PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Het Gala van de Gouden K’s 2021 ★

zondag 3 april 2022Sportpaleis Merksem

Het
Foto: Ketnet

Wat is dat tegenwoordig met awardshows? In 2016 werd tijdens Zomerhit de verkeerde winnaar afgeroepen. Tijdens de Oscars dit jaar verkocht de beste mannelijke acteur een comedian een klap in zijn gezicht. En zelfs een awardshow voor kinderen, Het Gala van de Gouden K’s 2021 om precies te zijn, kon ook al niet zonder incidenten plaatsvinden in het Antwerps Sportpaleis. De enige oplossing is een wereldwijd verbod op dergelijke m’as-tu vu?-evenementen die alleen maar dienen om de veel te grote ego’s van wie in de entertainmentsector actief is te strelen. Afvoeren die handel en rap.

Wie dacht, ah het Gala van de Gouden K’s wordt georganiseerd door de VRT, dus het zal wel meevallen, was eraan voor de moeite. De Sportpaleisgroep maakt nu deel uit van Live Nation, een Amerikaanse speler, en dat is er al een tijdje aan te zien. Zelfs tijdens een event van de openbare omroep voor kinderen word je bij het binnenkomen al om de oren geslagen met merchandise (#Likeme, Nachtwacht en andere), lichtgevende sticks, en je hebt nog maar enkele passen binnen gezet of er staat al een eerste toog met drank op je te wachten. Kijk, het is heel simpel. Elke steun die de Sportpaleisgroep ontving tijdens corona is een foute beleidsbeslissing volgens ons. Tijd om de zaak even terug te draaien. En MNM en Ketnet mogen meteen afgestoten worden uit het VRT-pakket wegens té commercieel. Want eerlijk? Dit Gala van de Gouden K’s 2021 leverde gewoon krak hetzelfde wat wij al jaren de Grote Sinterklaasshow van Studio 100 verwijten: één grote product placement show. Je moet echt wel gek zijn om daar tickets voor te willen kopen.

CAMILLE (tegenwoordig moet je haar naam in kapitalen schrijven wat al even schreeuwerig overkomt als haar outfits en haar zang n.v.d.r.) maakte reclame voor haar show in de Lotto Arena in november, #LikeMe (dat zonder CAMILLE op het podium stond, het lijkt er steeds meer op dat alle banden verbroken zijn) naar hun concertreeks volgend weekend waar de grote afwezige wel eens CAMILLE, die de K voor beste Artiest mee naar huis mocht nemen, zou kunnen zijn (wat tevens de reden zou kunnen zijn waarom Ketnet ons communiceert dat het nog niet beslist is of er pers gaat uitgenodigd worden). Als dat het geval is, verwachten we een stortvloed aan klachten van ouders en hun teleurgestelde kroost.

De Ketnetters zijn alvast voorbereid voor artiesten die hun kat sturen na het Gala van de Gouden K’s. Want dé grote afwezige in het Sportpaleis was K3. Zij wonnen met Waterval de award voor Song van het jaar.  Hun ingestuurde video bewees vooral dat hun ook al overprijsde immersive experience op de Meir geen al te lang leven meer beschoren is. Iemand van de productie was overigens vergeten dat als je zo’n hoge ledschermen plaatst, je de bovenkant niet kan zien op de bovenste rijen van de tribunes en de plek waar de staanplaatsen verkocht werden. Zij zagen zo wel héél veel verloren gaan.

Wat de oudjes van Spring, Amika en W817 in het Sportpaleis kwamen doen, mag Joost weten. Spring won het immers qua songbekendheid met gemak van de andere twee ook al leek het trio het anders te willen laten uitschijnen naar de kijkers toe. Jelle Cleymans’ aanwezigheid in het Sportpaleis bewees andermaal dat deze man ondertussen élke opportuniteit grijpt om in de belangstelling te blijven staan. Het begint bijna dezelfde zielige proporties aan te nemen als de aandacht die Aster en Lize zoeken. Opvallend ook dat Lize in een typische domme vrouwen-rol kroop terwijl ze zich net als feministe wil profileren. Hun acte de présence was overigens lang niet de enige tijdens het Gala van de Gouden K’s 2021 die uit een post-paternalistisch brein moet gekomen zijn.

De buurtbewoners van het Sportpaleis die weliswaar tijdens corona bespaard bleven van de overlast, kunnen nu met een behoorlijk gevuld voorjaar ineens extra op hun tanden gaan bijten. Al moet gezegd dat het Sportpaleis er als site tegenwoordig eerder uitziet als een festival maar dan met een permanente constructie. Misschien moet de buurt hun milieuvergunning nog eens tegen het licht houden. Want hoewel vroeger de kassa’s rechts van de ingangen stonden, is dat nu achteraan het Hospitality Center. Qua VIP-experience kan dat tellen, het ziet er gewoon niet uit. Overigens konden vroeger de ‘Very Important People’ tot voor de deur van het Hospitality Center parkeren. Dat is niet langer zo. De ganse ervaring was toen al (niet alleen qua food of akoestiek bv.) bijzonder zwak, nu is die écht wel zwaar overprijsd. Toeschouwers schuiven nu mooi aan onder het viaduct van Merksem waar de vrijwilligers van Neuropia vzw ‘de eer’ hebben om in de kou de tickets van de toeschouwers te scannen. En niet alleen dat. Het is geen geheim dat de geur er niet je dat is: een combinatie van penetrante urinegeur en duivenpoep komt je tegemoet. Ja, dit is echt een geweldige ervaring om zo je bezoekers te ontvangen, Jan Van Esbroeck. Had je toch niet beter het schoenmaker blijf bij je leest-principe jaren geleden gevolgd en meubelmaker geworden?

Journalisten die Het Gala van de Gouden K’s 2021 willen verslaan mogen dat steeds vanuit de persruimte doen, net zoals bij de MIA’s. Zij zien de uitzending op groot scherm (je kan dan even goed thuisblijven). Voor en na de show kunnen er foto’s genomen worden en korte interviews. Wij vonden het dit jaar eens interessant om de show te beleven tussen de Ketnetters en het moet gezegd: het zijn zij, en enkel zij, die de show maken. Hoogtepunt van het hele gebeuren? Dat ze de Mexican Wave halfweg maar bleven uitvoeren. Waarom? Omdat dat tof was en tenminste sfeer bracht in de kuip. De show had immers compleet zijn start gemist met een Smurfenintro en bekende liedjes waarvan de lyrics werden aangepast. Zowat iedereen in de zaal dacht: wat is dit? En daarna geraakte de show maar niet op dreef. Het was wachten tot Regi en Niels Destadsbader ‘De wereld draait voor jou’ brachten tot er eindelijk wat sfeer te bespeuren was.

Een heel stuk van de show versta je immers gewoon ook niet omdat er een tamelijk laag geluidsniveau wordt gehanteerd. Het vele gelul tussendoor maakt ook dat de spanningsboog meermaals inzakt terwijl dat oppervlakkig gelul nodig is voor een podiumwissel. Soms staat de micro van een presentatrice gewoon niet open voor de zaal (bijvoorbeeld die van Sarah Mouhamou, overigens net als de vorige jaren samen met Gloria en Pommelien Thijs met stip dé ster van de avond, toen ze in het gangpad presenteerde), maar is ze kennelijk wel te horen thuis. Ook het tegenovergestelde kwam iets later voor, dat blijkbaar de kijkers thuis een presentator niet konden horen, maar wij hem wel in de zaal. Het voelt aan alsof je in een parallel universum leeft.

Dat het Gala van de Gouden K’s ook enkele (ingestudeerde) incidenten bevatte, bleek onder andere uit Elodies en Jerooms aankondiging van een categorie. Bleek dat Elodie slagroomtaart gebakken had. (nog zo’n idee dat uit een post-paternalistisch brein moet gekomen zijn), Jeroom proefde daar even van en vond dat al ‘even smaakloos als de jongste single van Niels Destadsbader’. Elodie smeet haar man vervolgens de slagroomtaart vol in het gezicht. Dit is volgens ons een vorm van (huiselijk) geweld, pesterijen, ongewenst gedrag en een schending van ’s mans eerbaarheid. Een klacht indienen bij de vertrouwenspersoon van de VRT lijkt ons dan ook niet meer dan gepast, Jeroom!

Een ander incident noteerden we dan weer toen Sander afscheid nam van Thomas en Sien die als Ketnetwrappers stoppen door aan de witte vleugelpiano ‘Wil niet dat je weggaat’ van Clouseau te parodiëren. Ervaring leert dat Clouseaufans daar niet mee kunnen lachen. Koen Wauters was er overigens om samen met Ruth Beeckmans de award voor beste familieprogramma (Belgium’s Got Talent) in ontvangst te nemen.  Wauters onderging maar mocht hij de Ketnetwrapper figuurlijk ‘een toek op zijn bakkes‘ verkocht hebben, we zouden volledig aan zijn kant gestaan hebben. Met Clouseau(liedjes) lach je niet.

 < Bert Hertogs >  


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter