Recensie De 5 beste versies uit Liefde voor Muziek 2021

maandag 22 februari 2021VTM

De

Wie een blik werpt op de hitparade merkt dat deze editie van Liefde voor muziek, het zevende seizoen ondertussen, niet zo gek veel doet. Cleymans & Vangeel bengelen als enige deelnemers onderaan de top 50 met hun versie van En Route. De enige die op dit moment lijkt te profiteren van het liedjesprogramma is Tourist LeMc. Zijn album ‘Antwerps testament’ klom van de 140ste plek in de albumcharts naar 43 afgelopen weekend, ‘En route’ klom van 62 naar 10 en ‘We begrijpen mekaar’ van 14 naar 8. Ook in de derde aflevering bleek Johannes Faes op muzikaal vlak het interessantst.

Dit zijn de beste versies die we tot nog toe hoorden.

Onze top 5:

1. Geike - We begrijpen mekaar

‘Op eenzame hoogte’ stond een nochtans zenuwachtige Geike in de aflevering van Tourist LeMc met haar versie van ‘We begrijpen mekaar’. Het nummer had ze aangepast naar het Engels en opnieuw naar het Nederlands hertaald. Akoestische gitaar en piano zorgen voor een prachtig minutieus gespreid klankbedje. Kwetsbaar en uiterst fragiel verlangend klinkt het prachtig gefraseerd: ‘Ik zou er alles voor geven. Nog een keer met jou.’ ‘Niemand durft meer zeggen na zo’n nummer dat Nederlands geen taal is om in te zingen’ stelt Jelle Cleymans. Hij heeft gelijk.

2. (NEW) Tourist LeMc - Kom naar het water

Run bracht Emma Bale uit in 2015. Tourist LeMc maakte er ‘Kom naar het water’ van, een nummer dat perfect past bij de huidige coronatijden. De song klinkt als een uitnodiging om te herbronnen: “Iedereen van ons heeft af en toe tijd nodig om te herbronnen. Wat is er belangrijk in het leven en wat wil je precies doen. Daarvoor moet je af en toe teruggaan naar de kern, de bron. Met het water als metafoor” zo verklaart de Antwerpse zanger. ‘Het zit ‘m in het juiste akkoord. En in de resonantie. Vind je de juiste toon dan wordt zelfs vijand een vriend.’ horen we terwijl akoestische gitaar, bugel, drums, de prachtige samenzang met de backings en het kenmerkende ‘oehoe’-deuntje door de vrouwelijke backing de song typeren. Een mooi bezinningsmoment.

3. (VW: 2) Emma Bale - Amour fou

Emma Bale is de enige die het aandurfde om een nummer van Tourist LeMc te vertalen. ‘Angèle krijgt concurrentie’ stelt Willy Sommers na het horen van Bales intieme versie begeleid door onder andere akoestische gitaar en melodica. In haar versie die de song herleidt tot de essentie, gaat het over de allereerste gekke liefde die heel memorabel maar ook giftig kan zijn.  Bale zong in Liefde voor muziek voor het eerst in het Frans. En of dat haar goed afgaat, ook al hoor je dat ze een Vlaamse is.

4.(VW:5) Bert Ostyn - Horizon

Heerlijk is het om Bert Ostyn de magie van de radio te horen bestoefen in Liefde voor muziek. Voor hem gaat dat boven algoritmes (eat your heart out streamingdiensten!). Op een parking van een supermarkt hoorde hij het nummer en toen koos ie om dit te coveren. Voor de tweede keer (na zijn cover van Willy Sommers Zeven anjers zeven rozen) kiest hij voor het Nederlands wat hem zeer goed afgaat. Bert bespeelt de mandoline en wordt onder andere begeleid door drums en cello. Accenten op dwarsfluit en gedempte trompet, en een refrein dat ‘spot on’ is, maken dit een knappe versie.

5. (VW:4) Geike - Way too deep

Zelf zegt Geike in ‘Way too deep’ te refereren naar Neil Diamond. Wij hoorden David Bowie echoën. Na haar optreden kunnen we gerust stellen dat Hooverphonic haar meer nodig heeft dan zij Hooverphonic.

OUT Willy Sommers - Spiegel