PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie De Hoop ★★★1/2

maandag 10 januari 2022Bourla Antwerpen

De

“De vis wordt duur betaald.” Het is dé quote uit De Hoop van Tutti Fratelli dat in de Bourla in première ging. Erik Vlaminck bewerkte het 122 jaar oude stuk ‘Op hoop van zegen’ van de Nederlander Herman Heijermans naar een luisterspel. Het realistische werk ademt absoluut het begin van de twintigste eeuw uit, maar er zijn toch ook gelijkenissen met de wereld waar we nu in leven. In Heijermans’ tijd schreef ie zijn verhaal terwijl op de achtergrond de cholera-epidemie woedde: “De mensen zijn vergeten dat ze bloed hebben gescheten” klinkt het en hij zet dat kracht bij in de zin “In het Elisabethziekenhuis droegen ze de lijken in zakken naar buiten omdat er geen kisten voorhanden waren.” Maar het stuk gaat vooral over de scherpe rijk-arm tegenstelling waarbij het kapitalisme en winstbejag toen al kennelijk belangrijker geacht werden dan de veiligheid van mensen.

In De Hoop komt Charles na een jaar vrij. Hij heeft vastgezeten in Tongeren omdat hij meneer de legerkapitein “op zijn bakkes had geslagen.” “Als er met armen iets gebeurt, worden ze zo ver mogelijk gestoken” klinkt het dan. Bleek dat die Charles had gezegd dat hij zijn vriendin Jeanne in een cabardouche was tegengekomen. Dat was de aanleiding waarom de kerel zij stoppen doorsloegen. “Ik ben zo content dat ge die smeerlap op zijn bakkes hebt geslagen” klinkt het een jaar later uit haar mond. Charles’ moeder stelt dan weer “Ik had gehoopt dat je uw franke blik daar verloren waart.” Muzikaal wordt de bekentenis van Charles voorzien van subtiel pianospel wat de scène bijzonder broos maakt.

Charles kan aan de slag om garnalen te gaan vangen op de boot ‘de Hoop’. Ook zijn jongere broer Janus kan mee maar die wil liever in de fabriek werken. Hij vertrouwt het zaakje niet, temeer omdat hij heeft opgevangen dat er recent mensen zijn verdronken. Zijn moeder stelt zijn keuze om in de fabriek te gaan werken in vraag: “Denk je dat daar geen malheuren (ongevallen n.v.d.r.) gebeuren?” en zal hem uiteindelijk dwingen om op de oude en rotte boot in te schepen. Om de heel eenvoudige reden dat ze geen andere keuze heeft. Gaan haar zonen niet aan boord, dan dreigt Mon, de omhooggevallen visser, haar te ontslaan.

Daarbij is hun lot getekend dat Kobe Proesmans via een puike trompetsolo, een finaal saluut aan de mannen die sneuvelden, zal aankondigen. De boot zal immers tijdens een storm vergaan. Janus zal gevonden worden met een boek dat ie van Virginie, de dochter van Mon die iets voor hem voelde, meegekregen heeft. Mon zelf is helemaal niet bezig met wie er gestorven is. Zijn focus ligt bij de boot die is vergaan en de verzekering die hij kan opstrijken: 3750 frank voor de boot en 750 voor de vangst.

De Hoop, dat ook even sarcastisch is in “Geloof, hoop, liefde en nog iets anders dat ik vergeten ben, houdt ons recht” en lacht met waarzegsters in een stuk vol rijmelarij waarin onder andere de grote wetenschap “In alle cafés zitten zatten” gebezigd wordt, wordt tussendoor doorspekt met oude (zeemans)liederen zoals ‘Ne Charles heeft veel tijd’, ‘Een rijke heeft veel zorgen, een arme die ziet scheel’, ‘Aan de einder schijnt de zon’ en ‘Bitter zeemanslied’.

Aanstekelijke nummers zijn dat van componist Florejan Verschueren die tevens de muzikale leiding voor zijn rekening neemt. Voor de regie van De hoop tekende Reinhilde Decleir die de spelers zittend achter een partituurstandaard zet terwijl de muzikanten iets hoger zitten, onder hen een trombonespeler, trompettist, pianist en drummer die mee de grauwe, donkere sfeer bepalen van het tijdloze stuk. Denken we maar aan de momenten dat ze met trommel met korrels in die een regeneffect laten horen en trombone (wind) de storm nabootsen met hun instrumenten. De Hoop vat zich het best van al samen in de 3 V’s: verdriet, verlies en (ontluikend) verzet om de ongelijkheid in de maatschappij. Tijdloze thema’s dus.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter