Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
>>

Recensie Urbanus Bis, Bis, Bis! ★★

desc

maandag 18 april 2022 Theater Elckerlyc AntwerpenSascha Siereveld

Toen we Theater Elckerlyc verlieten, hoorden we een vrouw tegen haar partner zeggen: “Vroeger waren zijn mopjes wel grappig, maar nu …” En daarmee leverde ze eigenlijk de perfecte samenvatting van de nieuwste zaalshow van Urbanus: ‘Bis, Bis, Bis!’ De nieuwe grappen van Urbanus missen al te vaak hun doel en de voorstelling mist ritme. Tussen twee grappen door moet Urbanus spieken wat hij nu moet gaan vertellen en dat remt de op zich al trage voorstelling verder af. Tussendoor zit er ook een grap tussen die al zo oud is als de weg naar Jeruzalem en dus ook daar kan hij qua originaliteit niet echt meer scoren. De éminence grise van de Vlaamse comedy klinkt net iets te vaak als een oude opa die vanuit zijn zetel ziet dat het vroeger allemaal beter was dan als de overtuigende peetvader die aan haar wieg stond. Liedjes als ‘Madammen met een bontjas’ kunnen een zaal dan weer wel in de juiste feestsfeer brengen. ‘Bis, Bis, Bis!’ moet het dan ook vooral hebben van de oude songs van Urbanus.

Recensie: Urbanus Bis, Bis, Bis! ★★

Recensie Wim Helsen ‘Niet mijn apen, niet mijn circus.’ ★★★1/2

desc

zaterdag 9 april 2022 Arenberg AntwerpenSascha Siereveld

“De realiteit is een flutverhaal.” Daarom neemt Wim Helsen in zijn nieuwe show ‘Niet mijn apen, niet mijn circus.’ zijn publiek opnieuw mee in een realiteit die lijkt op de onze, maar die een geheel eigen logica kent. Wim Helsen loodst de toeschouwers langs herkenbare frustraties over wachtmuziekjes en bureaucratie, via het onbekende fenomeen van stadsgeiten en de vergeten groente brokkel, naar de fundamentele vraag van de voorstelling: “En waar is hier de clou van die mop?”. De weg leidt via Kafkaiaanse situaties naar een kort citaat van de meester van de absurditeit zelf. Wim Helsen toont zich als vanouds een doemdenker eerste klas en ziet achter elke schijnbaar onschuldige uitspraak of ervaring een heel uitgebreid en ingewikkeld plot dat vaak zo absurd is dat een normaal denkend mens er nooit op zou komen. En toch … Toch weet Wim Helsen zijn hersenspinsels zo weer te geven dat je haast probleemloos meegaat in deze ‘nieuwe logica’. Maar wanneer het totaal onlogische plots toch zeer plausibel lijkt, doorprikt hij zijn eigen verhaallijn en zet hij zijn publiek weer op het verkeerde been. Zoals altijd bij Wim Helsen, is ook ‘Niet mijn apen, niet mijn circus.’ doorspekt van de humor waar je best even je verstand bij houdt.

Recensie: Wim Helsen ‘Niet mijn apen, niet mijn circus.’ ★★★1/2

Recensie Broeden ★★★★1/2

desc

vrijdag 19 november 2021 Arenberg AntwerpenSascha Siereveld

Wat kan het toch heerlijk zijn als een relatie eens lekker op de klippen loopt. Laat ons hier even verduidelijken: het is heerlijk om te zien hoe Myrthe van Velden en Lander Severins een geweldige theatervoorstelling wisten te maken over dit thema. Het jonge cabaretduo Grof Geschud bewijst in haar voorstelling ‘Broeden’ dat ze de knepen van het vak beheersen. Absurdisme, herkenbare situaties, visuele gags, spelen met verwachtingspatronen, publieksparticipatie, taalhumor, zang, dans, spel en herhaling worden vakkundig verweven tot één geheel. De hele voorstelling door worden verschillende ballonnetjes opgelaten en lijntjes uitgeworpen die op het einde van de voorstelling allemaal keurig bij elkaar komen en verweven worden tot een ontspannend en soms ronduit hilarisch geheel. Met hun voorstelling ‘Broeden’ bewijst Grof Geschud dat er toekomst is voor cabaretgenre in de Lage Landen.

Recensie: Broeden ★★★★1/2

Recensie We moeten nog eens afspreken ★★★1/2

desc

vrijdag 8 oktober 2021 CC DeurneBert Hertogs

Verrassing nog voor Bart Cannaerts’ jongste voorstelling We moeten nog eens afspreken van start gaat in Deurne. De comedian staat zelf aan de deur van Schouwburg Deurne om de kaartjes van het publiek te scheuren. Het levert al een hilarische repliek van hem op wanneer mensen verbaasd reageren: ‘Had je mij niet verwacht?’ ‘Stuck in the middle with you’ van Stealers Wheel en ‘Do you love me?’ van The Contours horen we door de luidsprekers knallen terwijl we ons een plekje op het balkon zoeken waar Bart zijn headset aan de mengtafel krijgt en nog een laatste toi van een fan ontvangt: ‘Come on Barry’ alsof hij een sportwedstrijd te spelen heeft. 3 clues geeft ie het publiek alvast mee waar ze verderop in de show, als die voorzien zijn van enige context hartelijk om zullen kunnen lachen: stracciatella, een beweging waarbij hij links overhelt met de rechterarm naar boven en de derde is: ‘de harteloze kut’.

Recensie: We moeten nog eens afspreken ★★★1/2

Recensie Youp van t Hek ★★★★★

desc

donderdag 12 december 2019 Arenberg AntwerpenBert Hertogs

Met de kennis van nu kunnen we stellen dat Youp van ‘t Hek de allergrootste cabaretier is van de Lage Landen. Maar dat hoeft u vooral niet letterlijk te nemen. 65 is ie net geworden en de Nederlander beseft dan ook dat zijn toekomst steeds korter wordt. Maar met wat voor een spelplezier staat ie bijna twee uur aan een stuk zonder pauze – een hilarische verklaring voor die keuze heeft ie overigens ook – met het flukse en guitige van een jongetje van zes dat voor het eerst op het podium staat. Wat Youp van ‘t Hek zo fantastisch maakt live is dat ie niemand spaart, tegenstellingen gebruikt als stijlfiguur (eerst paait ie de homogemeenschap wanneer ie stelt dat mannen even goed, of misschien nog beter dan vrouwen andere jongens bij hun erecties kunnen helpen, om enkele minuten later alle ranzige scheldwoorden boven te halen van het type ‘ridders van de bruine dreef’ om deze groep te schofferen), ijzerscherp is in zijn maatschappijkritiek waar ie het steeds maar toenemende politiek correct willen zijn magistraal de mantel uitveegt, maar vooral ook in de beelden die hij moeiteloos weet op te roepen bij zijn publiek en in de structuur van zijn voorstelling aantoont hoe geniaal hij is. Niet een keer, maar liefst 4 keer maakt ie de cirkel rond en brengt ie alles samen. Eerst via een – spoiler alert - vals einde ‘Op een dag gaat bij mij de telefoon. Ja, ik dacht ook dat het afgelopen was …’, vervolgens via het echte einde, de bis (hoe het afgelopen was met een student die niet beschikbaar was op zaterdag, de dag dat Youp van ‘t Hek oorspronkelijk voorstelde om elkaar te ontmoeten. Maar van hem te horen kreeg of het ook op vrijdag kon omdat het een werkje voor school was, waarop Youp van ‘t Hek hem al meteen mocht. Zelf zat de cabaretier vroeger achteraan in de klas met zijn klasgenoten, een houding aannemend alsof ze met de ziekenwagen waren gebracht) en de manier waarop ie na het buigen afgaat (een verwijzing naar zijn leeftijdsgenoten waar ie de spot mee drijft. Zestigers die nog wat maniakaal gaan joggen of de hippe vogel proberen uit te hangen – met knielappen aan - door te skeeleren in het Vondelpark).

Recensie: Youp van t Hek ★★★★★

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter