PDF-versie voor persoonlijk gebruik

De 31 beste musicalsongs

zaterdag 01 augustus 2020


De

Wie concertnews.be volgt weet dat we het musicalgenre erg genegen zijn. In die mate zelfs dat we al enkele jaren meermaals per jaar naar Londen trekken om verslag uit te brengen van wat er speelt op de West End. Omdat het er niet meteen naar uitziet dat het publiek dit jaar nog grote musicalproducties live zal kunnen zien in binnen- en buitenland door de coronapandemie, en om de sector een hart onder de riem te steken, lijst onze hoofdredacteur Bert Hertogs zijn 31 favoriete musicalsongs op.

18. Les Misérables – A little fall of rain

Shan Ako bezorgt als zwarte actrice in de rol van Eponine Les Misérables the staged concert letterlijk en figuurlijk die welgekomen extra kleur. Tranen in onze ogen krijgen we tijdens de eerste noten van ‘A little fall of rain’ dat ze met erg veel emotie, lieflijk, en zacht zingt met Rob Houchen. In de video zie je Michael Ball en Lea Salonga aan het werk tijdens Les Misérables: In Concert at the Royal Albert Hall, opgenomen in oktober 1995 toen Les Mis haar 10 jaar op de West End vierde.

19. Hadestown – Why we build the wall

Hadestown vertelt het verhaal van Eurydice en Orpheus dat gebaseerd is op de Griekse mythe (waarvan al sinds 1762 een opera bestaat van Gluck en nu dus ook een musical van Mitchell). Eurydice (een verrukkelijke Eva Noblezada die erg fris speelt en over een knap stemtimbre beschikt dat ons in de diepte erg weet te overtuigen zoals in het duet ‘All I’ve ever known’ dat onder andere begeleid wordt door akoestische gitaar en pizzicatospel op viool, cello en contrabas) verkoopt haar ziel aan de duivel, Hades (ontzettend straffe rol voor Patrick Page die de Nick Cave/Leonard Cohen in hem mag boven halen in onder andere ‘Hey little songbird’ met de geweldige lyrics ‘You’d shine like a diamond down in the mine and the choice is yours if you’re willing to choose. Seeing as you’ve got nothing to lose and I could use a canary.’ en ‘Why we build te wall’ waarbij angst bezongen wordt om bezit te verliezen. Je kan er overigens een verwijzing in zien naar de reden waarom Trump een muur bouwt tussen Mexico en de VS en hoe ie de Amerikanen van de noodzaak daarvan wist te overtuigen.) Page mag lekker vaak zijn songs in parlando brengen, soms schurkend aan over the top/overacting door de heel lage regionen van zijn stemregister op te zoeken. Over vrouwen zingt ie in Chant II tegen Orpheus: ‘Women are as slick as eels. Women, quicker than the asp always slipping from your grasp. Take it from a man no longer young. If you want to hold a woman, son. Hang a chain around her throat made of many carat gold.’

20. The Phantom of the Opera – The Phantom of the Opera

The Phantom of the Opera lijkt als een uitstekende fles wijn. Ze is tijdloos en wordt beter met de jaren. En die ene scène in de kelder van de opera waar het Spook Christine naar zijn schuilplaats vaart, blijft een knap staaltje scenografie waar maar liefst 250 kilo droog ijs en 10 rook-en mistmachines voor nodig zijn om het juiste effect te bereiken. Een huzarenstukje! Benieuwd of die scène ook in de nieuwe versie behouden zal blijven van zodra Her Majesty’s Theatre in Londen gerenoveerd is. De titelsong bevat naast operaelementen (die waanzinnige hoge noten!) een stevige brok elektropop, rock ’n roll én gitaren die refereren naar heavy metal. In deze versie zien en horen we Ramin Karimloo (als de Phantom) en Sierra Borgess (als Christine) aan het werk tijdens Phantom of The Opera at the Royal Albert Hall (2011). Toen werd de 25ste verjaardag van deze musical gevierd.

21. Dreamgirls - And I am telling you I’m not going

Dé belting musical bij uitstek waar je nummer na nummer gewoon van je stoel valt wat de dames allemaal uit hun strot toveren. Geleidelijk aan gaan ze steeds een trapje hoger zo lijkt het wel zodat je als kijker met een totaal overweldigend gevoel de pauze ingaat. Een fenomenale Marisha Wallace (als Effie White) hoorden we op de West End 2 jaar geleden haar ganse ziel leggen in een gigantisch doorleefd ‘And I Am Telling You I‘m Not Going’ dat diep uit de buik komt. In het tweede deel maken we iets gelijkaardigs mee in het duet tussen Brennyn Lark (als Deena Jones) en Marisha Wallace tijdens ‘Listen’. Wat een prestatie! In de video zien we Amber Riley aan het werk die op de Olivier Awards 2017 de prijs won voor beste actrice in een musical. Oordeelt u zelf of dat terecht was.

22. Wicked – Defying gravity

Dé song uit Wicked waarbij Idina Menzel werkelijk alles uit de kast mag halen, zowel in de hoogte als qua kracht. In deze video wordt ze begeleid door het Kitchener-Waterloo Symphony onder leiding van Marvin Hamlisch. In het lied horen we Elphaba's antwoord op perfectie nastreven in een perfecte samenleving. Ze is het beu om zich aan te passen, en is klaar met afgewezen te worden omwille van haar looks en zou liever gequoteerd worden op haar manier van denken. De inhoud moet het dus halen van het uiterlijk/de perceptie vindt ze. Maar net die perceptie zal ze tegen krijgen.

23. Matilda – When I grow up

De musical naar het boek van Roald Dahl, dat alweer dateert van 1988, heeft nog niets aan kracht verloren. Een zeer straf podium waarbij decorelementen uit het podium komen, denken we maar aan de lessenaars bijvoorbeeld, een sterke kindercast – misschien wel de sterkste die we de afgelopen jaren aan het werk zagen - met Emma Moore die als Matilda de voorstelling weet te dragen, Halle Cassell die haar beste vriendin Lavender mag spelen, en tevens moeite heeft om bij de start van het tweede bedrijf niet te veel van het verhaal te verklappen, Archie Durrant als de snoeper Bruce die tevens op het einde zijn grappige dansmoves laat zien, en straffe wat uitvergrote volwassenrollen voor Tom Edden en Marianne Benedict als Mr. en Mrs. Wormwood die van kitsch houden, tekenen we onder andere op. Slechterik van dienst is David Shannon die een vrouwenrol mag spelen, die van Miss Trunchbull. Zij vindt dat kinderen ‘maggots’ zijn en straft ze op haar manier: in ‘the chokey’. Gina Beck (Miss Honey) mag van haar kant de leerkracht spelen die het goed voor heeft met kinderen en aantoont dat je kinderen ook kan opvoeden door ze liefdevol, respectvol en met geduld te behandelen. Daarmee gaat ze lijnrecht in tegen Miss Trunchbull die dat wil bereiken via ijzeren discipline, harde straffen en door angst te zaaien. In dé song uit Matilda: ‘When I grow up’ horen we het speelse en het verlangen van kinderen. Visueel is de song gewoon top met het schommelen. Let ook op de perfecte samenzang tussen de verschillende kinderstemmen, de song die versnelt en vertraagt, de muzikale begeleiding die start aan piano, verrijkt wordt met andere instrumenten, vervolgens terug enkel begeleid wordt door piano en daarna opnieuw opentrekt.

24. Wicked – For Good

De musical is gebaseerd op het boek van Gregory Maguire en is een prequel op The Wizard of Oz terwijl de muziek en liedteksten van Stephen Schwartz zijn. Als u hier en daar Disney ontdekt in de songs (‘Popular’, ‘Defying Gravity’, ‘For good’ ...) dan is dat geen toeval. Schwartz tekende ook voor de scores van de tekenfilms Pocahontas, The Hunchback of Notre Dame en Enchanted terwijl hij voor DreamWorks die van The Prince of Egypt ook voor zijn rekening nam. In de video horen we de twee vrouwelijke hoofdrollen vertolkt door diegenen die de musical onsterfelijk maakten op Broadway: Kristin Chenoweth en Idina Menzel.

25. Phantom of the Opera - All I ask of you

‘All I ask of you’ kan samen met ‘Point of no return’ tussen The Phantom en Christine en Christines solo ‘Wishing you were somehow here again’ tot het allerbeste gerekend worden dat Webber schreef. In de video zien we Michael Ball en Sarah Brightman aan het werk tijdens The Royal Albert Hall Celebration for Andrew Lloyd Webber. Webber schreef de rol van Christine in de jaren ’80 speciaal voor Brightman.

26. The Book of Mormon - Sal Tlay Ka Siti

Wie goed luistert naar het hilarische ‘Sal Tlay Ka Siti’ (een verwijzing naar Salt Lake City) dat Nabulungi heerlijk speels en naïef zingt, zal links en rechts ook ‘Let it go’-achtige melodieën horen in The Book of Mormon. Een heerlijke dromerige song die een plek verheerlijkt waar Nabulungi nog nooit is geweest. Ze zingt dus puur op basis van ‘horen zeggen’. Op het einde trekt deze leuke ballad open en mag de zangeres haar vocale kunnen helemaal tonen. Let ook op de klikgeluidjes op de ‘t’ en de ‘k’.

