PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie On your feet ★★★1/2

zondag 20 mei 2018Beatrix Theater Utrecht

On

Wie On your feet, de musical naar het levensverhaal van Gloria en Emilio Estefan, nog in Utrecht wil zien, de allereerste plek ooit buiten de States waar de productie geprogrammeerd staat, moet zich stilaan reppen. Op 5 augustus 2018 valt het doek immers over deze jukebox-musical om vanaf september plaats te maken voor Mamma Mia!, die op zijn beurt vol ABBA-hits zit. Na The Bodyguard is het even wennen om een qua plot wat lichtere musical in het Beatrix Theater te zien, wat straks overigens ook geldt voor Mamma Mia! De reacties in de voornamelijk (Nederlandse) pers waren eerder lauw en ook binnen de musicalsector hoorden we echo’s dat On your feet, niet je dat is. We zijn het daar maar gedeeltelijk mee eens. Eerst en vooral is er de catalogus aan hits die Estefan te bieden heeft, denken we maar aan onder andere ‘1-2-3’, ‘Anything for you’, ‘Conga’, ‘Rhythm is gonna get you’, ‘Dr. Beat’, ‘Don’t wanna lose you’, ... Een voorstelling met zo veel klassiekers, kan niet mis gaan. Toch klopt het dat On your feet soms wat vrijblijvend aanvoelt en het niveau van een Hollands coverbandje (weliswaar een goeie) niet overstijgt. In de diepte heeft Vajèn van den Bosch die de rol van Gloria Estefan speelt, een heerlijk warm timbre waar het nodige karakter in zit, maar naar haar hoge noten grijpt ze soms iets te kelig waardoor ze flirt met roepen. Qua spel weet ze ons het meest van al te overtuigen in Estefans revalidatiescène. Tommie Christiaans stem als Emilio is dan weer zacht, soms iets té, in zijn kopstem. De strafste vocale prestaties komen – opvallend – van de bijrollen. Van Talita Angwarmasse als Gloria Fajardo, Estefans moeder in fe-no-me-naal sterke versies van ‘Mi tierra’ en ‘If I never got to tell you’ (met Tommie Christiaan), een song die van de hand is van Emily, Gloria Estefans dochter die speciaal voor de musical geschreven werd. Verder schittert Frank van Hengel als José Fajardo, Gloria Estefans vader tijdens een indrukwekkend ‘When someone comes into your life’ (gezongen met van den Bosch).

Inhoudelijk heeft On your feet dat gebaseerd is op het waargebeurde verhaal van de Amerikaans-Cubaanse latin/cross over artieste die haar grootste successen in onze kindertijd, de 80’s en ‘90s kende en werelwijd zo’n 100 miljoen platen verkocht, behoorlijk wat te bieden. We zien een 17-jarige liedjesschrijfster twijfelen om de stap te zetten omdat ze niet zo graag in de spotlights staat terwijl ze gesteund wordt door haar grootmoeder. Emilio staat op een dag voor haar deur, nodigt haar uit om te komen zingen tijdens een optreden van de Miami Latin Boys wat later de Miami Sound Machine zal worden, en hij wordt meteen verliefd op haar. Hij zal zowel professioneel als privématig haar leven bepalen. En zoals bij erg veel artiesten komen daar heel wat moeilijkheden bij kijken. Dat ze migranten uit Cuba zijn bijvoorbeeld, opent niet meteen deuren. Integendeel, ze – en vooral Emilio dan die het zakelijke aspect voor zijn rekening neemt – wordt onder andere geconfronteerd met racisme in de States. Daarnaast blijkt de muzieksector erg conservatief wanneer de band en Estefan voor een nieuwe sound willen gaan met Dr. Beat. Geen enkel radiostation wil de single draaien. En geen enkele platenbaas wil het risico nemen om voor crossover én Engels te gaan. The Miami Sound Machine heeft een fanbasis in de landen waar het Spaans gebezigd wordt. Een nieuwe markt, de Amerikaanse, aanboren kan niet lukken volgens de platenbonzen.

Dus gaan Estefan en co over tot het plan om de single aan clubs te geven. Ze draaien die in ruil voor gratis optredens. Het is uiteindelijk de grootmoeder van Estefan zelf – Ellen Evers in de heerlijke humoristische rol als Consuelo – die de doorbraak forceert door een buitenwipper ‘om te kopen’: ‘Onthou, ik was hier niet!’Met ‘Conga’ doet hetzelfde zich voor. De stations die uiteindelijk Dr. Beat wel draaiden, passen. De ene vindt het té Latin, de ander net té Amerikaans. Kortom: het is vechten tegen de bierkaaien en pas na veel vijven en zessen krijgen ze Phil overtuigd om zelf vast te stellen dat het nummer live aanslaat in Las Vegas, nadat het al scoorde op onder andere een Bar Mitswa, en tijdens een Italiaans trouwfeest.

Conga wordt een hit, en Emilio heeft de ballen aan zijn lijf om met succes hoog spel te spelen wanneer opnieuw een deal gesloten moet worden met een label. 50 Miljoen dollar, voor minder dan dat, tekent ie niet. Een op dat moment ongezien hoog bedrag voor een vrouwelijke Latinartieste. Estefan wordt ondertussen geleefd door een moordend tourschema. Vrije avonden moet ze soms opofferen. Ze is moe. Optredens worden gerescheduled omdat er grotere, belangrijke opportuniteiten zich voordoen. Tot ze slachtoffer wordt van een ongeval met de tourbus in maart 1990, een operatie moet ondergaan aan haar ruggenwervel en zal moeten revalideren om opnieuw te kunnen stappen (en te zingen). Wanneer ze er nog lang niet klaar voor is om het podium opnieuw te betreden, en nog aan het revalideren is, blijkt Emilio al ingestemd te hebben met een optreden op de American Music Awards enkele maanden later. Gloria en Emilio stellen op dat moment de grootste clash vast tussen privé en werk. En de vraag is maar of ‘Everlasting love’ op dat moment op het koppel van toepassing zal blijven.

Humoristisch uit de hoek mogen Evers en Christiaan komen. Evers wanneer Talita Angwarmasse als Gloria’s moeder, die haar carrière op de planken in Cuba gedwarsboomd zag, een preek afsteekt: ‘Ik zal je eens wat vertellen over het hebben van een leven.’. Dan mag de grootmoeder die Evers speelt blazen en zuchten (wat de omgekeerde wereld lijkt). Christiaan mag zich van zijn kant soms vergissen in zijn Nederlandstalige woordkeuzes in de rol van immigrant Emilio. Zo komt hij Gloria ‘onderzoeken’ in plaats van ‘bezoeken’, heeft ie het over ‘constipatie’ in plaats van ‘concentratie’ en ‘kapotje’ (condoom n.v.d.r.) in plaats van ‘keppeltje’.

Vocaal onthouden we naast Frank van Hengel een erg sterke Talita Angwarmasse die we tien jaar geleden al als Mabel in Fame aan het werk zagen in Antwerpen. Wat schreven we toen? ‘Ze haalt moeiteloos enkele onwaarschijnlijk hoge noten en krijgt hiervoor – verdiend – het allergrootste applaus tijdens de voorstelling. Zij bevestigt in On Your feet, een musical die gaat over je dromen waarmaken door koppig te blijven volharden en hard te werken, haar internationale appeal en klasse.

< Bert Hertogs >

On your feet speelt nog tot 5 augustus 2018 in Utrecht. Vanaf 14 juni 2019 kan u deze musical in het London Coliseum zien.


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter