In 2008 leek het alsof Toto voor goed tot het muzikale verleden hoorde toen Steve Lukather er de stekker uittrok. Maar kijk, nood breekt wet. Om bassist Michael Porcaro die aan de neurologische aandoening ALS lijdt, te steunen, gaat de band opnieuw de boer op, met in het kielzog een vereniging die aan Toto-fans financiële steun vraagt door allerhande prullaria te verkopen zodat er meer onderzoek rond ALS kan gevoerd worden. De scepticus in ons zegt echter dat ook de heren van Toto er financieel wel bij varen door opnieuw op tour te gaan. In Vorst bewezen ze muzikaal nog verrassend uit de hoek te kunnen komen. Maar de vonken waren wat aan de zeldzame kant. Goed optreden dus van deze band die vooral eind jaren ’70 en in de jaren ’80 furore maakten. Maar niet meer dan dat.
Bobby Kimball werd vorig jaar al thuisgelaten door Lukather. Officieel luidt het dat er geen “hard feelings” zijn tussen beide. Feit is dat Joseph Williams, zoon van filmmuziekcomponist John Williams gewoon een stuk beter zingt dan de originele zanger. We moeten er weliswaar fijntjes aan toevoegen dat ons enige referentiepunt hun vorige passage op de Night of the Proms in Antwerpen was, en dat alweer van 2003 dateert. Verder is Lukather eerder een begenadigd gitarist (na “Child’s anthem volgt in Lovers in the night een eerste opmerkelijke gitaarsolo) dan een goede zanger. Zijn stem klinkt behoorlijk korrelig, hier en daar wat schor. Moeite had ie dus met de hoge noten in “Afraid of love” bijvoorbeeld. Een van de onwaarschijnlijke sterktes van de band, is David Paich die op zijn zwarte buffetpiano, waar “toto” met een witte graffitispuitbus is op gespoten. Een echt kunstwerk, zoals het kleurige exemplaar van Chris Martin, is het echter niet, maar wat de man meermaals via jazzy/bluesy solo’s uit zijn pianovingers schudt, is puur genieten.
Een eerste keer dat ie dat mag doen is bij “Rosanna”. Als vanouds klapt het publiek mee in de handen wanneer ze “Not quite a year since she went away” in de tekst horen. Bassist Nathan East die als gastmuzikant de plek van de zieke Porcaro invult, mag pas laat in het optreden even op de voorgrond treden. Bij George Porgy mag hij even een bassolo laten horen. Verder zijn er de backings Jenny Douglas en Mabvuto Carpenter. Zij mogen de reggae uit “Somewhere tonight” aan de Bob Marley-cover “No woman no cry” smeden.
Hoogtepunt van de show is opvallend “Lea”, een nummer dat zeer klein gehouden gespeeld wordt. Lukather bewijst dat hij met veel gevoel de klassieke gitaar bespelen kan. “Do you still want me to want you?” horen we in de lyrics. Prachtig moment waar ook de afwisseling met de backings van begin tot het einde als gegoten zit. Vrouwennaam 3 passeert trouwens ook later tijdens het optreden. Voor de hoge noten van “Pamela” – “ over een vriendin die niet wegwil” - doet de band beroep op de backings en publiek. Hier en daar klinkt de samenzang tussen de verschillende zangers (Steve, David, Steve en de backings) niet altijd even harmonieus. Bij “Africa” is het onder andere het geval. Ook de steel drum-geluiden uit het synthesizer vinden we niet meteen matchen met het nummer, noch muzikaal noch inhoudelijk: want wat heeft een Caraïbische sound nu in godsnaam met Afrika te maken? Het weerhoudt het publiek er echter niet van om de groep een stevig applaus te geven.
Neen geef ons dan maar de heerlijke versie van “Stop loving you”, ingezet via Paich op buffetpiano met een streepje gitaar bij. Op het einde van de song, mag de piano een repetitieve melodie spelen terwijl Simon Philips daar even over mag drummen. Mooi gedaan die lange instrumentale outro. De groep vroeg ons ook een wildcard te geven. Toto koos om “Human Nature” van Michael Jackson te brengen en op te dragen aan hun zieke bassist. Een nummer dat Steve Porcaro, de toetsenist bij Toto samen met John Bettis geschreven en gecomponeerd heeft. Tot op heden is het veruit een van onze lievelingsnummers van Jackson.
De versie die Toto bracht gaf echter weinig meerwaarde aan de song. Jammer. Het nummer biedt anders ontzettend veel mogelijkheden om het bijvoorbeeld met cajon en gitaar in een akoestisch jasje te steken.
Toto komt van het Latijnse “In toto”, wat zoveel als “allesomvattend, in zijn geheel” betekent, dat ook wijst op de verschillende stijlen die ze aanboren. De band mocht wat ons betreft nog een veel eclectischer optreden neerzetten in Vorst en speelde wat te veel op “safe”.
< Bert Hertogs >
De setlist:
Bis:
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
12OCT
Spring Awakening
Fakkeltheater Rode Zaal
29DEC
De Notenkraker
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
19OCT
Het Zwanenmeer
Stadsschouwburg Antwerpen
30APR
The Simon & Garfunkel Story
Stadsschouwburg Antwerpen
06SEP
Doornroosje
Stadsschouwburg Antwerpen
28JAN
Radio Guga
Stadsschouwburg Antwerpen
09MAY
Liefde is van hout
Schouwburg Noord
07AUG
Ed Sheeran
Middenvijver Linkeroever
07AUG
Drake with PARTYNEXTDOOR
Sportpaleis Merksem
06SEP
Doornroosje
Stadsschouwburg Antwerpen
12SEP
Weg van India
CC Brasschaat
13SEP
A Year Without Summer
deSingel Antwerpen
24SEP
Volbeat
Sportpaleis Merksem
25SEP
Kunst
Zaal Platform Antwerpen
5JUL
Sabrina Carpenter ★★★
Hyde Park Londen
29JUN
Glastonbury Festival 2025 ★★★★1/2
Glastonbury UK
24JUN
F1 The movie ★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
21JUN
Dear Evan Hansen ★★★★★
DeLaMar Theater Amsterdam
20JUN
28 years later ★★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
18JUN
The Billy Joel Experience ft Liberty DeVitto ★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
19JUN
Elio ★★★
Kinepolis Antwerpen
15JUN
Sutra ★★★★1/2
Stadsschouwburg Antwerpen