>>

Recensie Wie heeft mijn vader vermoord ★★1/2

zondag 9 augustus 2020 Stadsschouwburg AmsterdamBert Hertogs

Een aanklacht tegen de anti-sociale politiek in Frankrijk. Zo leest Wie heeft mijn vader vermoord van Édouard Louis, die geboren werd als Eddy Bellegueule in 1992. Feit is dat Ivo Van Hoves jongste regie, een monoloog met Hans Kesting die op 1 juni in wereldpremière ging in Amsterdam, de eerste dag na de lockdown dat er terug theater opgevoerd mocht worden voor een publiek in Nederland – wat vooral erg belangrijk op symbolisch vlak was voor de Belgische topregisseur - pas helemaal op het einde die kaart trekt in een wat drammerig stuk waarbij de recente politieke beslissingen in Frankrijk die de afbouw van de sociale zekerheid inluiden, bekritiseerd worden terwijl het Franse volkslied als een sneer daarbij te horen is. De voorstelling zoekt nog wat richting in het begin, en weet ons dan ook niet meteen bij ons nekvel vast te pakken, laat staan ons niet te lossen. Néén, helaas haken we mentaal meermaals af tijdens de productie maar slaagt Kesting die zowel de zoon, vader als moeder speelt, en het prima decor- en lichtontwerp van Jan Versweyveld dat net als de tekst strakker en beter wordt naar het einde toe (hoewel we ons afvragen of die Holocaust erbij sleuren nu écht hoefde), er toch steeds weer in ons terug te boeien. Maar voor een Ivo van Hove-productie verwacht je gewoon meer en beter dan dat.

Recensie: Wie heeft mijn vader vermoord ★★1/2

Recensie De sunshine boys ★★★1/2

zaterdag 25 juli 2020 Middelheimlaan 63 AntwerpenBert Hertogs

14 jaar geleden speelde Comp. Marius De Sunshine Boys van de Amerikaanse auteur Neil Simon al. Nu herneemt het gezelschap die met dezelfde cast. Kris Van Trier is Willy Clark, Herwig Ilegems Al Lewis. Samen vormden Clark en Lewis 48 jaar lang het komische duo De sunshine boys. Maar veel zonneschijn schiet er niet meer over nadat de jarenlange ergernissen zich opgestapeld hebben. Clark verwijt Lewis dat ie altijd zat te ‘stoempen’ met zijn vinger en zo in zijn huid porde waardoor ie lang een blauwe plek had en pijn, om maar te zwijgen van de vele zinnen van Lewis waar een ‘t’ in zat waardoor ie speekte. Seniel vindt ie hem ook, terwijl het net Clark is die namen niet kan onthouden.

Recensie: De sunshine boys ★★★1/2

Recensie Maura ★★★★

maandag 13 juli 2020 KA Deurne (Atheneum)Bert Hertogs

Onlangs zei een persverantwoordelijke me dat ik het allemaal te ver ging zoeken in mijn analyses. Wel kijk, dat kan misschien soms het geval zijn. Maar bij Dimitri Leue kan ik me niet van de indruk ontdoen – ik volg die man al zo’n 20 jaar – dat ik misschien maar een fractie zie van de boodschappen die hij allemaal in zijn werk steekt. Want dat die meerdere lagen bevatten zoals ook een boomstam verschillende jaarringen heeft, staat buiten kijf. Sterker nog: de theatermaker doet er ons al meteen aan herinneren wanneer we het podiumbeeld zien – nu ja, in dit geval is het een stukje speelplaats van het Atheneum in Deurne – en daar 7 verschillende cirkels in wit op de tegels getekend zien. Cirkels met centraal een bol in een driehoek.

Recensie: Maura ★★★★

Recensie AiAiAi ★★

zaterdag 11 juli 2020 DE Studio AntwerpenBert Hertogs

Kak! Met die uitdrukking verlaten we deStudio nadat we er FroeFroe’s jongste productie AiAiAi zagen. Een voorstelling voor drieplussers is het die ons en heel wat peuters helaas niet weet te overtuigen. Hoewel het geheel een klein uurtje duurt, kijken we toch al na veertig minuten naar onze klok. Punt is dat de spanningsboog niet lekker zit, het geheel rommelig en chaotisch oogt, en de visuele humor (we zien o.a. een vliegenzwam vliegen) voor de kinderen en de taalhumor (ik kook/ik ook, de kip staat in pan/panne) voor de papa’s en de mama’s niet werkt (ook omdat die te vluchtig wordt gebracht zodat die subtiele grappen het publiek ontgaan). AiAiAi is dan ook tamelijk plat, met als dieptepunt het kaklied op ukelele. Als zelfs de allerjongsten met de pipi en kaka-humor niet meteen neergaan van het lachen, of de herhaling als humoristisch stijlfiguur wanneer een figuurtje (een kabouter, een wolf en een vlieg) platgeslagen of -getrapt worden niet het verhoopte aantal lachjes oplevert in de zaal, weet je het: dit is – helaas - niet FroeFroe op z’n best.

Recensie: AiAiAi ★★

Recensie Sit-Down Comedy #1 ★★★★1/2

zondag 5 juli 2020 Middelheimlaan 63 AntwerpenBert Hertogs

Sit-Down Comedy #1 is de eerste uit een drieluik waarbij Comp. Marius en ’t Barre Land zich baseren op het werk van Thomas Bernhard. In dit geval ‘Oude Meesters’ uit 1985. Bij uitbreiding alles en iedereen moet eraan geloven in deze heerlijke monoloog gespeeld door twee acteurs. Enige hyperbool en contradictie is deze voorstelling dan ook niet vreemd. Zoals het geveinsd geïnteresseerd zijn in wat het publiek er achteraf van vond. Of het achteraf kunnen lezen wat ondergetekende zat te schrijven tijdens de voorstelling die op sarcastische toon het cultuurpessimisme predikt.

Recensie: Sit-Down Comedy #1 ★★★★1/2

>>