PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Red Star Line Spektakelmusical ★★★★★

zondag 19 maart 2023Studio 100 Pop-Up Theater Puurs

Red

Met ‘Red Star Line Spektakelmusical’ heeft Studio 100 de musical vibes weer helemaal te pakken. Hun nieuwste productie combineert het verhaal van de migratie naar Amerika in de jaren ’20 van de vorige eeuw met de aanstekelijke muziek van Steve Willaert. Het verhaal van de liefde tussen Jan en Marie wordt door regisseur Frank Van Laecke beeldig vorm gegeven. Hij maakt daarbij gebruik van grote decorstukken met technische hoogstandjes en een gigantische cast, maar weet evenzeer de rijdende tribunes zo te gebruiken dat de meest intieme scènes in hun volle puurheid tot hun recht komen. De kostuumontwerpen van Yan Tax en de danschoreografieën van Martin Michel transporteren je moeiteloos naar de periode van de drooglegging in de roerige jaren ’20. ‘Red Star Line Spektakelmusical’ is een reis van de pensenkermis in de Vlaamse polders naar de nachtclubs in de bruisende grootstad New York. Het is een reis terug in de tijd naar een tijdperk van grote dromen van een beter leven ergens ver hier vandaan. Het is een reis naar het hart van twee geliefden die vastklampen aan de hoop met een oceaan van obstakels tussen hen in.

Na ‘Vergeet Barbara’ gingen we met een klein hartje kijken naar het nieuwe geesteskindje van Gert Verhulst. Het vorige product kon ons niet bekoren en de verwachtingen waren dan ook getemperd. Maar al die zorgen waren nergens voor nodig gebleken: ‘Red Star Line Spektakelmusical’ van Studio 100 is een absolute knaller van een musical. Het plaatje past. Men heeft een sterke, primaire verhaallijn over de liefde tussen Jan en Marie die onder spanning komt te staan wanneer Jan zijn geluk in Amerika gaat zoeken. Zijn nieuwe baas Walter en diens dochter Louise proberen stokken in de wielen te steken van dit liefdesgeluk en worden aan de andere kant van de oceaan geholpen door de moeder van Marie. 

Je hebt de boeiende, secundaire verhaallijn over het wedervaren van Jef en Zulma en hun kinderen Martha en Gust aan de dokken van Antwerpen. Hun levensverhaal schetst een boeiend beeld over het leven hier bij ons aan het begin van de vorige eeuw. Als een rode draad doorheen deze verhalen, krijg je ook de rijke geschiedenis van de Red Star Line en de migratie naar Amerika met het schip de Belgenland. ‘Red Star Line Spektakelmusical’ geeft je dus een historisch onderbouwd levensverhaal met hoop, passie, twijfel, pijn, verlies en vreugde dat je heel de voorstelling lang weet te boeien en mee te nemen in de tijd van toen. 

Om die tijdsgeest goed te evoceren, hebben de decorontwerpers Piet De Koninck en Wouter Verhulst niet alleen reusachtige delen van de Belgenland nagebouwd, ze hebben in alle sets en grafische ontwerpen ook heel duidelijk heel wat art deco elementen ingebouwd. In combinatie met de kostuums van de hand van Yan Tax waan je je moeiteloos in het New York van de jaren ’20. Het lijkt wel alsof de tribunes rijdende tijdcapsules zijn. Je merkt ook dat choreograaf Martin Michel heel wat inspiratie heeft gevonden in de klassieke musicals uit de tijd van Gene Kelly en Fred Astaire om die lekker ouderwetse sfeer helemaal tot leven te brengen op het speelvlak. En hij deed dit met heel veel succes. Je waant je moeiteloos in een speakeasy waar Gitty Pregers de kwaliteiten van New York bezingt in een melodie die iets weg had van ‘Arabian Nights’ uit ‘Aladdin the Musical’: een vlotte melodie die lekker in het oor ligt en uitnodigt om mee te bewegen (mocht dat al kunnen op de krappe stoeltjes in het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs). In de choreografie zou je een knipoog van Martin Michel kunnen zien naar de legendarische Jerome Robbins, de regisseur van West Side Story. 

Het was niet de enige keer dat deze musicalklassieker in onze gedachten opkwam. Op het moment dat Jan zijn trouwkostuum heeft gepast, krijg je nog een kleine muzikale toegift waarbij dansers met een bezem keren en een heerlijk volle, orkestrale klank door de hooftelefoon klinkt. De muziek van Steve Willaert en vooral ook het arrangement van die muziek deed ons denken aan de muziek van Bernstein. Het geeft aan welk een niveau Studio 100 met deze productie weet te behalen. 

Gert Verhulst, Steve Willaert en Jelle Cleymans zijn erin geslaagd om een zeer gevarieerd palet aan liedjes te schrijven; dat gaat van Vlaamse volksmuziek in ‘Pintje pakken’ over een heerlijke, traditionele show tune voor de scène in de Ziegfeld Follies tot een meeslepend duet tussen Martha en Marie: ‘Elke Zeemijl Telt’. Lotte Stevens schittert als Marie en bewijst meermaals dat ze over een geweldig mooie stem beschikt. Hetzelfde kunnen we zeggen voor Laura Seys in de rol van Martha. Maar wanneer de twee dames hun vocale talenten samenbrengen in ‘Elke Zeemijl Telt’, is het resultaat meer dan zomaar de som van de delen. Het is een moment van absoluut, vocaal genot dat recht naar je hart gaat en inspeelt op je gevoel. 

Want ook daarin weet ‘Red Star Line Spektakelmusical’ van Studio 100 uit te blinken: de kracht van een sterke cast. We hadden het al over de geweldige prestaties van Lotte Stevens en Laura Seys. We kunnen hen niet genoeg in de bloemetjes zetten, maar eigenlijk verdient de rest van de acteurs en actrices evenzeer een dikke pluim. De laatste keer dat we Jonas Van Geel aan het werk zagen, waren we alles behalve onder de indruk van zijn prestaties, maar hier schittert hij als geen ander. Hij speelt vol passie en overgave en getuigt van een goede stembeheersing. Op een bepaald moment plaatst regisseur Frank Van Laecke hem alleen op het gigantische speelveld in een cirkel van witte spots en hij weet die scène te dragen. Je voelt als publiek de eenzaamheid van het moment in spel en enscenering. 

We hebben het gevoel dat regisseur Frank Van Laecke in ‘Red Star Line Spektakelmusical’ voor de volle honderd procent gebruik maakt van de mogelijkheden die het Studio 100 Pop-Up Theater in Puurs bieden om op het ene moment gigantisch groots te gaan in de beelden die hij het publiek geeft en op een ander moment juist heel minimalistisch en intiem te laten spelen. Hij bedient zich van gigantische decors, LED-schermen en een enorme loopbrug om de grootsheid van oceaancruiser te laten aanvoelen. Doe daarbij nog een enorme cast en een grote groep figuranten en je krijgt heuse massascènes waarbij je soms niet weet waar eerst te kijken. Langs de andere kant laat hij de verschillende tribunes soms ook een straat vormen of een cirkel rond een klein speelvlak om zo het publiek dicht bij het spel te brengen. Wanneer vervolgens het gevoel van de scène open bloeit, waaieren ook de tribunes open en krijg je weer zicht op een groter geheel. 

Regisseur Frank Van Laecke bedient zich in deze spektakelmusical van heel wat moderne techniek, maar weet de technologie deze keer volledig in functie te stellen van het verhaal. Je krijgt op geen enkel moment het idee dat de moderne trukendoos gebruikt wordt om op te scheppen over wat ze ondertussen allemaal kunnen. 

Waar het in ‘40-‘45’ nog ontbrak aan een melodie die in het gehoor bleef hangen, levert componist Steve Willaert in ‘Red Star Line Spektakelmusical’ maar liefst twee oorwormen af: ‘Een Nieuwe Wereld’ en ‘Onze Droom Begint Vandaag’. Beide melodieën liggen erg goed in het gehoor en komen in verschillende uitvoeringen terug doorheen de voorstelling. Ze zijn te horen in grootse orkestratie en in intieme emotie. En de kans is erg groot dat minstens een van deze twee tussen je oren blijft hangen op weg naar de auto. 

Met ‘Red Star Line Spektakelmusical’ bewijst Studio 100 dat men in Vlaanderen nog altijd in staat is om grootse musicals op poten te zetten. De combinatie van sterke acteer- en zangprestaties, uitgekiende regie, aanstekelijke muziek, vlotte choreografieën en een technisch hoogstaand decor leveren de toeschouwer een onvergetelijke voorstelling op die hem moeiteloos meeneemt naar een tijd waar men in Vlaanderen dacht: “Wat hebben we te verliezen.” en zijn geluk ging zoeken aan de andere kant van de oceaan. En voor dat geluk moest altijd een prijs betaald worden. 

< Sascha Siereveld > 

Red Star Line Spektakelmusical duurt 2 uur en een kwartier. Er is geen pauze.

Cast:

Marie: Lotte Stevens

Jan: Jonas Van Geel

Walter: Peter Van de Velde

Louise: Charlotte Verduyn

Jacob: Carry Goossens

Martha: Laura Seys

Rosalie: Marleen Merckx

Zulma: Hilde Van Wesepoel

Jef: Peter Thyssen

Odilon: Dirk Van Vaerenbergh

Cyriel: Michiel De Meyer

Gust: Casper Caudron

Casteels: Tim Saey

Ronselaar: Martijn Claes

Zangeres Ziegfeld Follies: Lynn Mancel

Zangeres speakeasy: Gitty Pregers

Stem van de oude Jan Leemans: Jo De Meyere

Creatives:

Scenario, muziek en liedteksten: Gert Verhulst

Scenario en regie: Frank Van Laecke

Muziek en arrangementen: Steve Willaert

Liedteksten: Jelle Cleymans

Decorontwerp: Piet De Koninck en Wouter Verhulst

Choreografie: Martin Michel

Kostuumontwerp: Yan Tax

Lichtontwerp: Luc Peumans

Geluidsontwerp: Thomas Van Hoepen

Musical director: Xander Tillon


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter