PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Shawn Mendes ★★★★

maandag 13 augustus 2018Sziget Budapest

Shawn

Hét event van Sziget Festival 2018 was ongetwijfeld het optreden van de twintigjarige Canadees Shawn Mendes. Gigantisch populair bij jonge meisjes, ook de Hongaarse en internationale fans die met honderden onder het motto ‘I was thinking I could fly to your hotel tonight’ uit ‘Lost in Japan’ verzamelden voor zijn hotel The Ritz – Carlton in Boedapest om een glimp te kunnen opvangen van deze wereldster. Het concert op 10 maart 2019 in het Sportpaleis was in no time sold out. En ook het festival in Boedapest kon mede dankzij deze headliner dat bordje bovenhalen. Ook de dagen met headliners Mumford and Sons (exclusieve Europese show) en de laatste dag met The War on Drugs en Arctic Monkeys zorgen voor 100.000 unieke toeschouwers op het eiland op de Donau. Mendes bewees in Hongarije dat ie de hype meer dan waard is.

De Canadees zingt namelijk van begin tot einde live waarbij zijn stem prominent op de voorgrond wordt geplaatst en de instrumenten (piano, drums en twee gitaren) zoals dat hoort erachter. Vaak steken geluidsmannen bij andere artiesten en bands de stem achter de instrumenten om te proberen camoufleren dat de frontman in kwestie geen al te beste live zanger is. Dat ie live zong was onder andere te horen omdat er geen verschil was tussen zijn stem (bindteksten) en volle zangstem (o.a. te horen in ‘Bad Reputation’) én het feit dat toen ie tijdens ‘Stitches’ even zijn micro in het microstatief stak, een klein krak-geluidje te horen was.

(lees verder onder de foto)

Shawn Mendes zingt zowel in gewone als in kopstem feilloos. Alle hoge noten, alle vibrato en glissando (‘Nervous’), haalt ie kennelijk met gemak uit zijn strot. Daarnaast is ie ook nog eens een charismatische kerel die door de warmte een natuurlijke blos op zijn wangen heeft, terwijl hij probeert zijn golvend haar toonbaar te houden ook wanneer ie zich te pletter zweet in zijn witte mouwloze shirt en zwarte lange broek. Het is zeven dagen onafgebroken meer dan 30 graden en zonnig in Boedapest. Enkel op zaterdag 11 augustus viel er in de ochtend een beetje regen, maar na de middag klaarde het al weer meteen op en haalden we in no time opnieuw temperaturen van boven de dertig.

(lees verder onder de video)

Op de Main Stage bracht Shawn Mendes wat wij een U-optreden noemen. Een dat sterk start, halfweg inzakt (niet toevallig tijdens de akoestische songs zoals de Frank Oceancover ‘Thinkin‘ Bout You’ waarbij hij zich solo begeleidt op piano of ‘Youth’ waar hij alleen met zijn akoestische gitaar op het podium staat) en naar het einde opnieuw naar een climax toewerkt.

Een groot meezing-, meezwaai- en meeklapfeest werd het tijdens nummers als ‘Stitches’, ‘Mercy’, ‘In my blood’ en de KOL-cover ‘Use somebody’ dat ie naadloos liet overgaan in ‘Treat you better’ waarmee ie het optreden eindigde. Mendes is dan ook een erg goed performer die zijn publiek maar al te goed weet te bespelen. ‘Sziget!’ roept ie uit wanneer ie stipt op tijd het podium opkomt en er meteen ‘There‘s Nothing Holdin‘ Me Back’ tegenaan gooit, de catwalk opgaat en op het B-podium contact maakt met zijn fans om er zo dicht mogelijk bij te willen staan.

Shawn Mendes doet voor het eerst in zijn carrière de festivals aan en je ziet gewoon dat hij er erg veel van geniet samen met zijn overigens uitstekende band. Meermaals betrappen we hem op een spontane lach waarbij hij zijn parelwitte tanden toont. Hij heeft iets introverts en tegelijkertijd ook extraverts in zich. Die spanning, die tegenstelling als je wil, trekt aan. Sziget Festival vindt ie geweldig met al die vlaggen die hij ziet aan het hoofdpodium. ‘Welke taal je ook spreekt. Muziek verbindt ons. En het feit dat wij hiervan kunnen leven, is geweldig’ laat de Canadees optekenen.

Net voor ‘Ruin’ duikt ie een eerste keer de frontstage in, maar wellicht zet iemand hem op andere ideeën waardoor ie al snel weer op het B-podium staat. ‘Ruin’ kon dat nochtans wel gebruiken want de spanningsboog van het optreden verslapt wel eens omdat Mendes wat te veel van hetzelfde aan het brengen is. Dat is dan ook zijn werkpunt, maturiteit kweken, sterkere songs, en ook wat meer variatie zou niet misstaan hoewel Ed Sheeran op dat vlak een veel grotere uitdaging heeft live. Die rosse staat immers alleen op het podium met zijn gitaar en een looping station wat zo’n optreden al snel saai maakt. Niet zo bij Shawn Mendes die een ganse band achter zich heeft staan. Later loopt ie tijdens ‘Ruin’ dan toch tussen de barriers die het publiek van het podium scheiden richting front of house (ofwel: de tent waar de mengtafels staan) om daarna de linkerkant van de frontstage in te lopen en daar contact te maken met zijn fans.

Shawn Mendes weet dat zijn set halfweg niet al te best in elkaar zit. Bij ‘Youth’ probeert ie – half geslaagd – even akoestische het ritme erin te krijgen en de sfeer op te poken bij de fans door ze ‘oho’ te laten meezingen voor ie ‘Youth’ inzet. Maar het verschil in tempo tussen het geïmproviseerde akoestische instrumentale moment en de song zelf is te groot waardoor de sfeer wat inzakt.  De twintiger weet dat we de wereld kunnen verbeteren, en moedigt ons daar ook voor aan waarbij hij duidelijk stelling neemt dat ie de waarden van het festival onderstreept: voor vrede, voor mensenrechten, voor een groene planeet, en dat via de love revolution.

Ondertussen zien we de cameramannen inzoomen op een bordje dat een fan de lucht inhoudt. ‘I came only for Shawn’ staat erop. We mogen hopen dat deze jongedame toch iets meer op haar programma had staan dan dat. Zo veel rijkdom, zo’n sterke affiche zowel qua muziek als podiumkunsten, en de totaalbeleving die Sziget Festival zo uniek maakt aan je laten voorbijgaan om maar een artiest te zien, zou wel erg jammer zijn…

(lees verder onder de video)

Wanneer Mendes ‘Mercy’ neuriet bij de start joelt het publiek terwijl de zanger naar de rechterkant van het podium loopt om ook daar de fans extra te betrekken bij zijn show voor zover dat nog nodig is. Zowat alle showtrucs integreert de zanger in zijn live show. Alleen laat ie bij ‘Fallin‘ All in You’ – ‘Een song om een stap te zetten naar diegene die naast je staat als je geen date bijhebt’ aldus Mendes - een kans liggen. Hij zou perfect het publiek in de vingers kunnen laten mee knippen bij de start van de song. Op ‘Never be alone’ halen de fans massaal hun smartphonelichtjes boven. Het is de voorbode van een enorm straffe finale met daarin een weergaloze versie van ‘In my blood’ waarna ie Kings of Leons ‘Use somebody’ rijgt aan ‘Treat you better’.

(lees verder onder de video)

Kortom: Shawn Mendes is de hype waard. Mocht uw dochter fan zijn, dan is daar niets mis mee. Integendeel, het is het bewijs dat ze goede smaak heeft.

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. There‘s Nothing Holdin‘ Me Back
  2. Nervous
  3. Lost in Japan
  4. Stitches
  5. Bad Reputation
  6. Ruin
  7. Thinkin‘ Bout You (cover Frank Ocean)
  8. Youth
  9. Mercy
  10. Where Were You in the Morning?
  11. Fallin‘ All in You
  12. Never Be Alone
  13. In My Blood
  14. Use Somebody (cover Kings of Leon) / Treat You Better


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter