<<  >>

New Event The Sleeping Thousand

De Munt Brusselzaterdag 26 september 202020:00

Info:

Het zit in het DNA van de Munt om jong operatalent alle kansen te geven. De samenwerking met het European Network of Opera Academies biedt daar een ideale gelegenheid toe. Hoe beter beginnende artiesten een ruggensteun bieden, dan hun werk op de planken brengen. Onze creatie van Le Silence des ombres in het seizoen 2019-20 was daar een uitstekend voorbeeld van. Parallel met Kris Defoorts magnum opus The Time of Our Singing laten we de Israëlische componist Adam Maor debuteren op het toneel met The Sleeping Thousand. Een politiek geladen sciencefictionopera die ontstond uit een nauwe samenwerking met librettist Yonathan Levy.

WERK EN CONCEPT

Duizend Palestijnse administratieve gevangenen gaan in hongerstaking. Om de aandacht van de protestactie af te leiden, beslist de eerste minister hen allemaal in een kunstmatige slaap te houden… maar net dan krijgt de Israëlische bevolking last van slapeloosheid. Om die onverklaarbare insomnia op te lossen, stuurt de regering een undercoveragent in de droomwereld van de gevangenen. Maar in hun gezamenlijke onderbewuste is niets wat het lijkt. Het libretto voor The Sleeping Thousand leest als een roman van Philip K. Dick en verweeft bloedstollende scifi met droomachtige parabel. Componist Adam Maor en librettist Yonatan Levy gebruiken het onderwereldnarratief uit de mythe van Orpheus om een brandend actuele maatschappijkritiek te geven. Verpakt in een epische fantasyschriftuur spreekt de opera over het Palestijns-Israëlische conflict dat al meer dan een halve eeuw woedt. Over een verscheurde staat, een mislukte multiculturele samenleving en het laissez-faire van de gezaghebbers die hun eigen inwoners als niet in elkaar passende puzzelstukjes beschouwen. Het onderwerp mag dan politiek geladen zijn, toch weigert de componist met zijn opera een kant te kiezen in de tweestrijd. The Sleeping Thousand spreekt volgens Maor over diepere gevoelens die blootgelegd worden in tijden van conflict en onderdrukking. Het werk focust daarbij verrassend op de impact op de onderdrukker. De componist heeft de geladenheid van de strijd in de Gazastrook zelf aan den lijve ondervonden. Toen hij in 2004 samen met enkele andere refuzniks, Israëlische dienstweigeraars, bijna twee jaar achter de tralies van een militaire gevangenis verdween. Een compositie begint voor Maor steeds vanuit een fascinatie voor “het woord”. Zelfs in zijn instrumentale oeuvre ligt naar eigen zeggen veelal een gedicht aan de basis. Niet verwonderlijk dus dat de muziekpartituur van The Sleeping Thousand voortgroeide uit een nog onafgewerkte romantekst van Levy. “Maar een libretto is zo veel gecondenseerder. Ik heb me moeten stoelen op The Turn of The Screw en Billy Budd om te leren hoe je een novelle tot een libretto transformeert.”

Tussen droomsprookje, fantasythriller en politieke fabel is The Sleeping Thousand in de eerste plaats een indrukwekkende kameropera. Een vruchtbare samenwerking in een collaboratief proces tussen librettist en componist. Onder de vleugels van ‘enoa’, het Europese Netwerk van OperaAcademies kreeg het artistieke team doorheen verschillende workshops de ruimte om te zoeken, te groeien, te testen en bij te schaven, met een verbluffend complete debuutopera als resultaat.


Tickets: www.demunt.be


- bovenstaande tekst valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie van concertnews.be -
- the text above is not subject to the responsibility of the editors of concertnews.be -

<<  >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter