Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
>>

Recensie Corteo ★★★1/2

desc

woensdag 22 juni 2022 Lotto Arena MerksemSascha Siereveld

In ‘Corteo’ combineert Cirque du Soleil de fantasie van het theater met de magie van het circus. De Lotto Arena wordt de droomruimte tussen hemel en aarde waarin clown Mauro zijn eigen begrafenisstoet kan zien, terugblikt op de mooie momenten uit zijn verleden en door engelen zijn vleugels aangemeten krijgt. Theatrale elementen zoals zwevende engelen en clowns die ondersteboven wandelen in de lucht werden door regisseur Daniele Finzi Pasca verweven met een hele schare topacts uit het circus tot een totaalspektakel dat gedragen wordt door de muziek van Philippe Leduc en Maria Bonzanigo. Waar je het ene moment kan lachen met de capriolen van een paar golfende clowns, zit je enkele minuten later vol verwondering en spanning te kijken naar een geweldig sterk staaltje lichaamscontrole en kracht tijdens een paaldansact waar de paal vrij boven het podium zweeft. Stoere kerels vormen de trapezes die gracieuze acrobates door de lucht gooien alsof het niets is. En net wanneer je denkt dat je adem gaat stokken van de spanning, is er de ontspannende, muzikale wedstrijd tussen de vioolspelende clown en de fluitende spreekstalmeester. In de klassieke circustraditie brengt ‘Corteo’ de lach en de traan, de spanning en de ontspanning. En dat alles wordt nog eens netjes verpakt in de sprookjesachtige traditie van Cirque du Soleil en de fantastische kostuums van designer Dominique Lemieux.

Recensie: Corteo ★★★1/2

Recensie Sono Io ★★★★

desc

zaterdag 26 maart 2022 HetPaleisBert Hertogs

Een staande ovatie. Dat kreeg Sono Io (Ik ben het), waarvan Frank Van Laecke de eindregie voor zijn rekening nam, in hetpaleis. Toch wel opmerkelijk omdat de voorstelling op zich qua acrobatie bijzonder mager uitvalt. Dat camoufleren Danny en zijn zoon, Pepijn Ronaldo door simpele acts als moeilijk voor te stellen en moeilijke als eenvoudig (zoals een simpele handstand, bijvoorbeeld op de badrand). Uiteindelijk is het vooral het bijzonder emotionele en tijdloze narratief, eerder dan de circustechnieken die we te zien krijgen, dat moeiteloos onder de huid kruipt.

Recensie: Sono Io ★★★★

Recensie Luzia | Cirque du Soleil ★★★★1/2

desc

dinsdag 18 januari 2022 Royal Albert Hall LondenBert Hertogs

25 jaar komt Cirque du Soleil ondertussen naar Londen, naar de magische Royal Albert Hall, die een circusvoorstelling als deze nog nét die extra grandeur meegeven omdat ze plaatsvindt in een venue met een gi-gan-ti-sche culturele geschiedenis. The Beatles en The Rolling Stones stonden hier samen op de affiche wat maar twee keer in de carrière van die bands gebeurd is. Adele nam er haar bijzonder populaire live dvd op. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Het ganse gebouw ademt gewoon klasse én cultuur uit. De voorbije kwarteeuw kwamen er maar liefst 3,5 miljoen toeschouwers naar de meest iconische zaal van Londen om er een Cirque du Soleil-show te zien. Luzia, dat in april 2016 in première ging, is Cirque du Soleils 38ste originele show sinds 1984. Het is een opwindend feest waarin de Canadese wereldspeler toont dat het blijft vernieuwen.

Recensie: Luzia | Cirque du Soleil ★★★★1/2

Recensie TINA ★★★1/2

desc

zondag 15 augustus 2021 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Met TINA zien we de laatste voorstelling van Zomer van Antwerpen deze zomer. Een editie die alweer als degelijk beschreven kan worden, zeker als je weet dat de mogelijkheden voor de organisatie beperkter waren door de publieksbeperking die de overheid oplegde door de huidige coronacrisis. In een stad als Antwerpen levert dat een absurde situatie op. Corona heeft het schepencollege namelijk in haar blootje gezet. Hoorden we immers begin 2020 niet dat er vooral ingezet moest worden op culturele massaevents (zoals de Reuzen) die veel toeristen lokken naar de stad en moesten daarom kleinschaligere wijkprojecten zoals Wintervuur dat in januari vorig jaar zijn laatste editie kende, niet op de schop? Met wat geluk komen ze op het Schoon Verdiep tot enkele inzichten dat klein fijn is, en ook een bestaansreden heeft. Maar vooral: dat de Antwerpenaar zelf ook hunkert naar de kleine(re) ontdekkinkjes.

Recensie: TINA ★★★1/2

Recensie Bitbybit ★★★★

desc

zaterdag 24 juli 2021 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Confrontatie en overgave. Die boog maken de broers Vincent en Simon Bruyninckx van Movedbymatters en Collectif Malunés in Bitbybit. Voor het eerst maakten ze samen een circusvoorstelling. Een waarbij ze koorddansen op hout met het koord tussen hun tanden. Daarmee dagen ze elkaar uit, trekken ze elkaar aan en stoten ze elkaar af in een intens duet dat in het begin volledig de kaart trekt van kracht, van het masculiene maar na verloop van tijd intiemer en zachtmoediger wordt. Dat uitdagen zit nog voor de voorstelling begint al in Bitbybit wanneer het publiek plaatsneemt in de ufo-vormige tent. Aan elke kant zien we een van hen met een mondstuk in de mond dat via een touw achter hen bevestigd is. Zo kunnen ze langs zij of frontaal voorover hellen terwijl een stem ‘Ready’ zegt en zo het tempo bepaalt van de wisselende poses maar ook, niet onbelangrijk, hoe lang ze zullen over- of langs zij hellen.

Recensie: Bitbybit ★★★★

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter