PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Wat zit er in de ticketprijs van een concert?

donderdag 27 maart 2025


Wat

14 shows in het Sportpaleis in Antwerpen en 8 in de Rotterdamse Ahoy geraakten afgelopen maandag in recordtempo uitverkocht voor de reünie van de K3 Originals. Veel is er geschreven over waar al dat geld van die 300.000 tickets naartoe gaat. Zelden wordt dat concreet gemaakt. Dat komt ook omdat heel veel journalisten onvoldoende inzicht hebben hoe alles precies in elkaar steekt. Uiteraard kennen we de details niet van de contracten, die vertrouwelijk zijn, zodat het sowieso wat giswerk blijft voor alle media.

Maar het toeval wil dat ik bijna 10 jaar geleden naar het Antwerps Sportpaleis trok. Op 4 oktober 2015 opende de zaal namelijk de deuren voor de Open Bedrijvendag. Daar werden onderstaande gegevens getoond rond het concert van Ladies of Soul feat. Natalia dat op vrijdag 27 februari 2015 plaatsvond in de Lotto Arena. Voor alle duidelijkheid: dit voorbeeld kan louter een indicatie vormen en is niet volledig van toepassing op alle concerten. Sommige hebben namelijk meer promotie nodig dan andere, of security, andere hebben dan weer een hogere of lagere productiekost enz. Belangrijk is vooral om weten dat er véél mensen betaald worden dankzij je aangekochte ticketje. De gestegen loonkosten, de inflatie, enz. maken dat de gemiddelde ticketprijs de afgelopen jaren de hoogte in ging.  

Ten eerste worden de productionele kosten betaald met de ticketinkomsten. Het gaat dan om licht, geluid, podium, video, de opbouw en afbouw, de crew die daarvoor nodig is en de technici. Ten tweede zijn er artistieke kosten te betalen. Een deel daarvan gaat naar de artiesten, de begeleidingsband, de dansers, de make-up van de artiesten, de repetities, de kledij, Sabam en de billijke vergoeding. Ten derde zijn er kosten die verbonden zijn aan de zaal, zoals het (zaal)personeel, de schoonmaak, ticketing, het Rode Kruis, de security, de infobalie die bemand dient te worden en het kassapersoneel. Ten vierde moet een concert of evenement bekend gemaakt worden, daar komen dus promotiekosten bij kijken voor mailings, advertenties, TV-publiciteit, pers, affichage en online-publiciteit. En last but not least zijn er nog kosten voor de band en de crew zoals transport, het hotel en catering. Dat en deze mensen worden allemaal betaald via de ticketinkomsten.

Ter info: Muse, The 2nd Law Tour dat op 18 december 2012 in het Antwerps Sportpaleis te zien was, verkocht 2.080 tickets per minuut en was 10 jaar geleden het snelstverkopende concert voor het Antwerps Sportpaleis.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter