PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Davina Michelle ★★

donderdag 22 december 2022Trix Borgerhout

Davina

“Balen als een stekker” deed Davina Michelle op 9 december toen ze geveld werd door griep en haar concerten moest verplaatsen in Trix en Het Depot. Eerlijk? Wij dachten eerst dat het om fake news ging. “Een stoere chic als Davina geveld door een virusje? Kom op, maak dat een ander wijs!” dachten we. Elk zichzelf wat respecterend internationaal artiest laat zich immers vaccineren tegen de griep al is het maar om niet opgescheept te zitten met eventuele bijkomende kosten door het verplaatsen of annuleren van een show. Zeker, Hollanders kunnen behoorlijk dom zijn, al verwijten onze Noorderburen dat net de Belgen. Maar Davina toch niet? Zo’n supervrouw die maak je toch niet zo snel wat wijs? Vreemd dus dat Davina ziek werd. Nog vreemder vonden we dat toen we tijdens onze research op een website stootten waarin gesteld wordt dat de zangeres in een stulpje woont met 3 badkamers. Hoe kan dat dan, dat het qua persoonlijke hygiëne toch zo fout kon gaan als je één badkamer hebt voor elk dagdeel? Het is ons kortom een compleet raadsel. Eén mysterie. Duizend vragen. Dat is het huis Davina Michelle. Hé, daar zit misschien wel een leuk tv-format in!

Toegegeven, zelden trokken we met zo veel schroom naar een concert als het uitverkochte van Davina Michelle in Trix. Dat zit zo. Op 4 april dit voorjaar om 1 na 11 ’s nachts - wat een ontiegelijk laat uur, hé? - contacteerde ze me rechtstreeks via Instagram. Ik wist gewoon niet wat ik meemaakte. Wat? Een artieste die dan even wat wil chatten met een journalist? Het eerste wat in me opkwam was: “Nou, die durft!” Nu moet je weten dat ik van de oude stempel ben - ik ben 42 - en heel hard meegekregen heb vanuit de Vlaamse muzieksector dat je nooit maar dan ook nooit rechtstreeks contact mag leggen met een artiest. Daarvoor heb je promomanagers, tourmanagers, marcom-medewerkers, persverantwoordelijken enzovoort en hun ego’s. Oh wee, als je dat overtrad, dan zwaaide er wat. Want die mensen moeten ook hun brood op de plank verdienen en anders zouden ze zich wel eens - wat ze in de meeste gevallen ook zijn - overbodig gaan vinden. En dat je die dreigementen best maar ernstig kon nemen, luidde het ook. Het gevaar om op een zwarte lijst te belanden, dat wou je gewoon niet riskeren. Blijkbaar geldt die regel (indien die nog van kracht is) maar vanuit één richting, van journalist naar artiest, niet omgekeerd.

Trix staat gekend om hun nultolerantie betreffende discriminatie of haat. Zwarte lijsten hanteren ze daar dan ook gelukkig he-le-maal niet. Ah nee, want dat zou tegenstrijdig zijn aan hun “open huis”-beleid. Met veel plezier, en toch ook wel een tikkeltje leedvermaak trokken we dan ook naar Trix, voor het eerst sinds lang want wat ons betreft is dat nog steeds de meest overbodige concertzaal in Antwerpen die tot onze grote verbazing op miraculeuze wijze nog steeds subsidies ontvangt van de Stad Antwerpen (en dus van het kabinet van Nabilla Ait Daoud). Voor wie ons standpunt niet kent, herhalen we het graag, wij vinden dat Trix absoluut een meerwaarde heeft als artistieke werk/broedplaats voor jong talent met o.a. hun repetitieruimtes maar daar blijft het dan ook bij. Al vragen we ons wel af of een band als School is Cool na al die jaren nog het label ‘jong talent’ mag dragen. Zowel over de woorden ‘jong’ als ‘talent’ kan je je immers vragen gaan stellen …

De artistieke meerwaarde van Trix qua concertprogrammatie is nul. Geef die ruimte volledig ter beschikking aan FPK Scorpio (dat treft, het was de organisator van het concert van Davina Michelle), Greenhouse Talent en/of Gracia Live deels ter compensatie voor het feit dat Live Nation nu al jaren té dominant is wat het beheer betreft van Antwerpse concertzalen en laat het beheer ook aan die drie over voor De Roma, de Arenberg en het OLT om diezelfde redenen in combinatie met het ter beschikking stellen van de Middenvijver op Linkeroever in de zomer, en je hebt genoeg budget over om de volgende jaren projectsubsidies te betalen aan jonge makers. Daarnaast creëer je ook terug een evenwicht nadat er een onevenwicht ontstaan is in de markt. Hoe moeilijk kan het dus zijn, Nabilla?

Nu horen we uw maag al knorren van de nieuwshonger om te weten te komen wat er nu precies tussen Davina en mij gebeurd is. Wel, een korte maar intense Instagramconversatie heeft er toen op 4 en 5 april plaatsgevonden. Het verschil in smaak – dat mag je ook letterlijk nemen, het ging o.a. over ontbijtgewoonten - bleek onoverbrugbaar. De kloof te groot. Daarna werd het stil tussen ons.

In Nederland stond Davina Michelle dit voorjaar maar liefst twee keer in Ahoy. Daar is ze dus een veel groter artiest dan in Vlaanderen waar ze nu op haar kousenvoeten via de normale weg aan haar carrière timmert. Eerst de clubs dus zoals Het Depot en Trix, zien dat die uitverkopen, om vervolgens eventueel grotere venues aan te doen. Ze volgt dus het traditionele pad in tegenstelling tot haar Wevelgemse peroxide blonde collega die ook met haar in Liefde voor Muziek zat dit jaar en gaat voor het snelle geld in de grote zalen. Geef ons dan maar Davina Michelle wiens carrièrepad ons duurzamer lijkt uitgestippeld te worden dan dat van haar overhypete Vlaamse collega die nu al aan overexposure lijdt.

Zo, u heeft hierboven ondertussen ruim 4.339 tekens tekst gelezen zonder dat we daarin een woord gerept hebben over hoe het concert van Davina Michelle in Trix nu werkelijk was. Mogen we u feliciteren voor uw geduld? Of zien we daarin de bevestiging dat we toch wel lekker wat kunnen lullen en dat gelul zo aanstekelijk werkt dat je gewoon wil blijven doorlezen? Wel, we gaan uw geduld niet langer op de proef stellen. Davina Michelle ging met de bulldozer over Trix. Alleen had ze dat beter letterlijk gedaan dan waren we ineens van die overbodige concertzaal af.

‘Klinkt erg als P!nk’. Dat zijn de eerste notities die we namen toen Davina Michelle klokslag kwart na negen haar concert begon in Trix. Dat treft want de Hollandse peroxide blonde artieste zou ook eindigen met een cover van die artieste: ‘What about us’. In haar aankondigingstekst daarvoor benadrukte ze hoe gezondheid en veiligheid belangrijk is. Met wat geluk komt die boodschap ook over bij een zeer corpulente fan van haar die afgevoerd werd naar het ziekenhuis waardoor voorprogramma Elske De Wall een vijftal minuten later van wal mocht steken. Zo’n half uur lag de fan op de grond, op haar rug terwijl er nadarhekken werden geplaatst en maar liefst vier ambulancemedewerkers rond haar kwamen staan om onder andere de bloeddruk te meten, haar een baxter te geven enz. terwijl Trixmedewerkers aan hun gelaatsuitdrukkingen af te lezen precies voor de allereerste keer in hun carrière geconfronteerd leken te zijn met zo’n voorval. Wat duidelijk was dat de vrouw aan onderliggende aandoeningen leed. Maar vooral, en we kunnen het niet genoeg benadrukken, is hoe een gezonde levensstijl (eten en drinken) in combinatie met voldoende bewegen o zo belangrijk is.

Zeker, een aantal wokers en medewerkers van Trix (die er een inbreuk tegen hun anti toxisch-gedrag-beleid in kunnen zien) gaan wellicht steigeren bij het woordgebruik ‘corpulent’ en met een begrip als bodyshaming naar ondergetekende willen smijten. Maar daar gaat het niet om. Feit is dat er een link is tussen o.a. hart- en vaatziekten en overgewicht. En tijdens corona bleken vooral ook mensen met net iets te veel gewicht ook op spoed te belanden. Spoedgevallen die het dezer dagen ook nog steeds bijzonder druk hebben ...

Over Elkes voorprogramma kunnen we zeggen dat de Dutch disease duidelijk de kop opstak. Mensen bleven gewoon doorlullen hoewel zij samen met haar gitarist op een krukje best wel haar best deed. Ook hier hoorden we een P!nk cover: ‘Dear Mister President’. ‘This Game’ had ze geschreven voor de serie ‘Moordvrouw’ die bij ons niet gekend is, maar het was vooral met het gloednieuwe erg doorleefde nummer ‘I see you’ dat binnenkort uitgebracht wordt waarmee ze een daverend applaus ontving. Samen met geluidsman Wim, die naast ons stond en ons de setlist van de show bezorgde, schreef ze het nummer dat ze op een bijzonder emotionele manier opdroeg aan haar schoonmoeder die aan haar laatste uren bezig is en dus weldra zou sterven. De song gaat over moeten omgaan met iemand missen, waarbij muziek troostend kan zijn.

Het is die kwetsbaarheid die we na verloop van tijd begonnen missen bij Davina Michelle. De ganse tijd zien we haar de stoere rockchick uithangen, springend van powerballads over pure onversneden rock die met die wall of sound (gitaren en drums) zelfs dicht bij hardrock en metal durft aanschurken, dat van zodra je gewend geraakt bent aan die bombast, aan de feilloze zang ook van Davina, je vaststelt dat haar performance niet onder je huid kruipt. De enige verklaring die we daarvoor kunnen geven is dat ze wel met haar hoofd en buik zingt, maar niet of toch onvoldoende met haar hart.

Voor haar Belgische show had ze als basis duidelijk haar set uit Ahoy gebruikt maar die flink hertimmerd met uiteraard ook enkele songs uit Liefde voor muziek erin. Zo passeerden onder andere ‘Indian Summer’, het deels in het Engels, deels in het Nederlands gezongen ‘Gold plated love’ (dat een verzoekje leek in Trix maar letterlijk zo op de setlist stond) en net daarvoor ‘Vergeet de tijd’ “van m’n zusje” aldus Davina.

Feit is dat de Hollandse live vele malen sterker is dan haar Wevelgemse collega zowel qua stembereik, -beheersing als qua power. Maar vooral: ze heeft een live band bij, tijdens ‘My Own World’ zelfs een extra harpiste: Noa Goderis en voor het rapgedeelte van ‘Big Brother’ nam ze Woodie Smalls mee naar Trix. Haar Wevelgemse collega doet het voorlopig nog steeds volledig live on tape en heeft door ‘Camille, welkom in mijn leven’ op vtm alle krediet en geloofwaardigheid bij ons verspeeld. Hoe ze haar vader vraagt of ie een gitaarsolo wil komen spelen in de Lotto Arena, hoe hij daarop zal gaan oefenen, waarop we achteraf vast stellen in de live registratie dat die man die geen professioneel muzikant is voor alle duidelijkheid, zelfs geen in ears- draagt. Om maar te zeggen dat dat hét bewijs is dat Davina’s zusje gewoon liegt, bedriegt, ’a fraud’ is. En dan drukken we ons nog zacht uit.

Toegegeven, één keer verlaagde Davina Michelle zich in Trix tot het live on tape-niveau van d’r zusje toen ze ‘Hold on’ dat ze gemaakt heeft met Armin Van Buuren bracht. Haar muzikanten stonden er gewoon werkloos bij hoewel ze moeiteloos het publiek samen met hen wist te bespelen, een sit down organiseerde, de fans massaal deed opspringen en naar het einde toe van de song steeds sneller liet meeklappen. Eerder had ze overigens vakkundig de linker- en rechterkant van het publiek tegen elkaar opgezet in een ronde om ter felst aan publieksparticipatie doen. Tijdens ‘January without you’ stak overigens iedereen zijn smartphonelichtjes aan.

Met “Alles mag. Alles kan. Iedereen mag zichzelf zijn.” kondigde Davina Michelle ‘Nobody’s perfect’ aan waarbij ze het publiek ‘oho’ liet nazingen. Super vet vond ze het om in België te mogen optreden en het moet gezegd, ze had er enorm veel zin in. “Schijtenerveus” voelde ze zich nochtans voor de show begon omdat ze dacht “straks moeten ze me niet” om uiteindelijk toe te geven dat ze echt van ons genoten had.  Het was inderdaad zo dat de energie die we haar gaven, we tien keer van haar terugkregen. Onder de hoogtepunten van de show rekenen we het stevig meegeklapte ‘I love me more’ waarop gesprongen werd en ‘Big Brother’ met mega strakke drumbegeleiding.

Davina is duidelijk een geëngageerde vrouw die het anti toxisch gedrag-beleid van Trix leek mee te ondertekenen toen ze ‘I said no sir’ aankondigde, waarbij ze gedrag van mannen die vrouwen naroepen, nafluiten of intimideren aan de kaak stelde. Maar bij ‘Nobody’s perfect’ riep ze ook op om niet te oordelen over een ander wat knap lastig is als je een (concert)criticus bent. Iedereen zijn job toch, niet.

Punt is dat we bij woker Davina Michelle – zoals bij zowat alle wokers tegenwoordig – toch wel wat contradictorisch gedrag vaststelden. Zo pleitte ze dan wel voor ‘no judging’ maar stelden wij vast dat we in 15 jaar concertverslaggeving nog nooit zo veel ‘Fuck you’s’ verspreid over één concert gehoord hadden dan dat van Davina Michelle en zagen we een artieste nog nooit zo vaak haar middelvingers uitsteken. Daarnaast sloeg ze op de kont van haar gitarist tijdens ‘Sweet water’, de song die ze tijdens het Eurovisiesongfestival live bracht wanneer ie een zoveelste - geeuw - gitaarsolo liet horen tijdens het concert. Neen, da’s niet woke. En ook in strijd met het anti toxisch gedrag-beleid van Trix. Conclusie: Concertnews.be  vs. wokers: schaakmat. Again …

< Bert Hertogs >

De setlist:

  1. Hyper
  2. Better Now
  3. Purpose
  4. Indian Summer
  5. Nobody Is Perfect + TR
  6. Duurt te lang (cover MC Fit)
  7. Vergeet De Tijd
  8. Gold Plated Love
  9. January Without You
  10. My Own World (Noa Goderis op harp)
  11. I Love Me More (band versie)
  12. Liar + reprise
  13. I Said No Sir
  14. Big Brother (met Woodie Smalls)
  15. Hold On
  16. Skyward
  17. Beat Me
  18. Sweet Water + RE

Bis:

  1. What About Us (P!nk cover) + RE


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!





Steeds op de hoogte blijven? Schrijf je nu in op onze wekelijkse nieuwsbrief.

* verplicht veld


Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter