<<    >>

Recensie Ne mobliez mie ★★★★1/2

donderdag 30 november 2023 Bourla AntwerpenBert Hertogs

Met Ne mobliez mie zet FC Bergman een hartverscheurende zeer filmische voorstelling neer die kunst vanuit verschillende perspectieven belicht. De teneur is gitzwart, de beelden bijzonder sterk, beklijvend zelfs. Kunst die de kijker en zichzelf een spiegel voorhoudt en een sombere toekomst toont.

Recensie: Ne mobliez mie ★★★★1/2

Recensie Apenverdriet ★★★★1/2

donderdag 23 november 2023 CC SchotenBert Hertogs

Apenverdriet, de jongste voorstelling die Arne Sierens schreef en regisseerde is een pareltje geworden. Werkelijk alles zit van begin tot einde als gegoten. Actrices Tania Van der Sanden (Juliette) en Lien Thys (Mara) vullen elkaar perfect aan, de tekst gaat over in beweging en dans ruim voor je daar naar dat soort afwisseling hunkert, het fysieke aspect komt na verloop van tijd uitdrukkelijker naar de voorgrond en de personages geven zich steeds meer bloot wat de actrices ook gedeeltelijk letterlijk doen. De spanningsboog van deze gebalde voorstelling die exact een uurtje duurt, blijft zo lekker strak waardoor je de ganse tijd geboeid blijft kijken.

Recensie: Apenverdriet ★★★★1/2

Recensie Eerst ★★★★★

donderdag 16 november 2023 Schouwburg NoordBert Hertogs

Het is bijna 10 jaar geleden toen we Lynn Van Royen in Vrijdag op het podium van Schouwburg Noord iets onmetelijks boeiends zagen doen met haar grote teen. Namelijk vervelen uitbeelden. Wie had dat ooit durven denken dat we nog een minstens even bijzondere live ervaring met twee grote tenen zouden meemaken op datzelfde podium? Deze keer waren het de exemplaren van Ellis Meeusen (1993) die ons danig met verstomming deden slaan. Met haar linker grote teen bediende ze de elektronica op een tablet die op het podium lag, met haar rechter zorgde ze ervoor dat tijdig de drumcomputer beats te horen waren terwijl zij op dwarsfluit en Pleun van Engelen (1992) op cello het klankbedje vervulden via een loop station.

Recensie: Eerst ★★★★★

Recensie (.....) Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel ★★★★1/2

zaterdag 4 november 2023 HetPaleisBert Hertogs

Aristoteles draait zich om in zijn graf mocht ie (.....) Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel van Theater Artemis gezien hebben. Want deze productie trekt zich geen reet aan van zijn wetmatigheden. Eenheid van plaats, tijd en handeling? We dachten het niet, dachten de Nederlanders. En gelijk hebben ze om zo tot een geflipte absurde voorstelling te komen.

Recensie: (.....) Een voorstelling die schijt heeft aan zijn eigen vage titel ★★★★1/2

Recensie Een grot vol slijm met een rietje ★★★★1/2

In Een grot vol slijm met een rietje krijgen bestaande decors van de Mechelse beeldsmederij De Maan die al sinds de jaren ’70 bestaat (toen weliswaar onder de naam Mechels Stadspoppentheater), een nieuw leven en komen ze er ook in tot leven. Wie dat wil kan daar een duurzaamheidsverhaal in zien, wat absoluut een meerwaarde is en perfect aansluit bij de huidige ecologische tijdsgeest. Maar vooral levert de eerste kindervoorstelling van Benjamin Verdonck (51) samen met Lucas van Haesbroeck een prachtige, beeldige tot de verbeelding sprekende drie kwartier durende voorstelling op die de toeschouwertjes doet dromen én bovenal decor, belichting en rook de hoofdrol geeft.

Recensie: Een grot vol slijm met een rietje ★★★★1/2

<<    >>