PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Travis Scott op Pukkelpop ★★★★★1/2

vrijdag 17 augustus 2018Festivalwei Kiewit

Travis

Dé verrassing van Pukkelpop 2018 daar tekende de Amerikaanse rapper Travis Scott voor op dag twee van het festival in Kiewit. Volgens lokale seismologen veroorzaakte afsluiter ‘Goosebumps’ een kleine aardbeving in Limburg. De trillingen waren tot in de slaapkamer van de kersverse Miss Limburgse Vlaai voelbaar, die meteen opzocht of ze nu een U-spot, G-spot, cervicaal, clitoraal of gemengd orgasme had beleefd. Ondanks geruchten dat Travis Scott niet zou optreden als headliner op Pukkelpop omdat ie tv verplichtingen op een muziekzender zou hebben die in de jaren ’80 nog relevant was, maar nu al lang niet meer, zakte hij toch af naar het festivalterrein. Een secret session om u tegen te zeggen werd het dus. Zo’n optreden dat je instant kippenvel bezorgde omwille van zijn energie en vooral ook omdat het publiek zo waanzinnig te keer ging alsof hun leven ervan afhing.

Naar verluidt zou Travis Scott niet opgezet geweest zijn dat zijn headlinerslot niet ingevuld zou worden door een collega rapper, maar door een lokale en goedkopere (qua gage althans) techno act die een figuur uit Keerbergen ter vervanging had voorgesteld. Ook het feit dat zijn slot schaamteloos zou ingezet worden om platte promo te voeren voor een show in het Sportpaleis, zinde hem naar verluidt niet. Ten derde wou ie niet in het lijstje headliners (met onder andere Neil Young & Crazy Horse vijf jaar geleden) terechtkomen die eerder hun concert op Pukkelpop cancelden. Dat Travis Scott deze week in de Ultratop gezakt is van de eerste positie naar de zesde met Astroworld, zou er ook mee te maken hebben. Dus kwam Travis Scott toch naar Kiewit. Sterker nog. Hij kwam. Zag. En overwon.

Dat Travis Scott toch optrad, was vooral welgekomen nieuws na enkele emotionele dagen voor de vele bakvissen wiens borstjes (voor zover ze die al hebben) al enkele dagen platgedruk worden door de druk van de heuptasjes, die ze niet rond de heup dragen waarvoor ze dienen, maar schuin over hun linkerschouder. Een betrouwbare bron bij de EHBO-stand meldt dat er aanzienlijk meer blauwe plekken ter hoogte van de rechterborsten wordt waargenomen op Pukkelpop in vergelijking met vorig jaar. De dame die om logische redenen anoniem wil blijven, maant de fashionista’s dan ook aan om een heuptas te dragen waar die dient gedragen te worden: rond de heup. ‘Langdurig heuptasjes schuin over je schouder dragen, kan overigens op termijn ervoor zorgen dat die rechterborst door de druk, platter wordt dan de linker, wat een negatieve esthetische impact heeft die enkel via een borstcorrectie kan rechtgezet worden.’ luidt het.

De bakvissen waren immers nog maar net bekomen van het nieuws dat hét glamourkoppel uit Vlaanderen Marthe D. P. en Viktor V. niet meer is of daar kwam vandaag alweer een negatief family entertainment bericht binnen. De band met Mila S. als frontvrouw zal ophouden te bestaan na volgende zomer. De tieners op het terrein in Kiewit hielden zich sterk, maar je voelde het de ganse dag. Ze hadden nood aan iets of iemand die hen op wist te beuren. Massaal waren ze doelloos voor zich uit aan het staren op zoek naar positief nieuws uit onverwachte hoek die er maar niet scheen te komen. Een rol die Travis Scott weliswaar last minute maar al te graag voor zijn rekening nam.

Backstage verbleek de organisator van het festival echter toen ie een secret file in handen kreeg van het gemiddeld aantal lettergrepen per minuut dat Travis Scott zou brengen. Met ‘zo veel zijn wij niet gewoon in Hasselt. De mensen gaan je niet verstaan aan zo’n tempo.’ probeerde hij het aantal lettergrepen nog naar beneden te krijgen. Tevergeefs. De Amerikaan wou er niet van weten. Ondertussen werd pers en crew tot het uiterste gedreven qua flexibiliteit en werd de puntjes op de ‘i’ gezet op vlak van controles.  En dat terwijl al heel wat medewerkers en onderbetaalde persfotografen eerder op de dag massaal molenwiekend hun ongenoegen hadden geuit in de Marquee naar de security omdat ze tijdens de set van Steak number eight niet links van het podium naar de backstage mochten en dus geen short cut konden nemen. Een enkeling ging toen al door het lint. Niemand mocht nog in of uit de backstage op een bepaald moment tijdens het headlineroptreden. De Amerikaan liet ook geen persfotografen of video toe.

Popcorn voor iedereen die nog niet gaan slapen was tegen de kou, kleurrijke vlaggetjes, een opblaasbaar goudkleurig gezicht dat over de hoofden van het publiek zweefde, gladiatoren die zo leken te komen uit Madonna’s recentste tour, een gele pijl met rode lichtjes zoals op de kermis, … je noemt het, Travis Scott had het allemaal bij alsof ie op het podium van Pukkelpop de hoes van zijn jongste plaat, zijn derde studioalbum ‘Astroworld’ tot leven wou brengen. Meerwaardezoekers als wij, zagen dat het goed was.

Openen deed Travis Scott met de twee songs die zijn recentste schijfje openen: ‘Stargazing’ en ‘Carousel’. Prachtige start van het optreden trouwens toen de zesentwintigjarige Amerikaan iedereen vroeg om naar de hemel te kijken op zoek naar sterren en er net op dat moment een vallende ster te zien was. Het publiek werd zo uitzinnig van vreugde dat het kippenvel na het optreden nog steeds op onze armen staat. Wat. Een. Showeffect. Toen al wisten we dat er magie in de lucht hing.

Of dat nog niet genoeg was, bleek er een levensgrote paardenmolen op het podium van Pukkelpop te staan tijdens Carousel. Nu bon, Phil Collinsfans zagen ongetwijfeld de link naar ‘Serious Hits... Live!’ maar Travis Scott wist wel het originele idee te upgraden naar 2018. Wie dacht dat ie over het vlindereffect zou komen doceren tijdens ‘Butterfly effect’ had het overigens goed mis. In de plaats daarvan speelde hij verstoppertje met de bakvissen voor het podium toen hij aan ‘play hide and seek’ gekomen was in de lyrics. Dat aftellen in het Nederlands ging hem goed af, maar die ‘wie niet weg is, is gezien.’ was blijkbaar andere koek. Wie dat spelletje nu overigens gewonnen heeft, is bij het publiceren van dit artikel nog steeds niet helemaal duidelijk.

Hét hoogtepunt van het optreden? Dat was ongetwijfeld ‘Pick up the phone’ waarbij tientallen vrouwen eerst in sexy lingerie en vervolgens naakt zich over het podium wentelden net zoals dat ook te zien is in de expliciete videoclip. Door het late uur vonden wij het niet meteen het geschikte moment om een vrouwenvereniging uit haar bed te bellen om te vragen of de clip en de act nu wel of niet seksistisch is en denigrerend voor vrouwen. Waarbij we ineens ons de bedenking maken of we al dat hiphoptuig dat op Pukkelpop geprogrammeerd staat, hun lyrics en videoclips weken geleden best al niet hadden voorgelegd aan de vrouwenvereniging ter advies.

Toch een puntje van kritiek misschien? Travis Scotts Nederlands bleek afschuwelijk slecht in Kiewit. Minutenlang bleef ie proberen om ‘Hasselt heeft het.’ uit te spreken, steeds zonder succes. In die mate dat je je bij de honderdzevenentwintigste poging afvroeg of hij het er niet voor aan het doen was, en de Limburgse hoofdstad, zijn inwoners en de baseline belachelijk aan het maken was. Hilarisch was het dan weer wel, net als de line up van Pukkelpop 2018 die zonder hem op dag twee hilarisch slecht zou geweest zijn overigens.

< Bert van het concert >

De setlist:

  1. Stargazing
  2. Carousel
  3. Sicko Mode
  4. Mamacita
  5. Way back
  6. 4 AM (2 Chainz)
  7. Dark Knight Dummo (Trippie Redd)
  8. Butterfly Effect
  9. Through the late night
  10. Upper Echelon
  11. 90210
  12. Beibs in the trap
  13. Pick up the phone
  14.  Antidote
  15. Goosebumps

Elke gelijkenis met bestaande personen of gebeurtenissen berust op louter toeval.


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter