PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie The King’s Man ★★★

dinsdag 4 januari 2022Kinepolis Antwerpen

The

Wat dollen met de wereldgeschiedenis. The King’s Man doet dat. Met dat verschil dat het geen echte billenkletser is geworden, eerder een prent die bijzonder vrijblijvend, en bij momenten ronduit doorzichtig (die finale is zo voorspelbaar!) overkomt. Net zoals een op maat gemaakt kostuum dat er misschien wel piekfijn kan uitzien en je een goede reputatie kan bezorgen maar je nog geen karakter geeft. The King’s Man hebben we dus uitgezeten zonder dat die noemenswaardig wat met ons deed. Met stip behoort de einddans die Rhys Ifans inzet als Rasputin tijdens een gevecht waarbij hij refereert naar zowel het klassieke Russische ballet als de Russische volksdans tot het allerbeste van deze film. In die zin dat we het jammer vonden dat het personage halfweg uit deze spionage actiekomedie geschreven wordt. Orlando Oxfords (Ralph Fiennes) ‘Are you a monk or a ballet dancer? Why don‘t you glide over there and get me a drink.’ houdt dus steek.

Terwijl Spider-Man ‘No way home’ nog steeds volle zalen lokt bij Kinepolis en zich met stip de populairste film van het najaar mag noemen, was ook zaal zes in Antwerpen uitverkocht waar The King’s Man, in een regie van Matthew Vaughn, te zien was. De film focust zich op de Eerste Wereldoorlog, de moord op aartshertog Franz Ferdinand in Sarajevo dat mee de aanleiding vormde voor de oorlog tussen de Russische tsaar Nicholas II, de Britse koning George V en de Duitse keizer Wilhelm II die elkaars neven waren. Fijn detail: die drie worden allemaal neergezet door een en dezelfde man: Tom Hollander.

In The King’s Man zien we hoe de geheime dienst Kingsman ontstaat in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog: ‘We are the first independent intelligence agency. Refined but brutal, civilized but merciless.’  De film is dus een prequel op Kingsman: The Secret Service (2014) en Kingsman: The Golden Circle (2017). We zien erin hoe Orlando Oxford aanvankelijk een pacifist was maar na de dood van zijn vrouw Emily (Alexandra Maria Lara) en vooral zijn zoon Conrad (Harris Dickinson) geen mensenlevens meer spaart om het goede te doen zegevieren.

Het is eerder, al in 1902, dat het bij de hertog van Oxford begint te dagen tijdens een conflict dat er een organisatie nodig is om conflicten te vermijden of om ze mee op te lossen. Enkele jaren later staat de wereld in lichterlaaie tijdens de Eerste Wereldoorlog. Conrad wil naar het front en zijn burgerplicht nakomen ook al is hij er te jong voor. Orlando die legerofficier geweest is en het Victoriakruis heeft bekomen, ziet dat niet zitten omdat hij weet dat jongeren er niet naartoe gaan om te vechten, maar om te sterven. De leuze dat er niets zo nobels is om het vaderland te dienen en ervoor te sterven, vindt ie dus naïef.

Een van de meest van de pot gerukte en hilarische quotes uit The King’s Man is met stip die van Rasputin: ‘I only make decisions when my stomach is full, or when my balls are empty.’ De prent krijgt overigens ook een heerlijke feministische laag mee wanneer Polly (Gemma Arterton) tijdens het gevecht tussen Shola (Djimon Hounsou), Conrad en Orlando met Rasputin ingrijpt: ‘Why is it that boys are always so messy?’. Een terechte vraag die nog steeds relevant is maar onbeantwoord blijft …

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter