PDF-versie voor persoonlijk gebruik

De 30 beste filmnummers

donderdag 01 april 2021


De

Foto: RV

Muziek in films geven de zaak extra emotie, maken scènes net dat ietsje spannender, grappiger, romantischer of sensueler.  Heel wat songs die uit films komen of ervoor gebruikt zijn, zijn klassiekers. Dat geldt ook in veel gevallen voor de instrumentale soundtrack. Concertnews.be lijst dan ook graag in haar allerlaatste best of-lijstje 15 songs en 15 instrumentale nummers op die samen de 30 beste filmnummers vormen.

Dit zijn de 30 (2x15) beste filmnummers:

1. Welcome to Jurassic Park

Vorige zomer zag ik voor het eerst Jurassic Park in 4DX. Heerlijk was het om dat windeffect te voelen tijdens een van de eerste overweldigende scènes uit die Steven Spielberg-film: de helikoptervlucht naar Isla Nublar. Die helikoptervlucht over de vallei richting Jurassic Park begeleid door de magistrale heroïsche muziek van John Williams: het zorgt voor een fe-no-me-na-le beleving. Kijk, het bewijst nog maar eens wat voor een dijk van een film Steven Spielberg 28 jaar geleden afleverde wanneer die zo veel jaar later nog steeds hetzelfde met me doet: me in vervoering brengen. Daar is een omschrijving voor. Dat noemen ze bangelijk goeie cinema.

2. Theme from Free Willy

Als tiener ging ik al vaak naar de bioscoop, voornamelijk dan Metropolis, dat nu Kinepolis Antwerpen heet. Het bioscoopcomplex opende in 1993 de deuren op de Luchtbal. De eerste films die ik daar zag werden klassiekers en blockbusters: Aladdin, Jurassic Park en Free Willy. Van die drie was ik zo’n fan dat ik op het gehoor de muzikale thema’s bij wijze van opwarmingsoefening mezelf leerde aan de piano. Het fraaie thema van Free Willy zat daar steeds bij. De muziek is van de Grieks-Amerikaanse componist Basil Poledouris.

3. The legend of the pianist - The legend of 1900

Tegelijk met mijn studies in het ASO volgde ik ook deeltijds kunstonderwijs waar ik afstudeerde als pianist. Logisch dus dat een film die gaat over een fictief pianist die aan boord van een schip te vondeling wordt gelegd, me zeer sterk wist te raken. Alleen al het einde, wanneer het schip wordt ontmanteld tot schroot en tot ontploffing gebracht wordt, is erg emotioneel zeker omdat je als kijker daarvoor de (muzikale) geschiedenis ervan hebt meegekregen. De film van Giuseppe Tornatore dateert uit 1998, ik was toen 18, en studeerde dat schooljaar af. The legend of 1900 ademt heerlijke jazz uit. De soundtrack won – geheel terecht overigens - onder andere de Golden Globe Award voor beste filmmuziek. Die is dan ook van de hand van niemand minder dan maestro Ennio Morricone.

4. Vada’s Theme - My Girl

Mijn allereerste bioscoopervaring dateert van 1992. Ik was toen 12. In Cinema Rex, enkele jaren voor het faillissement zou ik er Beethoven, de film rond de Sint-Bernardhond en My Girl, de dramedy met Anna Chlumsky en Macaulay Culkin in de hoofdrol zien. Ik herinner me nog dat ik tijdens het einde van My Girl het als elfjarige niet droog hield. Net als mijn buurmeisjes die ongeveer dezelfde leeftijd als ik hadden. Tot op de dag van vandaag blijft My Girl een van mijn favoriete films. Het is net als Beethoven een klassieker binnen het familiegenre. Wat de prent zo sterk maakt, is dat het een verhaal vertelt dat van alle tijden is en universeel is. Over hoe hartverscheurend verlies kan zijn. My Girl verwijst naar de hit van the Temptations uit 1964. De instrumentale muziek werd gecomponeerd door de Amerikaan James Newton Howard.

5. Arthur’s farewell – First Knight / Promise Me – First Knight


Er zijn zo van die films die zo’n overweldigende indruk op je maken dat je er jaren later nog me dweept. Neem nu First Knight uit 1995. Veruit is dit mijn favoriete ridderfilm. Sindsdien is en blijft Sean Connery de ongeëvenaarde koning Arthur voor mij, net zoals Richard Gere als Lancelot en een verrukkelijke Julia Ormond als Guinevere hun rollen zo sterk neerzetten dat ik me meer dan 25 jaar later afvraag of die prestaties überhaupt te evenaren zijn. Onlangs zag ik de film opnieuw. Qua spanningsboog en vertelritme blijft die van begin tot einde moeiteloos boeien. De grootse muziek van Jerry Goldsmith die de plechtstatige kaart trekt enerzijds met een full orchestra, dan weer dreigend en spannend met koor zodat de soundtrack zelfs de grandeur van een opera krijgt, blijft ontzettend straf. Uit de score selecteer ik dan ook maar liefst twee nummers: Arthur’s Farewell en Promise Me. Dat doet me denken aan dat prachtige einde, vergelijkbaar met het personage dat Burt Lancaster speelt in Rocket Gibratar, dat alweer dateert van 1988.

6. Love theme - While you were sleeping

De Amerikaanse componist Randy Edelman leverde een prachtige score af voor een van mijn favoriete romcoms allertijden: While you were sleeping uit 1995. Heerlijk is die pianomuziek in combinatie met de houtblazers, strijkers en harp. Alleen al van deze muziek smelt je weg.

7. An American Symphony - Mr Holland’s Opus

Mijn loopbaan ben ik begonnen als interim leerkracht Muzikale Opvoeding. Een vak dat schandelijk vanaf volgend schooljaar in vele scholen geschrapt wordt. In Mr Holland’s Opus dat Stephen Herek regisseerde, speelt Richard Dreyfuss de hoofdrol als de muziekleerkracht Glenn Holland die alle moeite van de wereld heeft om een goede work-life balans te vinden. Aan de ene kant vraagt zijn gezin met zijn dove zoon heel wat aandacht, aan de andere kant is het een ontzettende klus om op school jongeren gevoel voor ritme en muzikaliteit bij te brengen. Al jaren droomt ie van zijn eigen groots project, een eigen nummer in elkaar boksen. Maar dat project, waar hij weliswaar aan begint, lijkt maar nooit af te geraken door ofwel iets dat zich voordoet in zijn privéleven of in zijn professioneel leven. De film werkt naar een prachtige muzikale climax waarin (oud-)studenten wanneer hij met pensioen gaat zijn Opus spelen waar de film naar vernoemd is. Kippenvel!

8. Let’s call him Andre – Andre

Als kind kon ik niet genoeg krijgen van films over zeedieren. Of het nu om een orka ging in Free Willy of een zeehond in André the seal, maakte niet uit. Dat die laatste film uit 1994 gebaseerd was op waargebeurde feiten in de VS, zal er wellicht mee te maken hebben dat ik dit als tiener een mooi verhaal vond. Regisseur George Miller deed beroep op Bruce Rowland voor de soundtrack. Ik koos het zeer emotionele Let’s call him André uit dat hier uitgevoerd wordt door het Victorian Philharmonic Orchestra en Klein detail: in de film zien we eigenlijk een zeeleeuw en geen zeehond aan het werk.

9. Love theme – My Life

Een wondermooie film over leven en dood is My Life waarin Michael Keaton en Nicole Kidman een koppel vormen dat in verwachting is van hun eerste baby. Bob (Michael Keaton) wil absoluut de geboorte meemaken ook al vertellen de artsen hem dat ie dat wellicht niet zal halen. Bob heeft namelijk nierkanker. Hij zal filmpjes maken voor zijn ongeboren kind waarin ie onder andere een verhaaltje voorleest maar ook enkele levenstips meegeeft. De rollercoaster, die je naar boven trekt om dan op het hoogste punt je een bevrijdend gevoel te bezorgen, is de metafoor voor de dingen loslaten, voor sterven ook. John Barry tekende voor de prachtige instrumentale score met pianomuziek. De Britse componist overleed 10 jaar geleden.

10. Rose theme – Titanic

Een van de iconische scènes uit Titanic is ongetwijfeld het moment dat Rose naakt poseert voor Jack en hem betaalt voor het portret. James Horner laat hiervoor een instrumentale versie horen van My heart will go on, dat ie Rose theme doopt. De aha-zang door een vrouwenstem heeft iets etherisch.

11. La valse d’Amélie - Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain

Uiteraard mocht hét themanummer uit het prachtige en fantasierijke ‘Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain’ niet ontbreken in mijn lijst De 30 beste filmnummers. La valse d’Amélie is van de hand van de Franse componist Yann Tiersen. Heerlijk opgewekt en tevens folkloristisch klinken de accordeon, violen, gitaren, contrabas, draaiorgel, en het klein klokkenspel. Je zou het niet zeggen dat het nummer dit jaar overigens precies 20 jaar zal oud zijn. Zo fris klinkt het nog steeds. Ontdek het zelf maar.

12. Two-dog walk - Beethoven

In 1993 kwam het vervolg op de succesvolle familiefilm Beethoven in de zalen: Beethoven's 2nd. Ik was toen 13. Randy Edelman tekende voor de romantische jazzy score met strijkers, harp, piano en drums.

13. Riverside walk - While you were sleeping

In 1995 viel ik als een blok voor Sandra Bullock die in die tijd meespeelde in de ene hit na de andere denken we onder andere maar aan Speed, The Net, While you were sleeping en A time to kill. Elders las je op de site al dat we steeds een zwak hebben gehad voor girl next door types zoals Sandra Bullock, Christina Ricci, Anna Chlumsky en Alicia Silverstone. In de romantische komedie While you were sleeping speelt Bullock de eenzame medewerkster Lucy die een enkel ticketje verkoopt voor de metro. We spreken dan ook van voor de tijd dat je met sms, je smartphone, online of aan de automaat een ticket kon krijgen. De Amerikaanse componist Randy Edelman tekende voor de prachtige score van deze film met heerlijke romantische melodieën via piano, houtblazers en strijkers. Kippenvel!

14. The sinking – Titanic

Nog voor Titanic van James Cameron in 1997 in de zalen kwam, wist je al dat het niet goed zou aflopen met het schip. En toch heb ik de prent meerdere keren gezien in de bioscoop om de heel eenvoudige reden dat het gewoon grootse cinema is, met een meeslepende love story die Leonardo DiCaprio en Kate Winslet spelen. Een film over gevangen zitten in het keurslijf van de klasse waartoe je behoort en het gedwongen gearrangeerde huwelijk dat in de VS op je staat te wachten zodat je moeder hetzelfde luxueuze leventje als anders zou kunnen leven. James Horner tekende voor de majestueuze muziek. Uit de instrumentale score selecteerde ik dan ook het bombastische The sinking. Leuk weetje, in het vijfde middelbaar speelde ik een rolletje in het schooltoneel: The Wave van Todd Strasser. Wanneer de plot erg grimmig wordt, deden we beroep op The Sinking omdat het ook iets militaristisch heeft met die stevige gepunte percussieve ritmes.

15. A whiter shade of pale van Annie Lennox - The Net

15 was ik toen ik in 1995 The Net zag van Irwin Winkler met in de hoofdrol een fantastische Sandra Bullock die toen in de ene blockbuster na de andere speelde (denken we maar aan Speed uit 1994 en While you were sleeping, ook uit 1995). The Net blijft meer dan 25 jaar later nog steeds ontzettend relevant omdat het over cybersecurity en identiteitsdiefstal/fraude gaat. Op dat vlak was The Net eigenlijk visionair. De film blijft er een goed vertelritme en spanningsboog op nahouden hoewel het gebruik van floppy disks en de traagheid van het wegschrijven van gegevens (wat net voor extra spanning zorgt) voor heel wat kijkers nu bijna ondenkbaar is, net als het inbellen op het internet via de telefoonlijn. De eindconclusie: zorg ervoor dat je niet vereenzaamt in een steeds anoniemer wordende maatschappij, zorg ervoor dat je je buren kent, leef ook in de échte wereld … zijn actueler dan ooit. The Net eindigt waar de aftiteling start, met het fantastische A whiter shade of pale van Annie Lennox. Het beste gezongen filmnummer allertijden volgens mij.

16. Out there – The Hunchback of Notre Dame

Een nummer over een man die opgesloten/een kluizenaar is en hunkert naar de vrijheid, naar onder de mensen mogen komen. Veel dichter bij de huidige lockdown waar we door het coronavirus in verkeren, kan je wellicht niet komen met ‘Out there’. Het nummer komt uit The Hunchback of Notre Dame uit 1996. Wat ‘Out there’, dat Alan Menken componeerde en Stephen Schwartz van tekst voorzag, onder andere zo sterk maakt is dat het eigenlijk twee songs in één zijn: ‘Stay in here’ waar het nummer mee begint dat vervolgens overgaat in ‘Out there’.

17. Childhood van Michael Jackson – Free Willy 2

Childhood van Michael Jackson is het themalied van Free Willy 2. Hoewel heel wat mensen the King Of Pop de rug toegekeerd hebben, weiger ik dat te doen. Het is intellectueel fout om iemands artistieke legacy te ontnemen omwille van zaken die mogelijks gebeurd zijn op privévlak. Het artistieke staat dus los van de privépersoon erachter. Hoe Michael Michael werd, is overigens te horen in Childhood waarin hij zingt dat hij nooit een kindertijd gekend heeft. Hij zou zowel emotioneel als fysiek misbruikt geweest zijn als kind wat geen geringe impact zou gehad hebben op zijn verdere leven. Zo leed ie naar verluidt onder andere aan het Peter Pan-syndroom.

18. No surprises Radiohead – L’auberge espagnole

Je zal het wellicht niet geloven maar Radiohead leerde ik voor het eerst kennen in 2002 dankzij No surprises dat deel uitmaakt van de fijne soundtrack van L’auberge espagnole en er niet toevallig in een mistroostige scène gezet werd op het moment dat het hoofdpersonage dat in Spanje op Erasmus zit zich een vreemde voelt tussen allemaal vreemden in een land dat niet het zijne is.

19. Aerodynamic Daft Punk- L’auberge espagnole

Ik ben nooit op Erasmus geweest als student. Achteraf vind ik dat wel jammer hoewel ik meermaals tijdens mijn studententijd op congres ging met het Forum for European Journalism Students (kortweg FEJS) en er bv. aan fotolabs deelnam. De uitwisseling met collega’s van andere landen over een gemeenschappelijke passie, hebben me absoluut gevormd tot wie ik nu ben, iemand met een open geest en brede blik die steeds bereid is om bij te leren en nieuwe, andere en bijzondere indrukken op te doen. Wellicht daarom ook dat ik warme herinneringen koester aan de film L’auberge espagnole van Cédric Klapisch uit 2002. Ik was toen 22. Uit de soundtrack pluk ik graag Aerodynamic van Daft Punk.

20. Just around the riverbend - Pocahontas

Pocahontas is een atypische Disneyfilm. Om de heel eenvoudige reden dat de tekenfilm niet eindigt met een happy end tussen Pocahontas en John Smith. Just around the riverbend is het themalied uit deze prent. Alan Menken componeerde de song, de tekst is van de hand van Stephen Schwartz. Een I want-nummer is het waarin het hoofdpersonage voor de keuze komt te staan om trouw te blijven aan de tradities van haar volk en de gekende paden te bewandelen (waar de rustig voortkabbelende rivier symbool voor staat) of ervan af te wijken, het avontuur tegemoet (de wildwaterrivier die je naar opwindende plekken kan leiden).

21. Far longer than forever – The Swan Princess

Van alle onafhankelijke tekenfilms die ooit geproduceerd werden, behoort The Swan Princess uit 1994 absoluut tot een van mijn favorieten. De film vond haar inspiratie bij het ballet Het zwanenmeer van Tsjaikovski. Een klassiek verhaal dat zijn deugdelijkheid al jaren bewezen heeft. Richard Rich stond in voor de regie van The Swan Princess. De ballad uit de film heet Far longer than forever, gezongen door Liz Callaway (zangstem prinses Odette) en Howard McGillin (prins Derek) hoewel de twee al van kindsbeen – dik tegen hun zin overigens dan - aan elkaar gekoppeld worden voor wat een gearrangeerd huwelijk moet worden. In de aftiteling brengen Regina Belle en Jeffrey Osborne deze titelsong.

22. Let me be your wings - Thumbelina

Let me be your wings is dé ballad uit Thumbelina. En doet wat een ballad moet doen, je meevoeren op een heerlijke romantische trip. In dit geval kan je dat ook letterlijk nemen, Thumbelina en haar prins maken een ritje op ene hommel.

23. Remember me this way - Casper

Wat een heerlijke finale die Remember me this way uit Casper waarin het spookje even terug ene mens mag worden om met Kat (de verrukkelijke Christina Ricci) te slowen op het Halloweenbal dat zij in het spookhuis waar ze met haar vader woont, organiseert.

24. Follow your heart - Thumbelina

Duimelijntje van regisseurs Don Bluth en Gary Goldman komt oorspronkelijk niet van Disney. Hij behoorde namelijk tot de catalogus van Warner Bros. Later nam 20th Century Fox deze titel over. Vermits die laatste studio recent gekocht werd door Disney, komt deze puike animatieprent die destijds dus een onafhankelijke koers voer in de handen van het Huis van de Muis. Regisseur Don Bluth kwam uit de stal van Disney waar hij onder andere meewerkte aan Peter en de Draak, de Reddertjes, Doornroosje en Merlijn de Tovenaar. Eind jaren ’80 stampte hij zijn eigen studio uit de grond en produceerde samen met Steven Spielberg onder andere Platvoet en zijn vriendjes en All dogs go to heaven.
Duimelijntje, naar het prachtige sprookje van Hans Christian Andersen werd in 1994 genadeloos afgemaakt door de filmpers en was geen commercieel succes. Barry Manilow tekende voor de muziek. Zijn soundtrack is heerlijk romantisch en meeslepend als het wel om ware liefde gaat. Met smachtende romantische liedjes als ‘Follow your heart’, ‘Soon’ en ‘Let me be your wings’.
Conclusie: Duimelijntje - dat gaat over je identiteit zoeken in de wereld, populariteit (of een gebrek daaraan), opgroeien en mogelijke verleidingen of gevaren die op je pad kunnen komen - werd volgens ons (deels) ten onrechte de grond ingeboord.

25. Beauty and the beast - Beauty and the beast

‘Beauty and the Beast’ heeft mijn redactrice Sascha Siereveld al hoog geplaatst in haar lijst De Beestige 31, ook in de 31 beste musicalsongs komt de film/musical terug. 3 op een rij dus, want ook in deze De 30 beste filmnummers mocht deze prachtige song niet ontbreken. Legendarisch is de scène in de balzaal. Tekenaars gaan er trouwens van uit dat Disney hier voor het eerst gebruik maakte van digitale technieken omdat het als het ware een echte kraancamera lijkt die zich beweegt in de ruimte om het koppel te registreren. Hoewel er verschillende versies zijn van de titelsong gaat er niets boven de originele ballad die Celine Dion en Peabo Bryson inzongen.

26. Journey to the past – Anastasia



Met de prachtige tekenfilm Anastasia uit 1997 scoorde Don Bluth niet in het minst met de heerlijke muziek. Songs van Lynn Ahrens, Stephen Flaherty en David Newman als ‘A Rumor in St. Petersburg’, ‘Journey to the Past’ en ‘Once Upon a December’ zijn ook Stage Entertainment niet ontgaan. Recent ging dan ook Anastasia de musical onder andere op Broadway en in Scheveningen in première. De film en de musical doen je heerlijk wegdromen en is spek voor de bek voor romantische zielen, en is losjes gebaseerd op de legende van Groothertogin Anastasia Nikolajevna van Rusland, die stelt dat ze is ontsnapt toen haar familie geëxecuteerd werd. Onze musicalexperte Sascha Siereveld schreef over Anastasia in Scheveningen het volgende: “De absolute voltreffer voor Lois van de Ven was toch het onmiskenbare kenwijsje uit Anastasia: ‘Zoektocht door de tijd’. Lois zong overtuigend en met veel passie de hoop de zaal in. Wanneer we dan naar de climax van het lied gaan, verandert op de achtergrond het beeld van een bloeiende boomgaard naar de skyline van Parijs met zijn Eifeltoren. De combinatie van de verschillende elementen gaf ons een instant gevoel van vreugde, voldoening en geluk. Wat een heerlijk moment.”

27. When you believe – Prince of Egypt

De tekenfilm Prince of Egypt uit 1998 bracht een opmerkelijk duet voort, een samenwerking tussen niemand minder dan Whitney Houston en Mariah Carey. In februari 1999 haalde de single platina in Vlaanderen, goed voor meer dan 40.000 verkochte exemplaren. Van de Dreamworks-tekenfilm is nu ook een musical gemaakt.

28. I’m kissing you – Romeo & Juliet

Onlangs heb ik Romeo & Juliet opnieuw gezien. De eerste keer was in de bioscoop in 1996. Ik was toen 16 en was danig onder de indruk over de erg hippe stijl die regisseur Baz Luhrmann hanteerde om deze prachtige klassieker van Shakespeare te vertellen. Ik was nu vooral benieuwd of de prent nog steeds zeer aangenaam om naar kijken is qua montage en storytelling. Jawel hoor! Wat ook opvalt is hoe ijzersterk Leonardo DiCaprio en Claire Danes in hun rol zitten als Romeo en Julia in die zin dat je hun hartstochtelijke prille tienerliefde die hen doet zweven en de pijn die erbij hoort wanneer blijkt dat het om verboden liefde gaat, ook voelt en je meeleeft met het tragische verloop van het koppel dat ze neerzetten. Uit de soundtrack kies ik Des’ree’s ‘I’m kissing you’. Deze R&B ballad zingt Des’ree ingetogen, enkel begeleid door piano en strijkers. Less is more. Bloedmooie song die dan ook niet toevallig te horen is tijdens een cruciale scène: wanneer Romeo en Julia elkaar voor het eerst ontmoeten op een bal en flirten met elkaar door het glas van een aquarium aan de toiletten.

29. Marian – Robin Hood Men in tights

In 1993, ik was toen 13 kwam Robin Hood Men in Tights uit in de zalen. De film is een mengeling van musical, avonturenfilm en komedie. De prent van Mel Brooks parodieert op hilarische wijze het klassieke Robin Hood-verhaal, en speelt ook met de storytelling, zo zien we iemand schreeuwen dat ie verzuipt in ocharme een beekje, en wordt een kasteel gewoon weggereden als decor. Ik mis dit soort pure maar ook intelligente kolder in het hedendaagse aanbod. De soundtrack die ik als tiener kocht, bevat enkele heerlijke songs zoals de Sherwood Forest Rap, Men in Tights en The night is young, dat een parodie is op de serenade aan het balkon van de geliefde, zijn er maar enkele. Ik stip hier ‘Marian’, een ballad waarin Debbie James Marians hunkering naar een man bezingt. De tekst is van Mel Brooks, de muziek van Hummie Mann. Hier hoor je het nummer als duet door Cathy Dennis en Lance Ellington zingen. Deze versie is te horen tijdens de aftiteling.

30. Never enough + This is me - The Greatest Showman



Verguisd door de te elitaristische en vooringenomen internationale filmpers, is the Greatest Showman. Maar in de hitparade krijgen ze lik op stuk. In zijn 169ste week staat het album nog steeds stevig in de top 20 in de charts bij ons. Ook ik krijg er niet genoeg van. Concertnews.be gaf 4,5 op 5 in haar recensie.


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter