ‘Love is an open door’ en in de finale van dat eerste deel ook dé hit ‘Let it go’ terwijl de ijsschaatser haar mantel uitdoet aan de zijkant zodat haar hand beschilderde blauwe zijden jurk die Parsons Meares ontwierp, een bedrijf uit New York dat gespecialiseerd is in kostuums voor podiumkunsten en film, kan schitteren.

Vuurwerk
Een mens zou dan kunnen gaan denken dat het tweede deel knap lastig wordt om hetzelfde tempo én de aandacht van de kinderen te behouden omdat het vuurwerk – letterlijk ook: zowel horizontaal op het ijs tijdens ‘Laat het los’ als verticaal – al gepasseerd is. Niets in minder waar, want pas in het tweede deel introduceert de voorstelling – slim bekeken hoor – de sneeuwman Olaf wat op gejuich onthaald wordt bij de kids. Hij krijgt ook hét meest cabareteske nummer van de show: ‘In de zomer’ waarbij hij ervan droomt om een bruine sneeuwman te worden en aan het zwembad te kunnen liggen. ‘Frozen’ trekt dan alle registers open, we zien bijen en vlinders figuurschaatsen terwijl de cancan daar voor het klassieke hoogtepunt zorgt.

Professionele productie
In totaal maakt de productie gebruik van 650 verschillende kostuums, 200 accessoires en 20 sneeuwmachines zodat het meermaals kan sneeuwen boven het ijs. Knap is ook de interactie tussen de ijsschaatsers en de belichting (enkel te zien als je iets hoger zit in de zaal). Bij ‘Let it go’ richt Elsa de handen naar het ijs wanneer ze haar ijspaleis maakt. Dan zien we de spots op het ijs perfect getimed ijsvormen tonen. En wanneer Olaf zijn hoogst persoonlijke sneeuwwolk krijgt, wordt ie met witte scanners belicht die sneeuwvlokjes projecteren op het ijs. Twee automatisch aangestuurde stenen (tijdens de trolscène) weigerden tijdens onze voorstelling om het ijs te verlaten door wat wellicht een technisch mankement was. Toch slaagde de productie erin om ze onopvallend te verwijderen en hielp een ijsschaatser daar aan mee terwijl die zijn kür uitvoerde, zodat de voorstelling gewoon kon blijven doorgaan. Op zo’n momenten merk je dat deze professionele productie op verschillende scenario’s voorbereid is en voldoende gerodeerd is.

Spanning
Aan spanning ook geen gebrek in Disney On Ice ‘Frozen’. In deel één is er de aanval van de wolven op Anna, Kristof en zijn rendier Sven.  In het tweede stuurt Elsa een sneeuwmonster af op Anna, Olaf, Kristof en rendier Sven om hen weg te jagen. En verder is er uiteraard ook de dubbele spanning naar de finale toe: hoe het afloopt met Anna wiens hart stilaan bevriest en de angst van Elsa. In het tweede deel ontrolt de intrige zich en zien we dat de hertog van Weselton een van de slechteriken van het verhaal is. De finale is opmerkelijk omdat pas op het einde een plottwist gebeurt die je toch niet meteen van Disney verwacht en ‘Frozen’ daardoor ook geniaal maakt. Want enkel een daad van ware liefde kan een bevroren hart ontdooien en Elsa dient om te leren gaan met haar grootste vijand: angst.

Quotes
Dat naast enkele leuke catchy quotes als. ‘Ik leef van het ijs’ (Kristof) dat ook voor een ijsschaatser van toepassing is, ‘ Sommigen zijn het waard om voor te smelten’ (Olaf), ‘Ik ben stom jij bent een stuk’ (Anna), ‘Ik hou van warme knuffels’ (Olaf) en ‘Zie ik er slecht uit? (Anna) – ‘Je twijfelde?’ (Olaf aan Kristof) zijn er maar enkele. Qua kunstschaatsen bevat de voorstelling alles wat een goeie show moet bieden: het klassieke figuurschaatsen, synchroon schaatsen, het wiel (een schaatser in het midden die aan beide kanten telkens een schaatser naast zich krijgt tot een wiel of schroef zich vormt over de breedte van de piste, knappe duo’s (met lifts) en een solo voor Elsa. En er is ook nog spektakel ook: wanneer Kristof op het ijs een achterwaartse salto uitvoert bijvoorbeeld. De kinderen in de zaal – niet zelden meisjes die hun mooiste prinsessenjurkje hebben aangetrokken voor de gelegenheid – houden dan even de adem in. Adembenemend. Dat is misschien nog het beste adjectief voor ‘Frozen’ van Disney on Ice.

< Bert Hertogs >

Op 22 juni 2017 treedt Idina Menzel op in de Stadsschouwburg te Antwerpen. Zij zong de originele versie van onder andere ‘Let it go’ in voor het personage Elsa in de tekenfilm.

Van 2 tot en met 4 februari 2018 komt Disney On Ice opnieuw naar de Lotto Arena. ‘De Magische Wereldreis’ brengt onder andere de verhalen van The Lion King, De Kleine Zeemeermin, Peter Pan en Frozen in een gebalde versie.


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news