PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Studio 100 rewind party ★★★★

zaterdag 3 december 2022Sportpaleis Merksem

Studio

De allerlaatste show van Spring. Die wilden wij samen met 18.500 toeschouwers tijdens de laatste van 3 Studio 100 rewind parties absoluut niet missen. Even dreigde de lastige verkeerssituatie rond Antwerpen (wij kwamen speciaal hiervoor van Parijs over) roet in het eten te gooien. Maar het roet zou uiteindelijk enkel op de wangen van enkele pieten belanden en wij geraakten net op tijd binnen. Om kort te gaan: Spring was - mocht dit de allerlaatste keer geweest zijn dat ze opgetreden hebben (wij vermoeden van niet) - net als 5 jaar geleden bij Throwback Thursday in het Sportpladijs weer buitengewoon goed. Qua live sound en arrangementen is de band rond Jelle Cleymans dan ook al lang de kindermuziek ontgroeid. Alleen hadden ze niet zo’n sterk voorprogramma als 5 jaar geleden.

Toen traden Samson en Gert én heel wat Ketnetartiesten (zoals W817) voor hen op. Bij de Studio 100 rewind party praatte de Burgemeester de show aan elkaar. En die begon alvast vreemd met een weliswaar knappe choreo door Baba Yega. Maar dan viel de boel plots al meteen stil omdat het podium opgekuist moest worden door de confetti en de streamers die de lucht in waren geschoten via de stadiumshots en power shots die op het podium stonden.

Gevolg was dat het wat voelde als een chauffeur die net zijn auto had opgetrokken om een paar meter later voluit in de rem te gaan door een file voor de Waaslandtunnel. Met een clip van de kabouterpolonaise werd het zo aftellen tot het eigenlijke begin van de show. En daar wist Studio 100 kennelijk niet te kiezen tussen party (met Omdat het kan soundsystem), groot karaoke/meezingfeest (zoals Radio 2 in de aanpalende Lotto Arena organiseerde voor slechts 3.500 man met hier de lyrics van elke song die geprojecteerd werd alsof dat nodig was voor ons …), concert of 16+-versie van de Grote Sinterklaasshow. Het was wat van alles en nog wat tegelijkertijd, maar vooral: het blendde voor geen meter. En de aangebrande humor van Walter de Donder bleek al snel uitgewerkt waardoor wij er ons aan begonnen te ergeren.

“Amaai da’s hier kei vies”, zeiden onze buren ons toen ze plaats namen op hun stoeltjes. Inderdaad, het leek wel alsof er weer meer popcorn op de grond en tussen de stoelen beland was dan in de maagjes van de kinderen tijdens de Grote Sinterklaasshow die net voor de laatste Studio 100 Rewind party had plaatsgevonden. De overblijfselen van een waar slagveld waren duidelijk nog te merken. Neen, gezellig is dat niet om in zo’n omstandigheden naar een show te gaan.

Dat is ook het perverse effect van een organisator die op enkele dagen tijd 107.000 toeschouwers ontving (volgens onze cijfers waren dat er een stuk meer, namelijk 110.500) waarbij het ‘laden en lossen’-principe van het publiek vakkundig toegepast wordt. De Studio 100 Rewind parties waren verspreid over drie avonden goed voor 53.500 bezoekers. Zaterdag bleek dé avond waar er het meeste volk was, goed voor 18.500 terwijl er op donderdag- en vrijdagavond respectievelijk 18.000 en 17.000 fans van Spring present tekenden. En de vier Grote Sinterklaasshows bereikten volgens onze info 57.000 kinderen en hun ouders. Daarmee is Studio 100 de onbetwiste leider dit najaar qua ticketverkoop voor twee verschillende producties (die weliswaar wel wat met elkaar uitwisselden, zoals de Sint en zijn roetpieten bv.) in het Sportpaleis.

Openen deed de Studio 100 rewind party met het trio Vanbural dat dezelfde outfit droeg als in de Samson en Gert afscheidsshow. Omdat het kan soundsystem knalde hun hit ‘In de disco’ door de speakers waarna Alberto zijn solo ‘Valencia’ bracht en Van Leemhuyzen de Leemhouse. Die laatste blijkt voor vrouwen te vallen, Alberto bleek zich vooral te concentreren op ‘de vele mannelijke aanhangertjes: hello boys!’ terwijl de deur van de Burgemeester kennelijk open staat voor iedereen: man, vrouw en alles er tussen.

De Donder vonden we nog het grappigst van al toen ie zei dat K3 niet meer geboekt kan worden door “een intern kweekprogramma” maar Vanbural een waardige vervanger is. Over de inwisselbaarheid en vervangbaarheid van Studio 100-personages gesproken: toen Kabouter Plop niet kwam opdagen met Smal, Kwebbel en Klus “redde” de Burgemeester de show (De Donder speelt sinds het begin zélf ook de rol van Plop n.v.d.r.) door hem “zo goed en zo kwaad mogelijk” te vervangen daaraan toevoegend “hopelijk ziet niemand het verschil!” Hilarisch.

Verder schuwde ie de dubbelzinnige humor niet toen ie de Kabouterdans aankondigde met “Voor alle lichaamsdelen naar boven gaan, ik bedoel: die handen”, Mega Mindy met “Deze artiest zal van de grond gaan” en “Dat zal de heren plezieren: ze staat elke dag paraat!” om haar na haar optreden af te kondigen met de duidelijk ingestudeerde verspreking: “Genoeg gevogeld, euh … gevlogen” en zelfs ook de seksueel getinte humor niet kon laten wanneer de Sint op bezoek kwam door te stellen dat zijn grote Piet in goede handen is bij Vermeersch.

De vier Russen waar Alberto al jaren van droomt om door gepakt te worden, hadden zich dit jaar blijkbaar van Studio 100-figuur vergist. Het was namelijk Piet Piraat die behoorlijk ziek (en soms daardoor niet altijd steady qua zang klonk) en bijzonder onverzorgd met baard en snor op het podium van het Sportpaleis stond. Volgens onze info stond ook hier Walter de Donder klaar om Peter Van de Velde eventueel te vervangen mocht dat last minute nodig geweest zijn.

Ook na de pauze kende de Studio 100 rewind party een wat vreemd showverloop wanneer we eerst Gert Verhulst zich zagen ontpoppen tot zanger van het levenslied met nummers uit Amika en de Drie Biggetjes en vervolgens Plop ‘Wat een feest!’ hoorden brengen terwijl alle instrumenten klaargezet werden voor Spring. Verhulst scoorde daarvoor overigens met een puike Anubismedley met daarin ‘Zij’, ‘Het pad der zeven zonden’ en ‘Huis Anubis’ dat stevig meegekeeld werd. Huis Anubis behoort naast Samson en Gert, Spring en K3 dan ook wat ons betreft tot een van de beste producten die Studio 100 gecommercialiseerd heeft.

Zeker, zonder Anneleen Liégeois is Spring zoals Fleetwood Mac zonder Christine McVie, Samson zonder Gert, K3 zonder Karen, Kristel en Kathleen, Kabouter Plop zonder kabouter Lui en Mega Mindy zonder Mega Toby, het is niet hetzelfde. Zeker niet als je weet dat wij Anneleen al liketen nog lang voor er social media bestonden. Maar goed, dat Spring voor dé apotheose zou zorgen in het Sportpaleis tijdens de Studio 100 rewind party stond in de sterren geschreven. Jelle Cleymans en co deliverden ook nu weer. En het publiek? Dat bleek minstens even luid als 5 jaar geleden.

Openen deden ze hun set met ‘Jong’ dat al meteen stevig meegebruld werd en gevolgd werd door ‘Tien beaufort’, een nummer dat Spring al lang niet meer gespeeld heeft, wist Jelle. Gelijk had ie, want het stond 5 jaar geleden inderdaad niet op hun setlist. Een poll waarin de band vroeg welke nummers ze niet mochten vergeten spelen, leverde opmerkelijke resultaten op, zei de frontman. Zo haalde ‘Dansen’, als je het nummer gelijktijdig zou spelen met ‘Leve het piratenleven’ van Piet Piraat komen wellicht de gelijkenissen naar voren, de nummer 1-stek in die online bevraging. Op twee belandde ‘De mooiste liefde ooit’, een fraaie pianoballad waarbij de fans van Spring massaal hun smartphonelichtjes aanstaken. Het trio zat bovenaan de trap en Cara, die nu in Oostende woont, gaf Jelle tijdens de song een kus op de wang. Haar lippenstift liet overigens op zijn linkerwang sporen na.

Vanaf ‘We kunnen het leven aan’, de song van een (over)moedige generatie, leverde Spring het ene hoogtepunt na het andere af. Het nummer werd stevig meegeklapt, ‘Jan zonder vrees’ luidkeels (onder andere ‘eyo’) meegezongen en -gezwaaid, “E=MC²” hard meegebruld bij ‘Juf van fysica’, de choreo met de handen massaal meegedaan op Jelles minst favoriete nummer van Spring: ‘Met de trein naar Oostende’ waarbij de band versterkt werd door drie extra blazers om zo te belanden bij onder andere een puike gitaarsolo van ‘Te min voor Anja’ en afsluiter ‘Spring’ waarbij we onze tribune gewoon voelden daveren omdat de twintigers rond ons met z’n allen op en neer gingen tijdens dat nummer. Confetti en streamers werden de lucht ingeschoten, vlammen en sparkulars zagen we vuurwerk spuiten tijdens dit geweldige feestje dat duidelijk naar meer smaakt. Misschien over 5 jaar, wanneer Spring een kwarteeuw wordt?

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Jong
  2. Tien Beaufort
  3. De sterren zijn blijven staan
  4. Dansen
  5. Vrije val
  6. De mooiste liefde ooit
  7. We kunnen het leven aan
  8. Jan Zonder Vrees
  9. Juf van fysica
  10. Met de trein naar Oostende
  11. Te min voor Anja
  12. Spring


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter