PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Dua Lipa ★★★1/2

zondag 22 juli 2018Hippodrome de Longchamp Paris

Dua

Dertien weken staat Calvin Harris en Dua Lipa ondertussen onafgebroken aan de top van de Vlaamse hitparade met ‘One Kiss’. Sinds 18 mei is de single goed voor platina, of 40.000 verkochte exemplaren in het noorden van ons land. Het moet best een schizofrene festivalzomer zijn voor de Brits-Kosovaarse. Een headlinerslot op Tomorrowland (half elf tot kwart na elf op 21 juli) en Sziget Festival (start optreden om half tien ’s avonds op zondag 12 augustus) bekomen. Dat zijn binnen EDM en pop/rock respectievelijk de belangrijkste festivals op Europees vasteland, festivals ook die internationaal toonaangevend zijn. Dat terwijl Dua Lipa op Lollapalooza Paris in de late namiddag geprogrammeerd stond (van half vijf tot half zes) en straks op Pukkelpop ook een vroeg avondslot heeft (vijf na zeven tot 5 na acht op donderdag 16 augustus). Of hoe sommige programmatoren de definitieve doorbraak van deze tweeëntwintigjarige beter ingeschat hebben dan andere of het moet zijn dat die laatste groep Dua Lipa bewust vroeger programmeerde zodat de kinderen en jonge tieners op tijd in hun bed kunnen gelegd worden achteraf...  Wat er ook van zij, het hoeft niet te verbazen dat de zangeres in haar eentje een groot aantal muziekfans naar de Hippodrome de Longchamp wist te lokken om half vijf ’s middags, ook heel wat kinderen en tieners (die naast Dua Lipa, wellicht ook een ticket kochten om ineens ook Jess Glynne, Years and Years en Bastille het weekend van 21 juli aan het werk te zien).

Een groot déjà-vu-gevoel bekroop ons toen we de toeschouwers de hits van Dua Lipa van begin tot einde hoorden meezingen. Het deed ons denken aan wat er drie jaar geleden gebeurde tijdens het optreden van Ellie Goulding op Pukkelpop. Dezelfde uitgelaten sfeer, een artieste die haar status bevestigde als popartieste en klaar was voor het grotere werk. Het was ook het jaar dat Acht TV zonder Concertnews.be daarvan op de hoogte te brengen een quote gebruikte om de uitzending van het concert te promoten. Sindsdien heeft uw favoriete nichewebsite – tegen wil en dank soms - een status verworven die we tien jaar geleden nooit voor denkbaar achtten.

De rest is geschiedenis. Enkele maanden later was het over and out met Acht TV, dat opging in CAZ. Hetzelfde mediaklimaat hangt ook nu over het festivalseizoen. Wat niemand ooit durfde vermoeden, is realiteit geworden: de muziekredacties van de Morgen en HUMO zijn in elkaar opgegaan en dat – toch wel opvallend, en het zegt ook iets van journalisten tegenwoordig – zonder al te veel tegenstand. Het is te zeggen, mocht die er al geweest zijn, heeft ze ons alvast en de buitenwereld niet bereikt. Dat er weinig tegenstand is, is logisch vermits de Vlaamse muziekjournalistiek zo verfreelancet is en vol karakterloze ja-knikkers/een bende weners zit in Vlaanderen dat geen enkele recensent nog de ballen aan zijn lijf heeft om zijn bek open te trekken voor zover ze al ballen hadden... Schrik om de job te verliezen, de privileges, enz. weet u wel. Concertnews.be heeft dat probleem niet. Als we al ergens mee te kampen hebben, dan zijn het groeipijnen en het feit dat we (inter)nationaal overbevraagd zijn. Dat we meer ‘neen’ moeten zeggen dan ons lief is. Zoiets.

Klokslag half vijf opende Dua Lipa haar optreden met ‘Blow your mind (mwah)’ waarbij ze zowel  handkusjes als middelvingers naar het publiek richtte. 4 danseressen had ze bij en slechts drie muzikanten: een drummer op een verhoogde ledkubus (links en rechts daarvan stonden nog hogere exemplaren), een gitarist en een toetsenist. Dat was het. Wanneer je strijkers (tijdens ‘Scared to be lonely’) of electric drums hoorde, kwamen die steevast uit een doosje tevoorschijn getoverd. Ook Dua Lipa’s stem trouwens. De twintiger deed bij momenten immers beroep op voice over, niet zelden tijdens haar meest bekende hits trouwens of wanneer ze alles uit de kast trok in haar choreografie.  De zangeres was gehuld in een lichtblauw jurkje in tule waaronder een zwart topje en een zilveren glitterbroekje te zien waren, waar de cameraman maar al te graag op focuste tijdens ‘One Kiss’ wanneer de zangeres tijdens een dansje vooroverboog. De oogschaduw van de middag was al even hemelsblauw als de lucht boven de Hippodrome de Longchamp en dus mooi gecomineerd met haar jurk terwijl haar valse nagels – toch wel een afknapper als je het ons vraagt – zowel groene als blauwe tinten hadden. Neen, Dua Lipa’s fysieke troeven zijn haar benen, die ze dan ook duidelijk uitspeelt en haar neus.

Een iets te warme outfit voor een zonnige middag had ze aan zo bleek. De Brits-Kosovaarse gaf al zeer vroeg mee dat ze aan het zweten was, waar nochtans niets van te merken viel. Integendeel, de zangeres leek het enorm naar haar zin te hebben en danste dat het een lieve lust was, niet zelden met de voeten kickend of met beide opspringend terwijl ze soms ook aan het headbangen sloeg (op ‘Scared to be lonely’ bijvoorbeeld).

Vakkundig speelde Dua Lipa het publiek uit via een spelletje om ter luidst roepen tussen de linker- en de rechterkant. Na ‘Be the one’, het eerste hoogtepunt van de set, zakt het optreden wat in met onder andere ‘No goodbyes’ hoewel de twee danseressen wel een mooie choreo neerzetten met een troostend moment waarbij ze elkaars hoofden tegen elkaar hielden. Op ‘Begging’ kon een ander duo op het einde ons weliswaar niet overtuigen. De spiraalbeweging (de ene legt haar hoofd op de buik van de ander, en maken zo een halve draai waarna ze van rol veranderen) werd onvoldoende soepel uitgevoerd. Lees:  de aarzeling bij beiden kon je tot meters voor het podium aflezen. ‘One kiss’ danst het publiek niet alleen salsagewijs mee, ook de smartphones kloppen duidelijk overuren op zondagmiddag. Komaf maken met alle fuckboys doet ze expliciet in ‘IDGAF’ waarvoor ze ook een warning uitstuurt op de visuals voor ze aan die eerste toegift begint. Afsluiten doet Dua Lipa met ‘New Rules’ waarbij ze succesvol een sit down organiseert en alle fans tegelijkertijd op haar teken laat springen.

Als alles volgens plan verloopt en aan het huidige tempo staat er dus over drie jaar een nieuwe popprinses op in het festivalcircuit. Met wat geluk blijft dat gekoppeld aan het verdwijnen/samengaan van een medium in Vlaanderen dat focust op muziek. Aan dat tempo heeft Concertnews.be – op een paar wannabe blogs na - het rijk voor zich alleen over een tiental jaar.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter