PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Kameleonie ★★★★★

zaterdag 24 september 2022De Klap Deurne

Kameleonie

Groot feest in Deurne. Want het CC heet daar niet langer CC. Het is net als corso en Schouwburg Noord gepromoveerd tot schouwburg. In Deurne gaan ze nu onder de naam De Klap verder. De grote zaal kreeg een opknapbeurt, er is o.a. nieuwe signalisatie aangebracht, en een nieuwe huisstijl uitgerold. Maar het belangrijkste van al is dat het huis meer dan ooit de familiekaart wil trekken. De Gezusters Hirngespinst namen de ietwat saaie ‘rotonde‘ onder handen en maakten er een avontuurlijke speel- en hangplek voor kinderen van. De Klaphoek (een heerlijke hilarische naam voor een ruimte die geen hoeken heeft) werd fel gesmaakt door de kinderen merkten we op de grote openingsavond. Om dat te vieren mochten kinderen mocktails maken terwijl een dj plaatjes draaide. En de ouders? Die klonken op de nieuwe naam en de start van het nieuwe seizoen met een glas fruitsap of cava in de hand. Het feest zou echter niet helemaal compleet zijn met een feest van een voorstelling die haar première kende in De Klap: Kameleonie van Dimitri Leue. Een musical waar ongetwijfeld nog lang over geklapt zal worden.

Aan geklap geen gebrek na Kameleonie. Het was namelijk al meteen duidelijk dat vertelster Tine Embrechts als de bijzonder vrolijke Leonie die vol fantasie zit in no time de acht plussers en de volwassenen op haar hand kreeg. Dat deed ze ook door in interactie met hen te gaan. Meezwaaien, meeklappen, de handen van beneden naar boven laten wapperen en terug, of gewoon de stoeltjes verlaten om wat mee te dansen op de tribune: reken maar dat de kids daar goesting in hadden! 

Met Kameleonie herwerkte Dimitri Leue zijn project Luister dat nog tot 27 augustus 2023 op de derde verdieping van het MAS loopt, zijn verhalen die hij daarvoor schreef (die ook in een boek zijn verschenen) tot een heuse musical. De verhalen worden gebald gebracht als bindteksten voor de songs, maar dan op zo’n aanstekelijke manier, vol inleving én creativiteit dat het blijft boeien tot het einde. Een verhaal over onder andere een vredelievende draak, een afwezige vader, een reus zonder broek, een roze schijtende flamingo waarbij het zaak is om een boodschap te ontdekken in de grote boodschap en een jongen die niet mocht trouwen met zijn vriend.

De drummer zien we met een aluminium isolatiematje als een ridder, terwijl de vrouwelijke backing vocal met een groot hoofd uit papier-maché, gemaakt op een regenachtige woensdagmiddag, een reus voorstelt. Géén reuzin, maar een reus voor alle duidelijkheid. Wie de medewerkers van De Klap kent, zoals wij, herkende moeiteloos dat een van de programmatoren hiervoor model heeft gestaan.

Naast kinderen kennis laten maken met Antwerpse legendes zoals de Lange Wapper, Quinten Metsijs en vanwaar de naam Antwerpen komt, trekt Kameleonie zoals we Dimitri Leue kennen de kaart van de gelijkheid en verdraagzaamheid bijvoorbeeld ten opzichte van de lgbtqia+-gemeenschap en mensen met een migratieachtergrond wat voor een reus een uitdrukking als ‘gij zijt niet van hier’ bijzonder vreemd maakt vermits het maar 7 stappen zetten is voor hem om van hier naar daar te gaan. Andere thema’s die passeren zijn onder andere hoe omgaan met de afwezigheid van een vader, de liefde en vrede. Al is er ook in elk mensenleven plaats voor haat. Dat laatste wordt in Kameleonie vakkundig gecounterd zoals we de theatermaker kennen met een katholieke link, hier door het verhaal van David en Goliath te brengen. Tine haalt er ook een prof bij in de Gigalogie (de reuskunde n.v.d.r.). Maar zoals vaak bij proffen weet ie haar aandacht niet te houden door een gebrek aan inleving.

Muzikaal krijgen we een bijzonder eclectische musical voorgeschoteld door Tine Embrechts en haar band De Lusters die zeker in het begin de wereldmuziekkaart trekt waarbij Leue mogelijks ook refereert naar die andere musical die hij ooit maakte: Sunjata. Zeker, de zangeres/actrice trapte even op haar adem, dat heb je nu eenmaal als je je té sterk inleeft in je rol, waardoor ze tijdens de ballad Woorden, woorden, woorden in het begin niet zo steady klonk. Maar haar enthousiasme en de manier waarop ze de andere songs en haar teksten neerzette was gewoon geweldig om te zien. Het werkte ook zo aanstekelijk dat haar bruisende energie moeiteloos oversprong op het publiek.

Embrechts maakt met haar regisseur deel uit van de Kakkewieten en dat merk je gewoon op het podium. Die verstandhouding, die inleving, die fantasierijke, ja zelfs die wat geflipte wereld van Leue (denken we aan die heerlijke taalhumor zoals bv. ‘amai gij zit rap op uw paard’ die ook hier weer veelvuldig aanwezig is) weet ze moeiteloos om te zetten in voortreffelijke zang en spel. Het geheel vormt kortom één groot feest om naar te kijken en te luisteren.

< Bert Hertogs >

Credits:
Kameleonie: Tine Embrechts
De Lusters: Antoon Offeciers, Ken Pichal, Samuel Vekeman, Semele Uyttenbroeck
Tekst en regie: Dimitri Leue
Kostuums: Eva De Mul
Licht en geluid: Sonista/Stef Appelen
Productie: Leue VZW en Koortzz


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter