>>

Recensie Queen & Slim ★★★1/2

dinsdag 7 juli 2020 Lumière AntwerpenBert Hertogs

Al chillend 6 dagen op de vlucht. Zo kan je Melina Matsoukas’ jongste prent Queen & Slim het best samenvatten. Na een date in een betaalbaar restaurant in Ohio, een afspraakje waar geen vervolg op zal komen, worden strafrechtadvocate Queen (Jodie Turner-Smith) en Slim (Daniel Kaluuya, o.a. gekend van Black Panther en Get Out) aan de kant van de weg gezet door een blanke politieagent. En dat om een banale reden. Slim heeft zijn richtingaanwijzer niet gebruikt en leek wat te zwalpen op de weg. Daarop vraagt de politieagent zijn papieren, vraagt ie of ie onder invloed is, drugs bij heeft in de koffer, enz. Het vriest buiten en Slim vraagt of de man niet wat vaart kan maken in zijn onderzoek. De gespannen sfeer wordt vijandig. Queen gaat in tegen Slims advies en komt uit de wagen wanneer ze het tafereel wil filmen. Daardoor krijgt ze een schampschot in het been door de agent. Slim schiet hem met het dienstwapen neer uit zelfverdediging.

Recensie: Queen & Slim ★★★1/2

Recensie Monos ★★★1/2

maandag 6 juli 2020 Lumière AntwerpenBert Hertogs

Op Monos, de jongste film van de jonge Colombiaanse regisseur Alejandro Landes moest het publiek acht jaar wachten. Het geduld wordt beloond met een sterke film, een fabel over kindsoldaten van de groep Monos, die de sfeer van een koortsdroom uitademt.

Recensie: Monos ★★★1/2

Recensie La Vérité ★★★

zaterdag 4 juli 2020 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Na het zeer goede Shoplifters brengt de Japanse regisseur Hirokazu Kore-Eda La Vérité naar de bioscoop. De prent gaat over de dingen verbloemen, leugens verkondigen of essentiële zaken gewoon verzwijgen om een zeker imago uit te blijven stralen en te versterken. Het is niet anders zo bij Fabienne Dangeville (een weergaloze Catherine Deneuve), een met een César gevierde filmactrice die haar memoires uitbrengt. Lumir (Juliette Binoche) die scenario’s schrijft en in de VS woont met haar aan alcohol verslaafde man Hank (Ethan Hawke) en dochter komen speciaal overgevlogen. Ze dacht dat de afspraak was dat ze het boek eerst mocht lezen voor het in druk ging. Groot is haar verbazing dan ook dat de exemplaren er al zijn en haar moeder al interviews doet met de pers.

Recensie: La Vérité ★★★

Recensie Ema ★★★1/2

vrijdag 3 juli 2020 Cinema Cartoon sBert Hertogs

Intrigerend maar tegelijkertijd ook verwarrend dat is Ema, de jongste prent van de Chileense regisseur Pablo Larraín waarin Mariana di Girolamo schittert als Ema. Zij en Gastón (Gael García Bernal), die choreograaf is, hebben hun 7-jarige adoptiezoon Polo (Cristián Suárez) afgestaan omdat hij iets zwaar mispeuterd zou hebben. Ema worstelt met het moederschap, wil terugvechten en haar zoon opnieuw terugwinnen. Ema leest dan ook in zekere zin als een coming of age verhaal waarin de chaos in het hoofd van het hoofdpersonage uiteindelijk – knap te zien ook in de cinematografie en vertelstijl van de film – structuur krijgt. Loop je zeker in het begin nog wat verloren in de gevoelswereld van Ema, wat ook ondersteund wordt door de hak op de tak montage met losse fragmenten die op het eerste zicht onsamenhangend ogen, dan zie je op den duur het verhaal een duidelijkere lijn krijgen. Finaal gaat Ema over de zoektocht naar zichzelf en seksualiteit wat zich ook uit in reggaeton, het zich afzetten tegen de anderen en de maatschappij als je wil en de zoektocht naar vrijheid.

Recensie: Ema ★★★1/2

Recensie I still believe ★★★

donderdag 2 juli 2020 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De perfecte film die er op het juiste moment komt, dat is I still believe van Erwin Brothers. Net na de lockdown en na een periode waarbij vele families veel vroeger dan ze hadden kunnen denken afscheid moesten nemen van een geliefde die bezweek aan de gevolgen van corona, is het de ideale gelegenheid om een film die zingeving en geloof als hoofdthema heeft in de zalen te tonen. Een prent die gebaseerd is op waargebeurde feiten in dit geval. Op zijn tweeëntwintigste trouwde de Amerikaanse Christelijke singer-songwriter Jeremy Camp (K.J. Apa) met Melissa (Britt Robertson). Zij werd zijn muze en vrouw. Het noodlot slaat bij haar toe: eierstokkanker waardoor ze nooit kinderen op de wereld zou kunnen zetten. Beider geloof wordt op de proef gesteld. De waarom-vraag beantwoorden op het eerste zicht onmogelijk.

Recensie: I still believe ★★★

>>