PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Waarom Camille en #LikeMe gecanceld moeten worden

zondag 15 januari 2023


Waarom

Foto: Ketnet

Het vierde en laatste seizoen van #LikeMe is begonnen. In het openingsnummer zien we hoe Camille terug naar België is gekomen. Ze heeft in de reeks een jaar in Japan gewoond en covert ‘België’ van Het Goede Doel. In de video zien we haar bijna een halve minuut in een goudkleurige kimono met een blonde pruik en een Japanse parasol.

Culturele toe-eigening

Dit is duidelijk een voorbeeld van culturele toe-eigening. De verkleedpartij draagt niets bij aan het nummer en is al even onnodig als de ‘Flietjes van de Chinees’-opmerking in Thuis twee jaar geleden waar de voormalige #LikeMe-actrice Joey Kwan toen over viel. Opvallend is het dat zij nu niets van haar laat horen. Want wat Camille en de makers van #LikeMe hier nochtans doen is een stereotiep beeld tonen van Japanners.

Culturele toe-eigening is van toepassing wanneer iemand van een dominante cultuur stijlelementen van een andere cultuur overneemt wat als niet gepast beschouwd wordt. Zwarte Piet, het zich tooien als een indiaan enz. vallen hier o.a. ook onder.

Cancellen

De VRT heeft vorig jaar haar publicatiebeleid aangepast voor afleveringen die niet langer stroken met de huidige waarden en normen naar aanleiding van de hetze die ontstaan is rond het cancellen van enkele FC De Kampioenen-afleveringen. Sommige krijgen nu een disclaimer mee: “Dit programma kan achterhaalde stereotypes of taal bevatten. Het wordt aangeboden zoals het destijds is gemaakt en voldoet mogelijk niet meer aan de huidige normen en waarden van de Vlaamse samenleving. Door hierop te wijzen, willen we bijdragen aan een open debat en een inclusieve samenleving.“ Deze afleveringen zijn niet meer te zien op televisie en de VRT zal ze ook online niet meer actief promoten. 

Handelt VRT consequent?

Als de VRT consequent is in haar woke-beleid - al vrezen we ook hier weer dat de openbare omroep met twee maten en twee gewichten zal werken - moet ze dat dus ook met de eerste aflevering van het vierde seizoen van #LikeMe doen, vindt Concertnews.be.

Dat betekent dus een disclaimer toevoegen, ze niet meer uitzenden op televisie en niet langer actief online promoten. “Ik ben verontwaardigd dat niemand verontwaardigd hierover is. Het moet dus zijn dat de wokers nog niet goed wakker zijn, of slechts wakker zijn wanneer het hen (commercieel) uitkomt. Dat dit zo maar passeert in een druk bekeken programma voor kinderen die zich vaak nog een beeld aan het vormen zijn van de wereld... Het stereotype beeld van een Japanse, de culturele toe-eigening die we te zien krijgen, staat dan nog los van de al minstens even stereotype ‘oma die een bakcursus volgt’-verhaallijn.” aldus Bert Hertogs, hoofdredacteur van Concertnews.be. Weg ermee!

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter