Op een druilerige woensdagavond in januari kan je twee dingen doen. Ofwel naar een compleet irrelevante awardshow zoals de MIA’s gaan waar de Vlaamse muziekwereld, voor wat die trouwens nog waard is, zichzelf wat ophemelt en je van kilometers ver de uitslag al kan voorspellen. Ofwel ga je naar de cinema, naar een film die maar in één lijntje, namelijk de volgende: ‘New Line Cinema—de studio achter “The Notebook”—en de eigenzinnige makers van “Barbarian” nodigen je uit om een compleet nieuw soort liefdesverhaal te ervaren...’ beschreven wordt. Net dat gebrek aan informatie en het mysterie rond deze film was voor ons de aanleiding om naar Companion te gaan kijken.
Het verrassende aan Companion is dat we het hoofdpersonage Iris, briljant neergezet door Sophie Thatcher die als een kleine tornado de film doet wervelen dankzij haar geniale acteerprestatie, het plot gewoon horen vertellen bij de start. ‘Wat een idee!?’ dachten we meteen. Ze zegt dat je wat door het leven strompelt tot je leven betekenis begint te krijgen, wat best filosofisch klinkt.
Haar leven kreeg betekenis toen ze Josh (Jack Quaid) leerde kennen en toen ze hem vermoordde, vult ze verder aan. Wanneer je dat hoort als kijker, vraag je je meteen af waarom je in godsnaam nog iets meer dan anderhalf uur zou blijven zitten in je bioscoopstoel omdat alles van het verhaal al weggegeven lijkt. Maar niets is minder waar want dan moet het beste namelijk nog komen.
Companion bevat dan ook behoorlijk wat plot twists waardoor je geboeid blijft kijken en je afvraagt of Iris in het begin wel de waarheid gezegd heeft of gelogen terwijl ze dat laatste helemaal niet zou kunnen doen… Verder gaat de prent die Drew Hancock schreef en regisseerde over hebzucht, authentieke en niet authentieke genegenheid en affectie, medeplichtigheid, moraliteit, mannelijke dominantie, en bovenal het recht van eenieder op zelfcontrole.
Wij zagen de film in de IMAX-versie. Ook dat is verrassend dat ie in dat formaat in de cinema te zien is, terwijl je dat niet verwacht van dit type film dat het midden houdt tussen een psychologische thriller, een donkere komedie met een vleugje sci-fi in.
Companion is onvoorspelbaar voorspelbaar, gewoon ongewoon, en hoewel de ruwe storyline al van bij de start wordt meegegeven, komt ie toch een stuk verrassender uit de hoek dan pakweg de uitslag van de MIA’s. Dat noemen ze een sterk staaltje entertainment.
< Bert Hertogs >
Dat deze recensie talloze verwijzingen bevat naar songtitels van Pommelien Thijs berust uiteraard niet op toeval.
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
14MAR
MIND2MODE
Koninklijk Circus Brussel
19APR
Barbie The Movie: In Concert
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
19DEC
Pur Sang brengt Ode aan Rob de Nijs
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
23MAY
My Leonard Cohen
Stadsschouwburg Antwerpen
14MAR
Mamma Mia!
Stadsschouwburg Antwerpen
09JUN
Duran Duran
Sportpaleis Merksem
15NOV
MAKSIM
Lotto Arena Merksem
05APR
#LikeMe In Concert 2025
Lotto Arena Merksem
19FEB
every_body
Kc Nona Mechelen
23FEB
Jupi
Stadscentrum Mechelen
25FEB
25 jaar Yevgueni
Bourla Antwerpen
25FEB
Het concert
CC Sint-Niklaas
26FEB
Arsenal
CC De Kern Wilrijk
27FEB
Arme tante Danni
DE Studio Antwerpen
28FEB
Desire
CC Brasschaat
10FEB
The Brutalist ★★★★★
Lumière Antwerpen
12FEB
Io sono un errore ★★★★★
Troubleyn - Labaratorium Antwerpen
9FEB
Bobbety ★★★★
DE Studio Antwerpen
8FEB
Peak Mytikas ★★★★1/2
Troubleyn - Labaratorium Antwerpen
7FEB
The Phantom Of The Opera ★★★★★
Stadsschouwburg Antwerpen
1FEB
Enlightenment ★★★★
Handelsbeurs Antwerpen
29JAN
Companion ★★★★1/2
Kinepolis Antwerpen
28JAN
Candlelight: The best of Bridgerton on Strings ★★★★
Zaal AthenA Antwerpen
25JAN
MJ Das Michael Jackson Musical ★★★1/2
Stage Theater an der Elbe Hamburg