PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Take That Wonderland Live

vrijdag 9 juni 2017Kinepolis Antwerpen

Take
Foto: Kinepolis

Take That zette op 4 juni op de Old Trafford Cricket Ground een strakke, snelle set neer tijdens het One Love Manchester benefietoptreden voor de slachtoffers die vielen tijdens de aanslag na het optreden van Ariana Grande in Manchester op 22 mei 2017. Dat gold helaas niet voor hun Wonderland-concert in the O2 Arena enkele dagen later. Die trok vooral de kaart van het visuele, met grote visuals op zwarte doorschijnende doeken die naar boven en beneden gingen aan het cirkelvormige podium. Take That bracht in de hoofdstad van Groot-Brittanië een in the round concert voor 18.000 toeschouwers. Wereldwijd werd die show live uitgezonden in een 600-tal bioscopen waaronder Kinepolis Antwerpen.

In enkele vooraf opgenomen boodschappen richtte Take That zich naar de kijkers in de cinema’s. ‘Don’t behave’ en ‘Don’t listen to what the stewards are telling you’ waren de belangrijkste adviezen die de heren lieten optekenen. Ook probeerden ze de kijkers wijs te maken dat ze elkaar backstage geen blik zouden gunnen wat hun ‘ah jij bent er ook’ blikken zou moeten verklaren van zodra ze op het podium staan. Verder vroeg Mark Owen zich af waarom ze zwarte mantels over hun showkledij moeten aandoen wanneer ze van de backstage naar de concertzaal wandelen.

Dat antwoord valt er al snel wanneer na een intro, met een man op een vliegend tapijt, de drie heren elk op een klein podium met trap in de verschillende hoeken van de zaal aan het concert beginnen. Van daaruit gaan ze via de frontstage naar het podium. Ook op het einde doen ze dat bij ‘Rule the world’ nog eens over, maar dan staan de drie trappen met podium naast elkaar.

Dat de heren de visuele kaart trekken bij de start, werkt helaas ook wat tegen de show. Zeker, tijdens ‘Giants’ zien we de doeken op en af gaan en zien we de heren als reuzen afgebeeld worden. Dat past perfect bij de song. Maar omdat er doeken tussen publiek en band staan, creëert de productie, met 176 crewleden is dit een grote show, ook een afstand: letterlijk zien we een vierde wand. En wil het nu dat dit het de cameralui en de regie van de live streaming aardig moeilijk maakt om alles in beeld te brengen. Constant brede, algemene camerastandpunten tonen, kan men niet, want het zou al snel saai worden. In de beeldregie moet er dus om de zoveel tijd afgewisseld worden met close ups, enz. Maar hier had de beeldregie duidelijk last om tussen de op en neer gaande doeken heen te filmen wat perfect opgelost had kunnen worden door camera’s op het podium te plaatsen, was het niet dat er water aan te pas komt verderop in deze show.

Take That lijkt namelijk een stuk van het B podium van Adele geleend te hebben tijdens ‘The flood’. Ook dan worden de heren omringd door water dat naar beneden stroomt, verwijzend naar de regen terwijl groene spots een bijkomend effect genereren. Aan showelementen overigens geen gebrek. Tijdens openers ‘Greatest day’ en ‘Get ready for it’ zien we confetti, vlammen en vuurwerk de lucht ingeschoten worden, ook ‘Relight my fire’ (cover van Dan Hartman) wordt enigszins voorspelbaar voorzien van fakkels en vlammen. Knap was daarentegen de choreografie tijdens ‘Hope’, waarbij we de dansers een bungee act zagen uitvoeren waarbij hun lichaam horizontaal de lucht in ging. Tijdens ‘New Day’ werden er XXL-bloembladeren aangevoerd zodat het ronde podium plots een grote bloem werd. En bij ‘It’s all for you’ komen we even in Cirque du Soleil-sferen wanneer Gary Barlow op een zwevend bed boven het podium bengelt, ook zijn collega’s gaan de lucht in trouwens. Een knappe dromerige scenografie dus.

Ging de band voor een snel optreden in Manchester waarbij de ene hit na de andere volgde, dan spaarde Take That ze voornamelijk op voor het tweede deel van het concert. Ook heel wat kledingwissels stelden we vast tijdens de eerste drie kwartier waardoor de vaart te vaak uit de show gehaald werd en de spanningsboog verslapte.

Het geluid was van zeer goede kwaliteit in Kinepolis, al werden enkel de luidsprekers vooraan gebruikt en hoorden we dus het concert in stereo en niet in surround. Ook dat zorgde voor afstand. Plus, de geluidsregie gaf te weinig publieksgeluiden mee. Ook niet bij ‘Superstar’ waar er twee keer een maal in de handen geklapt wordt en tijdens ‘Never forget’ waarbij het publiek – ook in Kinepolis overigens – massaal de armen wijd open in de lucht houdt en telkens een keer in de handen klapt. Verderop in het nummer nemen de toeschouwers het ritme van ‘We will rock you’ over.

Tijdens ‘How deep is your love’ klinkt de dwarsfluit heerlijk zacht door, maar het zijn vooral een sterk ‘Shine’, stevig meegezwaaid door het publiek, meegezongen ‘Back for good’ met Gary Barlow aan de zwarte vleugelpiano, een meegezongen en – gezwaaid ‘Patience’ en vooral een héérlijk ‘Pray’ waarbij de drie ‘lads’ enkele pirouettes neerzetten en vooral erg veel plezier uitstraalden in hun vooraf goed ingestudeerd dansje. Het meest energieke nummer van Take That is trouwens met stip ‘Cry’ waarbij we drum ‘n bass horen en de drie een sit down organiseren met het publiek. Hét grappigste moment was ongetwijfeld toen Mark Owen vroeg aan de toeschouwers in the O2 om ‘Hello Cinema People’ samen te roepen naar de mensen die in een van de 600 bioscoopzalen zaten. Aan ons vroeg ie om te antwoorden met ‘Hello London People’ wat men uiteraard in The O2 Arena niet kon horen waarop de man zich afvroeg of er wel kijkers waren in de bioscoop. Ja dus. Ons werd trouwens gevraagd om de hashtag #takethatincinemas te gebruiken op Twitter. Een hashtag die op nummer twee stond in de trending-lijst van Twitter in het VK nog voor het optreden begon.

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Wonderland
  2. Greatest Day
  3. Get Ready For It
  4. Giants
  5. Kidz
  6. Underground Machine
  7. Relight My Fire
  8. Superstar
  9. Hope
  10. Acoustic Medley: Beautiful World / Wait / Satisfied / Lovelife
  11. How Deep Is Your Love
  12. New Day
  13. Shine
  14. Back For Good
  15. Patience
  16. Pray
  17. It’s All For You
  18. The Flood
  19. Cry
  20. These Days

Bis:

  1. Never Forget
  2. Rule The World


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter