PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Dita Von Teese ★★★★

donderdag 18 oktober 2018Stadsschouwburg Antwerpen

Dita

Een grandioos visueel, speels en humoristisch feest, daarvoor tekenden Dita Von Teese, de koningin van de burlesque, haar Vontourage, 5 andere performers en de host van de avond Jonny McGovern. Nog voor de show moest starten, voelde je al dat de lucht zwanger was van sensualiteit, en een vleugje ondeugende seksualiteit en dat alles in een vintage jasje. Heel wat fans (vooral de vrouwen dan) – de Stadsschouwburg was tot de nok gevuld – hadden zich speciaal voor de gelegenheid in een cocktailjurk gehesen die met hun zwarte kleuren, zilver en goud niet zelden verwezen naar de jaren ’20. Erg veel opwinding voelde je bij de toeschouwers ook, zowel in de foyer als in de zaal zelf. Von Teese is dan ook in de burlesque scene wat Metallica is in de metalscene: de absolute top.

Zo’n burlesqueshow valt of staat met de host die het glijmiddel vormt tussen de verschillende acts, de podiumwissels aan elkaar moet zien te praten en vooral de goesting, het verlangen naar meer bij de fans extra moet oppoken. Op dat vlak was Jonny McGovern gewoon een geweldige presentator en stand up comedian. Al bij de start sprak ie alle genders in het publiek aan, en ging ie voor niets anders dan over the top aangebrande humor (met grote ogen kijkend, spelend met de wenkbrauwen, mega waaiers bovenhalend ter verkoeling, enz.). Toen hij vaststelde dat de lesbo’s achteraan in de zaal zaten, stelde hij dat dat deeltje ‘Lesbopolooza’ was (verwijzend naar de muziekfestivals Lollapalooza n.v.d.r.). “Als het hier te heet wordt, vallen er zuurstofmaskers naar beneden.” zei ie terwijl hij Dita’s entourage, de Pool Alek Palinski en de Puerto Ricaan Elio Martinez beschreef als de ideale mannen omdat ze weinig zeggen. Een van de absolute hoogtepunten was zijn sexy R&B-nummer, waarbij hij lekker diep ging met zijn stem, waarbij hij zich richtte naar de vrouwen in het publiek. ’Ladies I’m taking care of you’ en ‘There is just one thing that you can’t do. Don’t fall in love with a homo’ klonk het. Hi-la-risch.

Openen deed Dita Von Teese in stijl met haar bekende Martini glas-act. Haar jurk zat vol Swarovski- kristallen, laagje voor laagje deed ze die jurk uit, en zo had ze beetje bij beetje steeds minder om het lijf, beginnend met haar vestje, en vervolgens de handschoenen, om finaal in het glas te eindigen en daar te stoeien met het water (volgens McGovern echte champagne dat hij met een groot rietje zal opslurpen) en schuim dat ze met een groot aardbeikussen over haar borsten uitwringt. Ginger Valentine kwam vervolgens met haar rug glijden en schuren tegen de binnenkant van een hartvormig frame, waarop ze dat nog eens dunnetjes overdeed maar dan met de buik en een spreidstand erin maakte. Een zwoele act was het die, met de melodie op sax het publiek extra in de stemming bracht. En of er na de show (een aantal zwoeren ook bij seks tijdens de korte pauze in de toiletten omdat ze hun verlangens niet zouden kunnen ophouden) nog een potje gevreeën zou worden door de toeschouwers.   

Zelia Roses act stak op dat vlak wel af met dat van de twee voorgaande. Zij ging voor niets minder dan exotisme op percussieve ritmes die het publiek maar al te graag meeklapte. Toen McGovern haar aankondigde met ‘She goes bananas’ kon je dat ook letterlijk nemen omdat ze effectief plastic bananen rond haar als gordel had. Toen die uitvielen, was het heerlijk om haar gespeelde mimiek te zien. Zo een van ‘Oei, wat gebeurt er nu?’, met een ondeugend kantje.  Gia Genevieve nam vervolgens een gouden bad, en toonde volgens de host waarom vrouwen zo lang in de badkamer vertoeven. Ook zij speelde met het schuim en liet de sproeier haar bovenlichaam met water besprenkelen. McGovern prees vooral de pussy splash, het moment dat ze even kort wat water tussen haar benen liet sijpelen, een echte aanrader voor thuis aldus de man. Het eerste deel sloot Dita Von Teese af met een act waarbij ze thuis kwam en door haar twee mannen omgekleed werd op en rond haar sofa terwijl ze af en toe de telefoon (vol glitters) moest beantwoorden. Deze act was wat aan de lange kant, de spanningsboog zat niet altijd goed, en moest het vooral hebben van de striptease-act van de twee mannen. Na de pauze kwam ze als zwarte zwaan van het Zwanenmeer op de tonen van Tsjaikovski op en deed ze zo waar een striptease act op haar pointes. Faut-le faire.

Uiteraard kwam ook haar Vontourage al dansend op, terwijl ze de pluimen bovenhaalden, in een cirkel rond haar lieten wapperen (zoals dat hoort richting climax/orgasme) zodat Dita Von Teese zich van haar fraaiste, en minst geklede kant kon tonen. ‘Alle zwanen in de wereld, let op voor de Dita-vogel’ klonk het uit de mond van McGovern die daarna plagend stelde dat hij alleen de regel mocht doorbreken dat er die avond geen foto’s genomen mochten worden. Dus haalde hij zijn smartphone en selfiestick boven, die hij (verwijzend naar een erectie) uitschoof. Vervolgens maakte hij van de drie blokken in de Stadsschouwburg een selfie. Reageerden de dames in het publiek al erg enthousiast op de striptease van de Vontourage op het einde van deel een, dan kon daar nog wat luider gekir, gejoel, en dierlijke kreetjes af toen Jett Adore als Zorro (met zilverkleurige Z op zijn rug) zijn benen toonde terwijl hij glitterboots aanhad. Adore bouwde vakkundig zijn act op naar een climax waarbij zijn flosj versierd bleek met een zilverkleurig exemplaar.

Over flosjen gesproken, die goudkleurige exemplaren hingen ook aan de donkerblauwe doeken die voor en na elke act open en toe gingen, en samen met de goudkleurige schelpachtige vormen op het podium de sfeer van het theater aan het begin van de vorige eeuw opriepen, wat uiteraard de magie van het moment extra in de verf zette. Maar het meest van al zullen die flosjen op het netvlies van het publiek blijven branden omdat Dirty Martini in staat bleek haar nipple tassels (kwastjes die op haar tieten geplakt zijn), naar links te draaien met haar tieten, naar rechts, beide in tegenovergestelde richting (helikopter modus) en vervolgens slechts een van de twee kon laten draaien terwijl de andere stil bleef hangen. De toeschouwers werden er helemaal wild van, ook van haar ‘dangerous curves’ overigens tijdens haar striptease act. Deze vrouw, met een maatje en een jaartje meer op de teller dan de andere acts, was met stip dé publieksfavoriet van de guest performers. Von Teese zelf nam afscheid van Antwerpen door als cowgirl een mechanische stier te berijden.

Dita Von Teese bevrijdde Antwerpen kortom van het o zo overheersende politiek correcte gedoe dat in onze maatschappij aan een schrikwekkend tempo de overhand aan het halen is. Haar show mocht lekker eendimensionaal de vrouw én de man als lustobject tonen. Eendimensionaal over seks gaan, lekker ondeugend zijn én erg grappig waarbij geen enkel gender gespaard bleef. Met een brede glimlach, ge(Von)Teeset en gepleaset, verlieten we dan ook de Stadsschouwburg.   

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter