PDF-versie voor persoonlijk gebruik

Recensie Deadpool and Wolverine ★★★1/2

dinsdag 30 juli 2024Kinepolis Antwerpen

Deadpool

Dolletjes, dat is de superheldenfilm Deadpool and Wolverine waarin we het duo uit de X Men franchise de wereld van Marvel zien betreden. Vanaf het begin van de prent waarin we Deadpool Wolverine zien opgraven omdat ie niet kan geloven dat ie dood zou zijn, trekt de film al de metakaart. Door Deadpool de intro van Marvel te laten meezingen bijvoorbeeld. Maar ook om in de eerste actiescène van de film nog wat choreografie te steken ook op de tonen van ’Bye Bye Bye’ van *NSYNC. Hilarisch.

Zelfs de overname van 20th Century Fox door Disney komt aan bod, en het veranderen van ‘Fox’ in ‘Studios’, wat ook letterlijk te zien is. In de film zien we het oude logo van ‘20th Century Fox’ namelijk tussen de rest van het schroot liggen in the Void waar Deadpool en Wolverine door Mr. Paradox (briljant neergezet door Matthew Macfadyen die we o.a. kennen van Succession) naar gestuurd worden.

Ryan Reynolds vertelt honderduit dat deze sequel op Deadpool (2016) en Deadpool 2 (2018) een tijd in de frigo belandde door de filmbonzen, maar er uiteindelijk toch terug uitkwam. Een goede keuze bleek achteraf want net als met Inside Out 2 lijkt Disney ook deze zomer met Deadpool and Wolverine aan de kassa te scoren. Er zit dan ook verdomd veel humor in deze bij momenten van de pot gerukte superheldenfilm, die zichzelf, het genre en bij uitbreiding de filmindustrie weet te relativeren terwijl die ook nog eens zijn cool behoudt.

In een te gekke scène vechten Wolverine en Deadpool tegen elkaar in een wagen om dan achteraf de kwaliteit van het vehikel te beoordelen. Tijdens hun confrontatie stoten ze al vroeg tegen de radio die even ‘A million dreams’ uit The Greatest Showman laat horen, waarna er snel van zender veranderd wordt en we ‘You’re the one that I want’ uit Grease te horen krijgen. De spot wordt ook even gedreven met de wokers of wereldverbeteraars wanneer een tijdlang ingezoomd wordt op een coëxist-sticker die op de wagen kleeft terwijl het geweld tussen de twee net toeneemt …

Wat Deadpool and Wolverine zo leuk maakt is dat we een duo zien dat elkaar aantrekt en afstoot, en als je wil zie je er soms wel wat homo erotische scènes in. Wanneer Deadpool zijn strak pak aan trekt en je hier en rechts hem een mepje op zijn billen ziet krijgen bijvoorbeeld. Zeggen dat deze film bij momenten behoorlijk kinky is, is een understatement. En dan hebben we het niet eens over de geweldige scène op de tonen van Chris De Burghs ‘Lady in red’ wanneer Deadpool Mary Puppins / Dogpool ontmoet. De hond wordt neergezet door Peggy die beschouwd wordt als de lelijkste hond van het VK.

Naar Jackmans musicalverleden wordt meermaals gerefereerd. Een van de leukste passages is wanneer Reynolds als Deadpool tegen een vijand dreigt dat Wolverine het ganse tweede bedrijf van de musical The Music Man zal zingen, zelfs zonder opwarming. Voor wie het niet zou weten: Jackman speelde de rol van Harold in de Broadway revival van deze musical tussen 20 december 2021 en de dernière op 15 januari 2023.

Verder heeft de film kritiek op het multiversum dat Marvel introduceerde maar waar een groot deel van het publiek zich geen blijf meer mee wist op den duur. En stelt het enigszins onterecht dat wij ondertussen gewend zouden zijn aan lange films. En ja hoor, ook nu wordt de vierde wand (meermaals) doorbroken door Deadpool die de kijker rechtstreeks aanspreekt (hij is tevens ook de verteller tijdens een flashback).

Het bloed gutst in het rond tijdens de actiescènes en dat zorgt voor heerlijke gespetter-effecten in de 4DX-ervaring. De prent bouwt ook mooi op naar een dolle finale op de tonen van Madonna’s ‘Like a prayer’ waarbij de stoeltjes zo wild te keer gaan, dat de vreugdekreetjes die je de toeschouwers achteraf hoort slaken, aantonen hoe hard de fans het naar hun zin hebben.

In Deadpool and Wolverine wil Mr. Paradox, een agent van de Time Variance Authority (TVA) in het geheim een ‘Time Ripper’ gebruiken zodat het einde van Earth-10005 versneld kan worden. Hij stuurt Deadpool en Wolverine naar the Void waar de mutant Cassandra Nova (Emma Corrin) het voor het zeggen heeft. Zij beschikt over telekinetische en telepathische krachten. Ze steekt haar vingers in de hoofden van het duo om hun gedachten en verleden te lezen, wat hier een van de heerlijkste grappen uit de ganse film oplevert: Reynolds die vraagt waar de intimiteitscoördinator op de set is.

Maar Cassandra Nova komt te weten wat de ware plannen zijn van Mr. Paradox die zich volgens haar niet aan de afspraken houdt. Zij opent een portaal naar de ‘Time Ripper’ en wil er alle tijdslijnen mee vernietigen, behalve die van The Void. Benieuwd of het Marvel universum het straks nog enkel moet stellen met dat van de prullenbak? Het antwoord ontdek je in het geestige en bijzonder onderhoudende Deadpool and Wolverine.

< Bert Hertogs >


Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!







Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.

Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter