<<    >>

Recensie The Gentlemen ★★★1/2

dinsdag 25 februari 2020 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Een overdosis. Dat bezorgt Guy Ritchie’s nieuwste gangsterfilm The Gentlemen ons. Ritchie speelt niet alleen met verschillende filmstijlen (zo zien we even een videoclipachtige montage, een rapfilmpje dat ingeblikt wordt door lokale boefjes of de suggestie hoe Big Dave, de redacteur van een tabloid seks heeft met een varken …), het is ook nog eens een film in de film waarbij we de verteller Fletcher (Hugh Grant) die een privé-detective speelt, een scenario voor een film zien pitchen bij Ray (Charlie Hunnam) over zijn baas Mickey Pearson (Matthew McConaughey) die op een dag beslist om uit het drugsmilieu te stappen zodat ie zich kan focussen op zijn relatie met Rosalind (Michelle Dockery). Al van jongsaf leverde Pearson drugs op school aan rijkelui. Van daaruit heeft ie zijn netwerk ondergrondse geheime wietplantages opgericht waar niet zelden aristocraten zoals Lord Pressfield (Samuel West), landeigenaars van kastelen bv. bij betrokken zijn. Het kost nu eenmaal erg veel geld om dergelijke kastelen en landerijen te onderhouden.

Recensie: The Gentlemen ★★★1/2

Recensie Richard Jewell ★★★1/2

maandag 17 februari 2020 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Neen, een juweeltje is Richard Jewell van regisseur Clint Eastwood, niet geworden. Daarvoor is de biografische dramafilm iets te klassiek geregisseerd, gemonteerd en verfilmd (hoewel het kleurgebruik inclusief de kledij, props en decors wel zeer goed de tijdsgeest van de nineties uitademen). Maar het neemt niet weg dat deze prent erg degelijk is. Paul Walter Hauser (I, Tonya, BlacKkKlansman) zet op overtuigende manier een wat babbelzieke doodeerlijke brave man neer die het goed voorheeft met iedereen. Dat zien we al bij het begin van de film wanneer Jewell een kantoorhulpje is bij een klein advocatenkantoor. Hij leert er de advocaat Watson Bryant (Sam Rockwell) kennen, zorgt ervoor dat ie niet zonder kleefband of snoeprepen komt te zitten, en zal er tijdens de lunchpauze een schietspel mee spelen waarin ie erg goed blijkt. Jewell droomt ervan om op een dag de veiligheid van het land mee te kunnen bewaken. In 1996 wordt ie veiligheidsagent bij de Olympische Spelen in Atlanta. Op 27 juli ontdekt hij tijdens het optreden van Jack Mack and the Heart Attack (we horen onder andere ‘I‘ll Take You There’ en ‘I Walked Alone’ in de soundtrack passeren) in het Centennial Olympic Park een achtergelaten rugzak. Hij verwittigt de GBI (Georgia Bureau of Investigation). Een expert in explosieven onderzoekt de rugzak die onder een bankje aan de toren van licht en geluid staat en wordt lijkbleek. Jewell, andere veiligheids- en politieagenten laten het concert doorgaan. Ze proberen een perimeter van 30 meter rond de toren te creëren zonder afbakenlint. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Heel wat toeschouwers die al dan niet al wat in the mood zijn, willen niet luisteren. Aangenomen wordt dat dankzij Jewells reflex heel wat mensenlevens gespaard bleven. Ook enkele zatte jongeren waar hij het mee aan de stok kreeg, hebben ervoor gezorgd dat de schade al met al meeviel. Omdat ze de zak draaiden, ontplofte de tas met spijkerbommen in de hoogte en niet in de breedte waardoor er minder schade veroorzaakt werd. De schade die de FBI en de massamedia echter veroorzaakten door van Jewell in plaats van een held na verloop van tijd een nepheld te maken en te suggereren dat ie mogelijks de dader was, volgens de FBI kon ie passen binnen het profiel van de lone bomber, was immens.

Recensie: Richard Jewell ★★★1/2

Recensie Muidhond ★★

zaterdag 15 februari 2020 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Muidhond dat de publieksprijs van de Haven van Gent op Film Fest Gent won, is Patrice Toyes vierde film. ‘Rosie‘, ‘(N)iemand‘ en ‘Little Black Spiders‘ gingen deze prent voor. Toye koos ervoor om het boek van Inge Schilperoord te verfilmen. Die gaat over Jonathan, een twintiger die zich aangetrokken voelt tot jonge meisjes. Hij is net vrijgesproken in een zaak rond het meisje Vera en probeert de draad van het leven terug op te pikken bij zijn moeder. Het grootste probleem met deze erg trage film, waar je nauwelijks de (erotische) spanning voelt tussen lichaam en geest die twee tegenstrijdige signalen uitsturen, is dat die erg fatalistisch kijkt naar de mens. Volgens Muidhond is de mens niet maakbaar of kan die niet veranderen, net als zijn omgeving. En een tweede kans krijgen, lijkt dus al bij voorbaat een verloren zaak. Het staat haaks op hoe wij naar de dingen kijken.

Recensie: Muidhond ★★

Recensie Jojo Rabbit ★★★1/2

dinsdag 11 februari 2020 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Jojo Rabbit is eigenlijk gewoon een coming of age-verhaal waarbij de context van de Tweede Wereldoorlog als metafoor eigenlijk gebruikt wordt om het hoofdpersonage tot inzicht, ja zelfs bevrijding te laten komen. Dat de film de kaart trekt van de satire met een imaginaire Adolf Hitler zoals een tienjarige de Führer zich voorstelt, is vooral een middel om te tonen hoe fantasierijk, jongensachtig en sterk gericht naar jongens Jojo (gespeeld door een guitige Roman Griffin Davis) aanvankelijk is. De boog die we dat personage zien maken, op zijn tiende nog niet in staat om zelf zijn veters te knopen, tot een kereltje dat verantwoordelijkheid opneemt en ziet te overleven, is dan ook erg mooi.

Recensie: Jojo Rabbit ★★★1/2

Recensie Birds of Prey ★★1/2

maandag 10 februari 2020 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De allereerste Screen X-zaal in België waar er bij momenten ook geprojecteerd wordt op de zijwanden is voor Kinepolis Antwerpen, wat ideaal is voor concertfilms bijvoorbeeld.  De allereerste film die in deze gloednieuwe zaal 17 geprojecteerd wordt: Birds of Prey, een leuk niemendalletje dat qua cinematografie en montage veel weg heeft van een videoclip. De Chinees-Amerikaanse regisseuse Cathy Yan koos voor een hippe beeldvoering en typische hak op de tak storytelling met flash backs zoals een tiener dat ook doet (‘Ow juist, dat was ik nog vergeten vertellen …’), en veel visuals en teksten waarbij die ook de geest van de comics uitademen.

Recensie: Birds of Prey ★★1/2

<<    >>