PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Grote Sinterklaasshow 2013

zaterdag 30 november 2013Sportpaleis Merksem

De

Het Sportpaleis heeft te kampen met een dievenbende die bezoekers berooft, lazen we afgelopen week nog maar in de krant. Met een bang hartje gingen we dan ook naar de Sinterklaasshow van Studio 100 om de mogelijke daders op klaarlichte dag te betrappen.  Want dat gespuis deinst nergens voor terug. En jawel hoor, al snel hadden we iets verdachts in de gaten. Met een tiental waren ze. Hun modus operandi: vermomd met zwarte crème op hun gezicht en kleurrijke kostuums aan, een zak in de hand, weerloze kinderen, erger nog, onschuldige kleuters, hun kostbare kunstwerken, vaak abstract, maar wel erg kleurrijk, vervaardigd op papier, afhandig maken. Wetenschappers noemen die kids nu al een “lost generation” wegens onvoldoende assertief omdat ze braaf afgeven wat van hen is als de mama of de papa hen daarom vraagt.

Bendeleider bleek een sujet met vreemd wat gedateerd rood hoofddeksel op. Zijn gezichtshaar, volledig wit, verraadde dan weer dat hij al eeuwen aan movember meedoet. Typisch voor bendeleiders – doorgaans hebben ze het lef niet om zich in het openbaar te vertonen  - toonde hij zich via videoboodschappen op de grote schermen. Of dat nog niet genoeg was, bleek de man een levensgroot gezelschapsspel uitgebracht te hebben met als titel “Het Grote Sintspel”. Je moet al een eend zijn om niet door te hebben dat het verdacht veel weg had van een ganzenbord met oversized pion. Die ganzen mogen wat ons betreft nu een gepepernoten claim indienen voor het schaamteloos plagiëren van hun bord. Ook the one and only assistente van Walters Verjaardagsshow checkt best even of er geen verdachte gelijkenissen zijn tussen de zin “Pietje, laat de dobbelstenen maar komen” en het historische “Laat maar komen, Grietje” voor er levensgrote dobbelstenen over het publiek rolden die aangaven hoeveel hokjes de pion verder mocht.

Zwarte Piet bleek samen met een bij, genaamd Maya, pakjes in de schoorsteen gestopt te hebben. Die zouden pas vallen wanneer het haardvuur uit was en het spel gespeeld. Ook hier weer is er het een en ander niet in de haak. Laten we de discussie rond de kleur van Piet voor wat ze is, dan stellen we vast dat hét symbool bij uitstek van de seizoensarbeider, iedereen weet dat bijen voornamelijk actief zijn in het voorjaar, overuren bleek te kloppen in het najaar. Dat is op zich een onderzoek waard door dierenrechtenactivisten en de overheidsdienst werkgelegenheid, sectie seizoensarbeid. Dat die Maya met haar dansje trouwens in de uitkleuren van een Lokerse voetbalclub op het toneel verscheen, is helemaal een aanfluiting voor menig Beerschot- of Antwerpsupporter.      

De provocatie hield niet op. De bebaarde man stuurde namelijk als eerste piraten – godbetert - het podium op. De VN heeft al een hele kluif aan het onderzoek rond Zwarte Piet, blijkt dat dertienduizend toeschouwers per show (zes stuks in totaal over twee dagen verspreid) 4 criminelen waarvan 1 wijselijk zijn mond houdt, aan het werk zien. Het VN Zeerechtverdrag (UNCLOS) uit 1982, ondertekend door België nochtans, ziet piraterij in artikel 101 als een criminele daad. Dat dertienduizend vuisten de lucht ingaan tijdens een al even bedenkelijk “Ahoy ahoy ahoy” moet een internationale organisatie ernstig zorgen baren. Hier worden massaal rekruten gezocht en gevonden. Onbegrijpelijk dat niemand ingrijpt. Die lichtstaven die massaal gekocht werden aan acht euro het stuk zijn ondertussen het symbool geworden van deze jaarlijkse samenscholing.  

Over die Zwarte Piet gesproken, die fel omstreden man had vorig jaar al een buitensporige interesse in OIivia (Jana Geurts) van Rox. Die stelling blijkt één jaar later nog steeds overeind te blijven.  Maar nu is de man ook openlijk ontrouw en heeft ie publiekelijk een boon voor meerdere vrouwen tegelijkertijd. Of daar de invloed van de baas achter zit, is ook verder onderzoek waard. Want wanneer als verrassing van de show P5 optreedt, officieel Prinsessia maar we houden het op P5, met Prinses Roos (Désirée Viola), Prinses Violet (Fauve Geerling), Prinses Madeliefje (Sylvia Boone), Prinses Iris (Helle Vanderheyden) en Prinses Linde (Jolijn Henneman), lijkt ie wel door elk van de 5 geboeid. Wanneer het spel gespeeld is, en er geen stoute kinderen blijken, durven we een second opinion vragen. Want toen twee Vlaamse moeders en één kinderloze Nederlandse samen met 16 andere artiesten, 20 koorzangeressen, een tiental danseressen, 7 bandleden en 13 000 toeschouwers “Sinterklaas kapoentje” zongen, werd het ambigue karakter van de figuur onderstreept. Kapoen is Vlaams voor kwajongen en ons ga je niet wijsmaken dat er een gecastreerde haan op die troon zat.

Blijken de op hun stoel druk rondschuifelende mini mensjes tijdens de show nog een snoepje te ontvangen ook en achteraf een pamflet, of beter nog een heel boekje, met propaganda in. Slechts één doel voor ogen: actie ondernemen op de avond van 5 december.

Ja, dit obscuur verschijnsel, genaamd het Sinterklaasfeest, heeft dringend nood aan een stevige doorlichting van een internationale instantie met faam.  Wellicht kan het niet bij één doorlichting blijven, omdat het om zo’n complexe materie gaat en verschillende bevoegdheden. Daarna is een tegenexpertise tevens wenselijk. Het mag wat kosten, wat ons betreft …

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter