Concertnews | Filmnews https://www.concertnews.be Kom hier als eerste onze jongste recensies en foto's te weten https://www.concertnews.be/images/concertnewslogo.jpg Concertnieuws.be https://www.concertnews.be Kom hier als eerste onze jongste recensies en foto's te weten <![CDATA[Recensie Better Man ★★★1/2 Kinepolis Antwerpen woensdag 22 januari 2025]]>

Acht jaar na The Greatest Showman heeft de Australische regisseur Michael Gracey met Better Man een nieuwe muzikale biopic dramedy in de zalen lopen over een van de grootste entertainers die de huidige showbizzindustrie tegenwoordig kent: Robbie Williams.

]]>
<![CDATA[Recensie Giovanni’s Room ★★★★ Stadsschouwburg Amsterdam zondag 19 januari 2025]]>

Een complexe voorstelling maar wel eentje met internationale allures levert Eline Arbo af met Giovanni’s Room. Een waar de acteurs niet alleen acteren maar ook zingen, de synths bespelen én in beperkte mate ook choreo’s op de vloer neerzetten, om ook letterlijk stomende seksscènes te suggereren. Het is vooral Eefje Paddenburg die alweer indruk maakt zowel zangtechnisch als in haar spel. Al moet gezegd dat onze landgenoot Steven Van Watermeulen als Jacques verdomd straf is, vocaal (zoals in Dans la pénombre d’un refuge secret bijvoorbeeld), qua spel maar ook net als Eefje ook een behoorlijke dosis humor in de voorstelling mag leggen.

]]>
<![CDATA[Recensie Kinky Boots ★★★★ Arenberg Antwerpen vrijdag 17 januari 2025]]>

Kijk uit Antwerpen:” There is a new queen in town! “Lola en haar ‘Angels’ zijn neergedaald in de Arenberg in Antwerpen om er leven in de brouwerij te brengen. Ze brengen glitter en glamour naar de saaie, bijna failliete schoenfabriek van Charlie Price in de feel-good-musical ‘Kinky Boots’.  Inteam Producties heeft voor deze voorstelling een geweldige cast weten te strikken. Joppe Dekoker kruipt in de huid van Charlie Price, Oonagh Jacobs zet een geweldige Lauren neer en Elindo Avastia heeft speciaal verlof genomen van zijn rol als Terk in Disney’s Tarzan in Stuttgart om hier te schitteren als de onnavolgbare Lola. Hij straalt op het podium, excelleert in zijn rol, ziet er fenomenaal goed uit, zingt de sterren van de hemel en … heeft er 100% goesting in. Wanneer Lola ten tonele verschijnt, voel je de sfeer in de zaal gewoonweg veranderen. Hoe heerlijk kan theater zijn!

]]>
<![CDATA[Recensie A real pain ★★★★★ Kinepolis Antwerpen woensdag 15 januari 2025]]>

Kieran Culkin en Jesse Eisenberg zijn wat ons betreft het beste duo dat we in lange tijd samen hebben zien spelen in een film, in dit geval A real pain. Want hoe heerlijk is het om ze respectievelijk de losbol Benji en de controlefreak David te zien neerzetten. Alleen al die beginscène waarbij David bijna als een stalker zijn neef belt of ie wel tijdig op de luchthaven zal zijn voor hun trip naar Polen, is zo amusant en zo sterk en geloofwaardig, weliswaar met een grote dosis humor neergezet, dat je meteen in het verhaal gezogen wordt.

]]>
<![CDATA[Recensie The room next door ★★★★ Kinepolis Antwerpen woensdag 8 januari 2025]]>

Euthanasie of (medeplichtigheid) aan zelfmoord? Dat is de vraag in The Room Next Door dat Pedro Almodóvar schreef en regisseerde. De prent raden we absoluut af voor al wie recent een dierbare verloren heeft omdat het einde van het personage waar het allemaal om draait steeds concreter wordt naarmate de film vordert. The room next door kan voor hen dus redelijk confronterend overkomen. Reden wellicht ook waarom we vaststelden dat helaas enkele toeschouwers die zich hoogstwaarschijnlijk onvoldoende geïnformeerd hadden, de zaal vroegtijdig verlieten.

]]>
<![CDATA[Recensie Bucket List ★★★★ Fakkeltheater Rode Zaal vrijdag 10 januari 2025]]>

“Heb ik nu echt de vrijdagavond opgeofferd om naar een stervende 11-jarige te gaan kijken? … Ja!” Het is één van de openingszinnen van Elias, het hoofdpersonage uit de nieuwste musical ‘Bucket List’ van The Singing Factory. Die ene zin vat perfect de essentie van de verhaallijn weer, maar is geen weergave voor de inhoud van dit nieuwste geesteskindje van Wanne Synnave. ‘Bucket List’ gaat over veel meer dan sterven; het gaat juist over ‘ten volle leven’ en ‘liefde’ in al haar vormen. Het is een atypische productie voor The Singing Factory omdat er geen sprake is van een groot jongerenensemble en koorpartijen. En toch zien we ook hier dat The Singing Factory een kans biedt aan de jeugd om hun musicaltalent aan te scherpen. En met resultaat: zowel de jonge Eméric Coene als de iets meer ervaren Mauro Janssens schitteren in hun rollen van de zieke Elias en diens grote broer Adam naast gevestigde waarden als Jan Schepens en Deborah De Ridder. Het resultaat is een intieme voorstelling die respect heeft voor het beladen thema, maar barst van de hoop en overgoten is met een aangename dosis humor.

]]>
<![CDATA[Recensie We live in time ★★1/2 Kinepolis Antwerpen woensdag 1 januari 2025]]>

Florence Pugh en Lee Braithwaite houden het wel erg matige We live in time dat Nick Payne schreef en John Crowley regisseerde recht. Het grootste probleem met deze film is de slappe spanningsboog, het gevoel dat ie makkelijk op een kwartier korter kon verteld worden, maar vooral de niet lineaire storytelling waar een kat haar jongen niet altijd in terugvindt. Twee keer keken we op onze klok tijdens de prent en da’s gewoon een keer te veel. Dat er een koppel vroegtijdig de zaal verliet, toont aan dat we lang niet de enige zijn die hun bedenkingen hebben.

]]>
<![CDATA[Recensie Nosferatu ★★★★ Kinepolis Antwerpen maandag 30 december 2024]]>

Een film over een vrouw die zich vrijwillig onderwerpt aan een man om de wereld te redden van de totale duisternis. Dat daar anno 2024 nog steeds veel interesse in is, ondervonden we zelf aan den lijve in Kinepolis Antwerpen. Hoewel de gemiddelde Cine K-film, het label dat Kinepolis geeft voor de betere/arthouse prent die er geprogrammeerd wordt, vaak een eerder beperkt nichepubliek aantrekt, blijkt dat bij Nosferatu wel wat anders te zijn. Op een paar zetels na was de zaal namelijk zo goed als uitverkocht.

]]>
<![CDATA[Recensie Barbie: The Exhibition ★★★1/2 Design Museum Londen zaterdag 28 december 2024]]>

Het moet gezegd, Barbie: The Exhibition dat nog tot en met 23 februari 2025 in het Design Museum in Londen te zien is, verbindt generaties en gaat over de tongen. Heerlijk om zien is het, hoe meisjes, tieners, twintigers, ouders en grootouders, maar ook al wie zich niet als vrouw identificeert, elk wel een verhaal te vertellen heeft over de verschillende poppen en de vele herinneringen en nostalgische gevoelens die Barbie, Ken, en andere poppen uit het Barbie-universum hen doet oproepen wanneer ze beneden door de tentoonstellingsruimte lopen. Alleen al daarom, om live vast te kunnen stellen wanneer je door deze expo wandelt, wat Barbie allemaal losweekt bij de bezoekers, valt het te overwegen om een kaartje te kopen, al is de grens tussen het educatieve gehalte van deze tentoonstelling die draait rond het icoon dat dit jaar 65 kaarsjes mocht uitblazen en product placement soms wel flinterdun.

]]>
<![CDATA[Recensie Flanders Festival Orchestra Kerstgala ★★★★★ Kon. Elisabethzaal Antwerpen zaterdag 28 december 2024]]>

Kerst is de periode bij uitstek voor stijl, gezelligheid en romantiek. Het Flanders Festival Orchestra wist al deze elementen netjes te combineren in hun jaarlijks ‘Kerstgala’. In het warme en statige decor van de Koningin  Elisabethzaal vergastte ze de toeschouwers op muziek van o.a. Tsjaikovski, Händel, Elgar, John Williams  en Burt Bacharach. Het orkest onder leiding van Paul Dinneweth kreeg daarbij de hulp van oratoriumkoor deCHORALE, tenor Stefan Cifolelli, musicalster Sandrine Van Handenhoven en de fenomenale coloratuursopraan Lisa Mostin. Het Flanders Festival Orchestra nam het publiek mee op een muzikale reis langs opera, ballet en film naar de onvervalste kerstsfeer van ‘Sleigh Ride’.  De drie absolute hoogtepunten waren wat ons betreft: ‘Hymn Of The Fallen’, ‘Oui Pour Ce Soir, Je Suis Titania’ en ‘What The World Needs Now’. Voor dat laatste nummer was door Nicolas De Cock speciaal een heel nieuw arrangement geschreven. Het werd een pareltje om duimen en vingers bij af te likken.

]]>
<![CDATA[Recensie The Snowman ★★★★ Peacock Theatre Londen donderdag 26 december 2024]]>

Er zijn bepaalde zekerheden in Londen rond de kerstperiode. Je kan er prat op gaan dat er wel ergens een versie van A Christmas Carol te zien is, zoals in The Old Vic, een prachtige versie overigens die wellicht niet te evenaren valt. Minder geweten is dat er ook elk jaar rond het einde van het jaar een magische voornamelijk woordeloze voorstelling geprogrammeerd wordt, de kerstklassieker The Snowman die ondertussen al voor het 27ste jaar geprogrammeerd staat in het Sadler’s Wells’ Peacock Theatre terwijl de show eigenlijk al 30 jaar bestaat. Zo’n tijdloze voorstellingen worden overigens steeds zeldzamer.  

]]>
<![CDATA[Recensie Conclave ★★★1/2 Kinepolis Antwerpen maandag 23 december 2024]]>

Traag als een schildpad maar inhoudelijk boeiend en vol sterke acteerprestaties. Dat is Conclave, de mysterieuze thriller naar het gelijknamige boek van Robert Harris dat Edward Berger regisseerde.

]]>
<![CDATA[Recensie Mufasa: The Lion King ★★★ Kinepolis Antwerpen woensdag 18 december 2024]]>

Het komt zelden voor, maar na de 4DX-versie van Mufasa: The Lion King barstte er een applausje los in zaal 2 van Kinepolis Antwerpen. Het toont aan dat het publiek deze fotorealistisch geanimeerde film die Barry Jenkins regisseerde en tegelijkertijd een prequel én sequel vormt van The Lion King, door de bioscoopbezoekers een stuk hoger gewaardeerd wordt dan de pers, inclusief mezelf. Mufasa: The Lion King wordt opgedragen aan de man die Mufasa zijn originele stem gaf: James Earl Jones die zowel te horen is in de originele animatiefilm uit 1994 als de fotorealistische remake van 5 jaar geleden die toen een ware stormloop veroorzaakte naar de cinema’s en dat in volle zomer.

]]>
<![CDATA[Recensie Candlelight: Tribute aan Adele ★★★ Zaal AthenA Antwerpen dinsdag 17 december 2024]]>

Wereldwijd kan je ondertussen al in meer dan 100 steden naar Candlelight-concerten. Wij trokken voor deze gelegenheid naar Zaal AthenA in Antwerpen om er bij kaarslicht te gaan genieten van de muziek van Adele. Het concept is zo briljant als dat het simpel is: je neemt een bijzondere locatie; verlicht die uitsluitend met LED-kaarsen en laat daar professionele muzikanten volledig akoestisch en zonder enige versterking muziek maken rond een bepaald thema of artiest. De schoonheid zit hem in de eenvoud en de puurheid. In Antwerpen bracht Trio Audelia de muziek van Adele gespeeld op twee violen, een altviool en een cello. De warme klank in combinatie met de sfeerverlichting en eventueel een glaasje bubbels, zorgde voor een haast magisch moment van romantiek en rust.

]]>
<![CDATA[Recensie Ode aan Rob de Nijs ★★★★ Kon. Elisabethzaal Antwerpen zaterdag 14 december 2024]]>

UDO, Gunther Neefs en Maarten Peters brachten in een al maanden hopeloos uitverkochte Koningin Elisabethzaal in Antwerpen samen met Pur Sang, de band die Rob de Nijs meer dan 40 jaar live begeleidde, een prachtige ode aan en een nostalgische trip doorheen het rijke oeuvre van de beste zanger van de lage landen.  

]]>
<![CDATA[Recensie There Is A Light That Never Goes Out ★★★★ Schouwburg Noord vrijdag 13 december 2024]]>

There Is A Light That Never Goes Out, is uiteraard een prachtig nummer van The Smiths (dat ook live gebracht werd en voorzien werd van lichtjes in het publiek door een groepje studenten die Nederlands leren) maar ook meteen de titel van de theatertour van Lara Chedraoui (zang) en Floris De Decker (piano). De twee kennen elkaar van Intergalactic Lovers, brachten ook een paar songs uit hun eigen repertoire zoals ‘Someday’ omdat ze respectievelijk als elkaars heldin en held zijn, maar de avond in Schouwburg Noord zou vooral in het teken staan van weemoed en songs van anderen.

]]>
<![CDATA[Recensie De Laatste Showband 25 Jaar! ★★★★ Stadsschouwburg Antwerpen dinsdag 10 december 2024]]>

“We zijn hier gewoon om ons goesting te doen, hé.” Zo opende Patrick Riguelle de afsluiter van een reeks concerten die 25 jaar De Laatste Showband vierde. Het resultaat was een heerlijke voorstelling met liedjes van o.a. Bob Dylan, Elvis Costello, André van Duin, De Kreuners en David Bowie. Alles kon en alles mocht. De spirit was punk en de klank was rock. Nu is De Laatste Showband op zich al een overgekwalificeerde coverband die geweldige muziek maakt; voor deze gelegenheid hadden ze nog extra hulp van Beverly Jo Scott, Rick de Leeuw, Alex Agnew, Milow en Ian McCulloch. Het leverde enkele pareltjes op die heel wat indruk maakten. Vooral Alex Agnew kwam heel verrassend uit de hoek.

]]>
<![CDATA[Recensie Peter Pan: Terug Naar Nimmerland ★★★ Stadsschouwburg Antwerpen zaterdag 7 december 2024]]>

Met ‘Peter Pan: Terug Naar Nimmerland’ trekt Deep Bridge volledig de kaart van de kindermusical. Waar schrijver/regisseur Stany Crets in het verleden steevast een stevige dosis humor voor volwassenen in de scripts van zijn familiemusicals wist te verwerken, is dat hier niet het geval. J.M. Barrie’s verhaal over de jongen die niet wilde opgroeien moet de allerkleinsten meenemen in een magische wereld van zwevende zeemeerminnen, een levensgrote piratenboot, kinderen die kunnen vliegen en … een ‘echte’ krokodil die over het podium kruipt. De jonge toeschouwers worden daarbij persoonlijk aangesproken door het elfje Tinkerbel en Peter Pan om mee te helpen aan de goede afloop van het verhaal. En terwijl het voor hen bij momenten best spannend kan zijn, moet je als ouder de voorstelling gewoon even uitzitten. Gelukkig zijn er de geweldige zangprestaties van Alyssa Luypaert , Lotte De Clerck en Lotte Stevens om van te genieten.

]]>
<![CDATA[Recensie A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter ★★★★ Netflix zondag 8 december 2024]]>

Toegegeven, voor 2025 staat Sabrina Carpenter hoog op ons verlanglijstje. En na het zien van haar hilarische kerstspecial A nonsense Christmas with Sabrina Carpenter op Netflix is dat verlangen alleen maar aangewakkerd. Want over wat een heerlijk gevoel voor (zelf)humor beschikt deze Amerikaanse actrice en zangeres! Haar nieuw lief stelt ze erin voor: Nick, die verdacht veel weg heeft van de kerstman. Maar al snel zal ze stellen dat ie gewoon meedeed aan een maandje zijn baard niet meer scheren. Tot blijkt dat Sabrina als klein meisje al droomde van een duet met Shania Twain en die droom in deze special ook zal uitkomen. Samen zingen ze ‘Santa baby’.

]]>
<![CDATA[Recensie The time of your life ★★★★1/2 Viage Theatre Brussel vrijdag 6 december 2024]]>

Wie de event-titel The time of your life leest, denkt wellicht spontaan aan dé hit uit Dirty Dancing. Niets van dat in het Viage Theatre in Brussel, daar stond een gloednieuwe dinershow volledig in het teken van de hits van ABBA.  Want jawel in een van hun grootste hits Dancing Queen luidt het toch ‘You can dance, you can jive, having the time of your life’, niet?

]]>
<![CDATA[Recensie The devil wears Prada ★★★★1/2 Dominion Theatre London vrijdag 6 december 2024]]>

21 jaar na de roman van Lauren Weisberger en 18 jaar na de film met Meryl Streep, Anne Hathaway, Stanley Tucci, en Emily Blunt in de hoofdrollen, maakt Londen zich helemaal op om een nieuwe hitmusical die het potentieel heeft om verschillende jaren te lopen in het Dominion Theatre te omarmen, al denkt de toch wel bij momenten overdreven negatieve Britse pers daar kennelijk anders over. Al meteen wanneer we uit het podium via een lift de bekende zangeres Vanessa Williams (ook gekend om haar rollen in o.a. Ugly Betty en Desperate Housewives) zien verschijnen als de toxische hoofdredactrice Miranda Priestly van het mode-magazine Runway, en dat een laaiend enthousiast applaus oplevert van het publiek, besef je dat je geen alledaagse musicalvoorstelling aan het zien bent.

]]>
<![CDATA[Recensie Wicked ★★★★1/2 Kinepolis Antwerpen maandag 2 december 2024]]>

Zullen we maar meteen met de deur in huis vallen. Eerlijk? We hadden schrik om naar de musical-fantasyfilm Wicked te trekken in de cinema. De prent die Jon M. Chu regisseerde naar het boek van Gregory Maguire, bevat weliswaar de fabuleuze songs van Stephen Schwartz, maar hij duurt maar liefst twee uur en 40 minuten. Dat is 5 minuten minder dan de ganse West End-productie. Met dat verschil dat deze film eindigt op het punt wanneer de bezoekers van de zaalshow de pauze in gaan, net na het overweldigende ‘Defying gravity’.

]]>
<![CDATA[Recensie Fanny and Alexander ★★★★★ De Munt Brussel zondag 1 december 2024]]>

Episch. Dat is Fanny and Alexander, een wereldcreatie naar Ingmar Bergmans gelijknamige film uit 1982. Ivo Van Hove weet perfect het script te vertalen naar dat voor een grand opera in de Munt. Het resultaat is verbluffend. In zijn laatste seizoen als intendant kon Peter de Caluwe zich volgens ons geen mooier cadeau wensen. Wat. Een. Wereldpremière! Waarbij de Munt nog maar eens fijntjes bewijst waarom zij en enkel zij het beste operahuis van het jaar is.

]]>
<![CDATA[Recensie Vaiana 2 ★★★ Kinepolis Antwerpen donderdag 28 november 2024]]>

Ruim zeven jaar nadat we voor het eerst kennis maakten met Vaiana en haar vrienden, is er nu het vervolg. Of de wereld daarop zat te wachten, is maar de vraag. Want toen wij naar Kinepolis Antwerpen gingen, zagen we vooral massa’s prinsessenkroontjes en heksenhoeden. Het Wicked XXL-event bleek dus een groot succes. De interesse in Vaiana 2 een heel stuk minder. De kans is volgens ons dus klein dat Vaiana 2 tegen al die toverkracht zal kunnen opboksen. Want hoewel de 4DX-ervaring van Vaiana 2 letterlijk spetterend is, is de film dat zelf figuurlijk niet. Eigenlijk is dit het soort prent dat je eerder verwacht in de zomerperiode in de filmprogrammatie tussen een boel andere matige titels dan in het hoogseizoen van het najaar.

]]>
<![CDATA[Recensie De Revisor ★★★★ Studio Carwash zondag 24 november 2024]]>

Komt een inspecteur naar het dorp … Het lijkt wel het begin van een tijdloze grap. En dat is ook het uitgangspunt van de satire De Revisor die de Russische auteur met Oekraïense roots Nikolaj Gogol in 1835 schreef.  Want wat er zich in dit stuk ontvouwt, tart werkelijk alle verbeelding. Opportunisme, egoïsme, hebzucht, corruptie, kapitalisme, machtsmisbruik, … je noemt het: dit toneelstuk legt het allemaal bloot en drijft er de spot mee. Of hoe een werk bijna 190 jaar later nog steeds bijzonder relevant kan zijn.

]]>
<![CDATA[Recensie Hans Klok - Face The Future: A Magical Journey Through Time ★★★★1/2 Stadsschouwburg Antwerpen zaterdag 23 november 2024]]>

Als kind groeiden we op in een tijd waar op de televisie shows te zien waren van David Copperfield waarin hij vliegtuigen liet verdwijnen. We waren gefascineerd door Siegfried & Roy die met hun witte tijgers Las Vegas veroverden. Het waren de grote illusionisten die de meest magische trucs uithaalden. En dan kwam Hans Klok: “The Fastest Magician in the World”. Met een wereldrecord op zijn naam en een eigen, vaste show in Las Vegas groeide hij uit tot een grote naam in de internationale wereld van de topillusionisten. En deze Hans Klok streek voor de gelegenheid neer in de Stadsschouwburg van Antwerpen om het publiek mee te nemen op een magische reis doorheen de tijd. Zijn nieuwste show ‘Face The Future: A Magical Journey Through Time’ combineert kaarttrucs, tafelgoochelen, kleine acts en grote verdwijntrucs tot één grote queeste tegen het kwaad waarbij je ogen tekort komt.

]]>
<![CDATA[Nu ook Q Pop in het Sportpaleis in de uitverkoop]]>

Wat is er aan de hand met het Antwerps Sportpaleis? Dat vragen we ons ondertussen af. Want nadat PSE Belgium met gratis kaarten én goedkope tickets smeet voor het matineeconcert van Regi vs. Milk Inc. op 3 november jl., gaat nu ook Q Pop dat op vrijdag 29 november 2024 plaatsvindt in de uitverkoop.

]]>
<![CDATA[Recensie Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2 La Boverie Luik maandag 18 november 2024]]>

Nog tot en met 16 maart 2025 kan je in La Boverie in Luik naar de retrospectieve Paul Delvaux en zijn universum gaan en dit naar aanleiding van de 100ste verjaardag van het surrealisme. Dat ie zich liever niet in het hokje van dit -isme stak, blijkt sommigen helaas te zijn ontgaan alsook dat ie exact 30 jaar geleden stierf. Dat laatste zou dus ons inziens een betere gelegenheid vormen voor een overzichtstentoonstelling van zijn allerlaatste tot zijn allereerste olieverfschilderij ‘Jeune fille à la fenêtre’ uit 1920 waarbij we een bijna wazig meisje tegen een vensterbank zien leunen. Dan al zet ie vrouwen centraal in zijn werk hoewel hij kort daarna een tijdje voor landschappen kiest met onder andere treinen en trams als thema.

]]>
<![CDATA[Recensie Sister Act ★★★★1/2 Nieuwe Luxor Theater Rotterdam zondag 17 november 2024]]>

Medialane heeft met Sister Act alweer een fabuleuze musical voor elkaar gesmurft en dat vinden we best. In 2009 produceerde Joop van den Ende deze musical in Londen. Deze zomer zagen we er een nieuwe versie in het Dominion Theatre en het is die productie in een regie van Bill Buckhurst die met een volledig Nederlandse en Vlaamse cast nu door Nederland toert. De première was voor het Nieuwe Luxortheater in Rotterdam. Eerlijk? Hij is beter dan dat wat we op de West End zagen.

]]>
<![CDATA[Recensie Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2 Kon. Elisabethzaal Antwerpen vrijdag 15 november 2024]]>

“Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk. Ik ben behoorlijk vrolijk. Zo vrolijk was ik nooit.” Het olijke melodietje van dit liedje galmt nog na in de gangen van de Koningin Elisabethzaal. Want er was alle reden tot vrolijkheid: Herman van Veen staat al 60 jaar op de planken met hart en ziel zijn ding te doen. Het Antwerpse publiek geniet al 60 jaar van de capriolen van deze kunstenaar pur sang. Samen met zijn vaste metgezellen Edith Leerkens, Jannemien Cnossen en Kees Dijkstra trakteert hij voor deze gelegenheid zijn publiek op een gevarieerde mix van nieuw werk, kritische bedenkingen, grappige verhaaltjes, fijne visuele humor en klassiekers als: ‘Suzanne’, ‘Cirkels’, ‘Onderaan De Dijk’, ‘Liefde Van Later’ … En hoewel Herman van Veen stilaan 80 lentes telt, heeft hij het kind in zichzelf nooit losgelaten. Soms huppelt hij nog als een dartele hinde over het podium. Al moest hij het tijdens ‘Shake It Off’ van Taylor Swift toch afleggen tegen het jonge talent dat hij had meegebracht.

]]>
<![CDATA[Recensie Ademen ★★★1/2 CC Schoten woensdag 13 november 2024]]>

Een kind of geen kind. Dat is de vraag in Ademen, de Vlaamse versie van Duncan Macmillans tekst Lungs die onder andere in the Old Vic in Londen al te zien was. Het gaat hier om een groot dilemma dus omdat het gepaard gaat met een van de grootste verantwoordelijkheden waar je in je leven voor kan kiezen. Zelden worden daarbij rationele, emotionele of ethische afwegingen gemaakt omdat ‘het verwacht wordt van je dat je kinderen hebt’. Maar in Ademen stelt V (Alejandra Theus) zich wél die vragen wanneer M (Pieter-Jan De Wyngaert) haar het idee om voor kinderen te gaan ineens en uit het niets in de IKEA voorlegt. Hoewel Macmillan slechts 4 theaterstukken geschreven heeft tot nog toe, is ie al een gerenommeerd en gevraagd schrijver. Zo schreef ie bijvoorbeeld mee aan het eerste seizoen van de Netflixserie The Crown en gaat ie volgend jaar in Londen met The Iron Throne in première, een theaterstuk dat gebaseerd is op Game of Thrones.

]]>
<![CDATA[Recensie Gladiator II ★★★★ Kinepolis Antwerpen vrijdag 15 november 2024]]>

24 jaar na Gladiator serveert regisseur Ridley Scott zijn vervolg met Gladiator II die nog epischer blijkt dan zijn vorige historische actiefilm. Kolossaal, met dat woord vat de prent zich nog het best van al samen.

]]>
<![CDATA[Recensie Freedom Forever ★★★★1/2 Lotto Arena Merksem zondag 10 november 2024]]>

Een weergaloos optreden. Dat zette Antwerpenaar Ivann Vermeer neer met zijn tribute aan George Michael  die deze kerst al weer 8 jaar niet meer onder ons is. Vermeer bewees dat ie niet alleen in het hoge register moeiteloos George Michaels moeilijke stukken kan zingen, maar combineert ook de gospel, de soul, de melancholie, de zwaarte in sommige donkerdere teksten met het spel- en zangplezier tijdens groovy, funky en discosongs. Dat ie meermaals een staande ovatie ontving voor beide, was niet meer dan verdiend. Wat. Een. Productie! En hoe veelzijdig bleek deze zanger wel?

]]>
<![CDATA[Recensie Christoff 3.0 XXL ★★★1/2 Lotto Arena Merksem zaterdag 9 november 2024]]>

Christoff staat 30 jaar op de planken, eigenlijk zijn het er meer dan 32 zo verklapte ie later tijdens de show (het zijn er namelijk 33 vermits zijn eerste single ‘’k Voel me goed’, een Nederlandse versie van Nick Kamens ‘I promised myself’ uitkwam in 1991 hoewel hij dit niet bracht tijdens de show n.v.d.r.), en dat mocht gevierd vond ie. De Vlaamse zanger zag het groots met een concert in de Lotto Arena. Op zijn stem die nog steeds als een klok klinkt, viel niets af te dingen, ook zijn band speelde sterk en visueel was datgene wat we te zien kregen van de dansers van Fabric Magic en de visuals + videoclips die zoals tijdens ‘Beste vriend’ synchroon met de muziek werden vertoond beeldig. Alleen zat de opbouw van de set niet al te best, duurde het maar liefst drie kwartier eer de (polonaise)trein helemaal op dreef kwam, een trein die tussendoor ook nog wel eens durfde te sputteren, en bleken de special guests op zijn zus Lindsay en Belle Perez (waarmee ie het gevoelige ‘Ik Hoor Bij Jou/El Ritmo De La Passion’ bracht) na wat licht uit te vallen naast de immer feilloos zingende Christoff.

]]>
<![CDATA[Recensie Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★ Lotto Arena Merksem vrijdag 8 november 2024]]>

“Enamorada boom-boom. Boom-boom, boom-boom, boom-boom. Enamorada boom-boom. Te toca a ti, te toca a ti.” Zo klinkt het al de hele dag in ons hoofd. Al die vrolijkheid tussen onze oren hebben we te danken aan het heerlijke feestje dat Belle Perez gaf ter ere van haar 25 jaar als zangeres. Dat ze een van Vlaanderens mooiste stemmen heeft, wisten we al langer. Dat ze als geen ander weet hoe je een Latin feestje geeft, was ook bekend. Maar voor alle zekerheid zijn we toch naar de Lotto Arena afgezakt om dat nog eens voor u te gaan controleren. Of zoals de Fransen zeggen: “Les excuses sont faites pour s‘en servir.” Oké, als we eerlijk zijn, geven we gewoon toe dat we er maar al te graag bij wilden zijn. ’25 Jaar Hits’ kondigde zich aan als een groot feest met een schare special guests en loste de verwachtingen meer dan in. Naast een boel geweldige covers en een groot deel van haar eigen hits, bracht ze ook nog eens een gevoelig duet met Christoff, een stevige meezinger met Jeroen van der Boom, eentje met Gene Thomas en een reeks knallers met niemand minder dan Natalia. Geen wonder dat het publiek er geen genoeg van kon krijgen en luidkeels schreeuwde om meer.

]]>
<![CDATA[Recensie Red One ★★★1/2 Kinepolis Antwerpen vrijdag 8 november 2024]]>

Niet Dwayne Johnson als Callum Drift, niet Chris Evans als Jack O‘Malley maar niemand minder dan Ellen de kip is de ware heldin van Red One. Geef die Gallus gallus domesticus een hoofdrol in een spin-off of op z’n minst een bonus special als straks de dvd uitkomt zodat we meer details te weten komen hoe ze erin slaagde om twee hellehonden af te leiden en van zich af te schudden!

]]>
<![CDATA[Recensie Joan MirĂ³ Sculptures ★★★★1/2 Museum Beelden aan Zee donderdag 7 november 2024]]>

Ambitieus. Iets te ambitieus bleken we toen we naar Den Haag en Scheveningen trokken om op een middag zowel in Kunstmuseum Den Haag de tentoonstelling Dior A New Look (nog tot en met 26 januari 2025) enerzijds en Léon Spilliaert en Dirk Braeckman: Nachtdieren (nog tot en met 12 januari 2025) anderzijds te combineren met Joan Miró Sculptures in het museum Beelden aan Zee. We dachten het allemaal in één middag te kunnen zien, maar dat bleek wel erg krap qua timing. Punt is dat Den Haag en Scheveningen op dit moment ontegensprekelijk dé place to be vormen voor kunstliefhebbers. Want met drie tijdelijke toptentoonstellingen zet deze Nederlandse stad zich absoluut op de kunstkaart, voor zover dat nog nodig was.

]]>
<![CDATA[Recensie Tourist LeMC - Onrust ★★★★1/2 CC Kapellen woensdag 6 november 2024]]>

Drie kinderen heeft Tourist LeMC ondertussen. De Antwerpse troubadour zit nu ook op tram vier, een lijn die hij niet kent en wellicht langs de Midas passeert, jawel die van de mechaniek. Kijk, zelfs in zo’n tekst zit al zo veel waarheid in, want vanaf je veertigste word je inderdaad vaak geconfronteerd met de eerste mankementjes van je gestel, de constructiefouten die niet meer te verbergen vallen, dat Johannes Faes er moeiteloos in slaagt om je interesse en sympathie op te wekken én vervolgens ook te behouden. Of zijn teksten allemaal authentiek zijn? Het antwoord levert ie zelf in zijn jongste theatershow waar hij ondertussen het tweede seizoen mee tourt: ja en nee.

]]>
<![CDATA[Recensie Herman Verbruggen - kraM ★★1/2 Arenberg Antwerpen woensdag 6 november 2024]]>

‘kraM’, de eerste solovoorstelling van Herman Verbruggen, miste op het einde van de titel eigenlijk nog een ‘P’ om te zorgen dat de vlag ook de lading dekt. De 61-jarige acteur heeft het in zijn zaalshow over de twee kanten van de medaille die het succes van zijn personage Mark Vertongen uit F.C. De Kampioenen hem brengt. Het levert hem te pas en vooral ook te onpas liters Cecemel en verzoekjes om mee op de foto te gaan op, maar de bekendheid heeft ook zo zijn voordelen. Herman blijft ten eeuwigen dagen vastgeklonken aan Markske. Of zoals hij zelf zegt: “Ik zen eigenlijk nene iele slechten acteur. Ik kan eigenlijk maar één personage goe spelen.” En daarin schuilt een groot deel van het probleem met deze voorstelling: Herman Verbruggen wil krampachtig loskomen van zijn alter ego, maar heeft Markske nodig om te scoren.

]]>
<![CDATA[Recensie The Substance ★★★★ Kinepolis Antwerpen woensdag 6 november 2024]]>

Kritiek op het schoonheidsideaal. Om er eeuwig jong uit te zien. Op de mode- ,tv- en filmindustrie ook. Maar ook meer dan dat. Dat levert de satirische bodyhorrorfilm The Substance die naar het einde toe ook de splatterkaart trekt. Coralie Fargeat schreef, regisseerde, deed mee de montage en coproduceerde de film die terecht in Cannes de Gouden Palm won voor beste scenario.

]]>
<![CDATA[Recensie Life On Our Planet In Concert ★★★★1/2 Kon. Elisabethzaal Antwerpen zaterdag 2 november 2024]]>

Het ontstaan van leven op onze planeet is op zijn minst wonderbaarlijk te noemen. Het is een evolutie van vele miljoenen jaren geweest die speciaal voor Cinema In Concert werd samengevat in negentig fascinerende minuten. Op de muziek van componist Lorne Balfe neemt het Noordpool Orkest onder leiding van Anthony Gabriele je mee op een magische reis langs vulkanen, oerzeeën, korstmossen, duizendpoten, dino’s, vogels, zoogdieren tot en met het ontstaan van de mens… en de gevolgen daarvan. Het is een symbiotische relatie waarbij de beelden de muziek versterken en omgekeerd. Het samenspel van beeld en klank zuigt je mee in een magische reis door het verleden die je op het einde doet nadenken over te toekomst.

]]>
<![CDATA[Recensie Vrijdag. ★★★ Zuiderpershuis Antwerpen vrijdag 1 november 2024]]>

Vrijdag ging de nieuwe musical Vrijdag. van The Singing Factory in première in het Zuiderpershuis te Antwerpen. Thema zijn de school shootings in de VS, iets waar wij gelukkig niet mee geconfronteerd worden in Vlaanderen (mede door het verbod op wapenbezit). In plaats van brandoefeningen te houden zoals bij ons worden scholieren daar gedrild op hoe ze moeten reageren als er een of meerdere schutters een schoolgebouw binnendringen. Maar tussen protocollen volgen (de theorie) en de praktijk, wanneer er heel wat emoties naar boven komen, durft wel eens een (grote) kloof zitten. We kunnen het ons niet voorstellen maar in de VS is het de normaalste zaak van de wereld blijkbaar dat een schooldirecteur getraind is en gewapend in de gangen rondloopt.

]]>
<![CDATA[Regi vs. Milk Inc. in de uitverkoop]]>

Het zevende concert van Regi vs. Milk Inc dat in verkoop ging, blijkt de verwachtingen niet in te lossen. De kaartverkoop voor dit zondagmiddagoptreden op 3 november 2024 om 15 u. bleef maandenlang ondermaats. In die zin dat promoter PSE Belgium er niet anders op zag dan om in te grijpen.

]]>
<![CDATA[Interviews TMF Awards 2024]]>

Eerlijk? Ligt er iemand 25 jaar nadat ze voor het eerst werden uitgereikt nog wakker wie er deze keer en waarom met een voor de gelegenheid speciaal daarvoor terug uit de dood herrezen TMF Award naar huis mocht gaan in Antwerp Expo? Ik alvast niet. Destijds betekenden deze prijzen nochtans bijzonder veel voor de carrière van artiesten en bands. Nu is de enige awardshow die nog min of meer impact heeft de MIA’s.

]]>
<![CDATA[Recensie Anora ★★★★1/2 Kinepolis Antwerpen dinsdag 29 oktober 2024]]>

Over arm vs. rijk, Amerika vs. Rusland, vrouwen vs. mannen, empowering/feminisme vs. patriarchaat, jongeren vs. oudere generatie … dat is wat je de ganse tijd denkt waarover Anora gaat, de dramedy die Sean Baker schreef, regisseerde en monteerde. De Amerikaanse prent won dit jaar de Gouden Palm in Cannes. Niet meer dan terecht trouwens. Waar hij uiteindelijk over gaat, is menselijkheid tonen en ruimte geven en krijgen om je ware gevoelens te kunnen uiten. Want daar durft het in de huidige tijd waarin we leven in heel wat samenlevingen wel eens aan te ontbreken.

]]>
<![CDATA[Recensie Dreamboys ★★★ Stadsschouwburg Antwerpen zaterdag 26 oktober 2024]]>

Wanneer de intro van ‘We will rock you’ uit de boxen knalt, breekt het feestje al los in de Stadsschouwburg van Antwerpen. Dan moeten de heren van Dreamboys nog beginnen aan hun act. Het zegt veel over de verwachtingen waarmee het hoofdzakelijk vrouwelijke publiek naar deze stripshow komt kijken. De heren strippers spelen maar al te graag in op de uitgelaten sfeer en zwepen hun toeschouwers geregeld op door een extra tipje van de sluier, meer bepaald hun t-shirt, op te lichten. Het ritme van de muziek en hun suggestieve dansbewegingen doet de temperatuur en het gejoel alleen maar toenemen. Dit is duidelijk waar het publiek voor komt. De gouden regel van de avond: hoe minder kleding, hoe meer sfeer. Het feit dat niet elke act even smaakvol was, was blijkbaar geen hinderpaal. Men kwam duidelijk voor een andere paal en … die kwam ook tevoorschijn.

]]>
<![CDATA[Recensie Brideshead Revisited ★★★ Bourla Antwerpen donderdag 24 oktober 2024]]>

‘Oh wat leuk. Dat is gaaf, jong!’ Wat zouden we deze oppervlakkige Hollandse zinnen graag zeggen over Brideshead Revisited dat onder andere gaat over zelfaanvaarding en het leven als een queer. Maar deze voorstelling van Florian Myjer en Abke Haring weet ons helaas niet de ganse tijd te boeien. Rond een uur kijken we voor het eerst naar onze klok. Veel heeft te maken met de wat saaie vorm, de eerste lezing van een toneelstuk dat daarna enkele keren herhaald wordt en de geacteerde zwakke voorbereiding van de tegenspeelster. Eerdere voorstellingen van de Warme Winkel? Niet gezien. Het boek waarop de voorstelling gebaseerd is tijdens de research gelezen? Nee hoor.

]]>
<![CDATA[Recensie Queen of the Night ★★★★1/2 Koninklijk Circus Brussel vrijdag 25 oktober 2024]]>

Waarom naar de West End gaan als de West End naar je toe komt? Dat dachten wellicht heel veel fans van Whitney Houston toen MB Presents Queen of the Night, een tributeshow die volledig in het teken staat van Whitney Houstons muziek naar het Koninklijk Circus bracht. Kijk, als aan het begin van de pauze, net nadat we het nummer waar de titel van de tourproductie naar verwijst te horen kregen, meerdere vrouwelijke fans ‘Oh yeah! Oh yeah! Oh yeah!’ zingen alsof ze een collectief orgasme beleven, dan weet je het wel. De fans gingen compleet uit hun dak. Wat. Een. Show!

]]>
<![CDATA[Recensie Venom The Last Dance ★★★★ Kinepolis Antwerpen woensdag 23 oktober 2024]]>

Never change a winning team. Want na Venom in 2018, Venom: let there be carnage in 2021 schreef Kelly Marcel ook het derde deel Venom The Last Dance. Sterker nog: deze keer kroop de Engelse zelfs in de regisseursstoel. Het resultaat is een bijzonder entertainende prent geworden die bijna 2 uur duurt.

]]>
<![CDATA[Recensie Oh Deer! ★★★ HetPaleis zondag 20 oktober 2024]]>

Met Oh Deer! levert Bronks surrealistisch, ja zelfs absurd en bijna woordeloos theater voor 6-plussers. Zeker, de kids en ik in de zaal konden best wel lachen met enkele scènes, vooral dan wanneer het tragikomisch werd al hebben we gewoon al veel gekkere toestanden meegemaakt in het jeugdtheater.

]]>
?>