27. Jesus Christ Superstar - I don’t know how to love him

Andrew Lloyd Webber was 22 toen hij de rockopera Jesus Christ Superstar schreef. Die laatste musical – die 54 jaar oud is - gaat over de laatste dagen van Jezus en wordt verteld vanuit het standpunt van Judas die de Romeinen zal informeren dat Jezus op donderdag op de Olijfberg zal zijn. Hij zal hem verraden via de Judaskus op de wang in ruil voor dertig zilverstukken. Woekerleningen, prostituees die hun diensten aanbieden, wapen- en drugsverkopers, Jezus jaagt ze allemaal uit de tempel in Jeruzalem dat een toevluchtsoord van zonde en losbandigheid ondertussen geworden is. Jezus geneest enkele lepralijders. Maria Magdalena uit haar liefde voor hem in het bloedmooie ‘I don’t know how to love him’. In The Barbican Centre wist Sallay Garnett ons vorig jaar ontzettend te ontroeren in een erg doorleefd, met het juiste gevoel gebracht ‘I don’t know how to love him’ net voor de pauze. In de video zien we Melanie C de song brengen uit de arenatour van 8 jaar geleden die te zien was in Australië en het Verenigd Koninkrijk.

28. High School Musical - Start of something new

High School Musical is een waanzinnig energierijke musical die perfect op maat van tienermeiden is geschreven. Sociale groepen, de druk van groepen op het individu, het conflict om voor het algemeen belang te gaan of het individuele, komen hier ruimschoots aan bod. Wie zegt dat er in deze musical een flinterdun verhaaltje zit, heeft het mis. Hier zitten behoorlijk wat sociologische verschijnselen in die ontzettend herkenbaar zijn voor het jonge volkje. Uit de musical selecteerden we ‘Start of something new’ omwille van de positieve boodschap om je open te stellen voor nieuwe mogelijkheden en in dit geval ook een relatie.

29. SIX - Heart of Stone

In 2017 zag Six the musical het levenslicht. Sindsdien is de productie een echte hype onder tieners, ook in Londen waar het sinds begin 2019 geprogrammeerd staat in het Arts Theatre. Een tamelijk klein theater. Gevolg: de show is maanden op voorhand uitverkocht. Een zeer feministische musical is Six met enkel vrouwen op het podium, zes zangeressen en een volledig vrouwelijke band. Tijdens het popconcert waarin we de zes vrouwen van Henry VIII hun levensverhaal zien passeren, nemen ze het op tegen elkaar. Met een knipoog naar de talentenshows op tv willen ze namelijk uitzoeken wie van hen het hardst heeft afgezien met Henry VIII. Wat deze productie ook zeer geslaagd maakt, is dat elke zangeres/elk personage een song kreeg die refereert naar een bestaande popzangeres. Catherine of Aragon klinkt als Beyoncé en Shakira, de wat rebelsere Anne Boleyn als Lily Allen en Avril Lavigne, Anna of Cleves als Nicki Minaj en Rihanna, Katherine Howard als Ariana Grande en Britney Spears, Catherine Parr als Alicia Keys en Emeli Sandé en Jane Seymour als Adele en Sia. Hoewel alle songs erg sterk zijn, is onze favoriet met stip ‘Heart of Stone’. Op het cast album hoor je dat in de versie van Natalie Paris (als Jane Seymour). Een prachtige intense pianoballad met basic en soms repetitieve staccato akkoorden waarop vervolgens strijkers te horen zijn. Een song die gaandeweg opentrekt, terug wat neerlegt om finaal met een joekel van een vocale uithaal te verrassen. Kippenvel!

30. The Book of Mormon - Baptize Me



Er bestaat geen twijfel over. Het negen jaar oude Baptize me uit de musical The Book of Mormon is erg dubbelzinnig en grappig. En dat niet alleen. Het is een verdomd goeie musicalsong die alle klassieke ingrediënten bevat, inclusief de opbouw naar een - euh - climax.

31. Amélie – Times Are Hard For Dreamers



Het zijn harde tijden voor dromers. De song komt uit Amélie de musical dat getrouw het verloop volgt van de film. Een zeer dromerige, hartstochtelijke, fantasierijke, speelse voorstelling vol joie de vivre dus die prikkelt in het koude en grijze van een anonieme stad. De Frans-Canadese Audrey Brisson (o.a. Cirque du Soleil) die met haar ogen kan praten, zorgt samen met strijkers, piano, accordeon, cajon, en dwarsfluit voor een heerlijk warm en gezellig folky klankbedje waar je instant verliefd op wordt. Een nummer dat deze wereld nu meer dan ooit nodig heeft.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter