<<    >>

Recensie Game Night ★1/2*

desc

woensdag 11 april 2018 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De plottwist te veel. Die levert Game Night van John Francis Daley en Jonathan Goldstein op. Annie (Rachel McAdams) en Max (Jason Bateman) zijn erg competitief ingesteld en leren elkaar kennen op een spelletjesavond. Tinky Winky – het antwoord op een quizvraag die ze beiden op hetzelfde moment geven – brengt hen samen. Ze trouwen maar blijven kinderloos. Dat komt omdat de spermacellen van Max niet snel genoeg zwemmen, wat wellicht het resultaat is van te veel stress in zijn lichaam. Camille Chen speelt de rol van hun dokter Chin en blijkt geïnteresseerd te zijn in Max’ broer Brooks die knapper is. Die organiseert een spelletjesavond waar iemand gekidnapt zal worden. Doel is om de man of vrouw in kwestie zo snel mogelijk te vinden. De prijs is een dure Corvette Stingray.

Recensie: Game Night ★1/2*

Recensie Taxi 5 ★★★**

desc

dinsdag 10 april 2018 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Subliem in zijn ridicule humor. Dat is Taxi 5 van regisseur Franck Gastambide die ook de hoofdrol speelt in deze van de pot gerukte actiekomedie. De man kruipt in de huid van Sylvain Marot die een crimineel tot bekentenissen doet overgaan tijdens een wilde rit in de Parijse straten. Deze ondervraagmethode kan zijn overste maar matig smaken, ook al omdat de factuur van de autobanden op den duur de pan uitswingt. Wanneer Marot met de vrouw van de prefect lichaamsvocht heeft uitgewisseld, wordt ie overgeplaatst naar Marseille om daar jacht te maken op Italiaanse criminelen die het op juwelen gemunt hebben. Zij plannen met hun Ferrari’s dé roof van de eeuw op de grootste diamant ter wereld.

Recensie: Taxi 5 ★★★**

Recensie Het verjaardagsfeest ★★★★**1/2

desc

zaterdag 7 april 2018 De Theatergarage BorgerhoutBert Hertogs

Compagnie Schmaltz, een Antwerps amateurgezelschap, is op zijn best wanneer de drank rijkelijk vloeit in een stuk. Dat zagen we 3 jaar geleden al in Club O (naar Shakespeares Othello, hier gebracht in de setting van aan club) en wordt opnieuw bevestigd in Harold Pinters ‘Het verjaardagsfeest’ in een tekstbewerking en regie van Barbara Steyaert. Pinters tekst is tragikomisch en gaat over de leegte van een aantal vrouwen die volgens hun moeder oma Bolnes onvoldoende in staat zijn om zelfstandig te zijn. ‘Het verjaardagsfeest’ toont disfunctionele relaties, mensen die maar wat doen en quasi tot volledig ontwricht zijn ten opzichte van elkaar en/of hun omgeving. In een pension waar zelden of nooit wat gasten over de vloer komen, wordt de dagelijkse sleur doorbroken wanneer Magie (Femke De Cnodder) twee mannen op het strand heeft aangesproken en zij een nacht willen doorbrengen in het pension. Meneer Klein (Justin Mol) en meneer Meyer (Nico van Menxel) arriveren en zetten de boel danig op stelten. Vooral gaste Anna Goldberg (waanzinnig sterk neergezet door Marleen Pesic) die lusteloos voor zich uitstaart en als pianiste ‘ooit een concert speelde’ is een makkelijk slachtoffer. Magie vertelt dat het Anna’s verjaardag is – wat niet het geval is – om toch maar de sleur te kunnen doorbreken. De mannen vinden het dan ook niet meer dan normaal dat er die avond een feestje gehouden wordt, dik tegen de zin van Anna.

Recensie: Het verjaardagsfeest ★★★★**1/2

Recensie Oedipus ★★★★★*****

desc

zondag 8 april 2018 Stadsschouwburg AmsterdamBert Hertogs

Een staande ovatie en niets dan laaiend enthousiaste reacties kreeg Oedipus in een regie en bewerking van de nog steeds maar dertigjarige Robert Icke naar de Griekse tragedie van Sophocles in de Stadsschouwburg van Amsterdam. Een aftelklok plaatst de regisseur links op het podium zodat ie de vertelde tijd en de verteltijd parallel met elkaar legt. Die klok toont enerzijds het wachten in een campagnelokaal van Oedipus (magistraal neergezet door Hans Kesting) dat beetje bij beetje leeggemaakt wordt voor hij de verkiezingsuitslag kent als opvolger van Laius. Maar in die twee uren, komt ook de voorspelling van de blinde ziener Tiresias (Hugo Koolschijn) uit. Dat Oedipus zijn vader vermoord heeft én er een incestueuze relatie op nahoudt met zijn moeder Jocaste (Marieke Heebink). Laius stierf door een auto-ongeval toen Oedipus aan het spookrijden was. Laius hield zich in de andere auto niet aan het protocol. Hij nam niet achteraan plaats waar de raampjes niet naar boven kunnen maar wou per se naast de chauffeur (Bart Slegers in een wel zeer plichtsbewuste rol) zitten omdat ie wou roken. Terwijl alle polls en vervolgens de eerste resultaten die Lichas (Violet Braeckman) aanreikt op een eclatante verkiezingsoverwinning van Oedipus wijzen, voltrekt zich op privévlak simultaan diens drama. Die combinatie, de rise op professioneel vlak and fall op privévlak (als publiek figuur vallen privé- en beroepszaken samen), de ijzersterke acteerprestaties van de ganse cast en een rechttoe-rechtaan no nonsense script maken dat dit toneel van de bovenste plank is die twee uur aan een stuk je gekluisterd aan je stoel houdt. Een absolute must om te zien, ook voor Vlamingen. Zeker in een belangrijk verkiezingsjaar als 2018.

Recensie: Oedipus ★★★★★*****

Recensie Blood Brothers**1/2

desc

vrijdag 6 april 2018 Fakkeltheater Rode ZaalBert Hertogs

Dé must-see musicalproductie van deze paasvakantie in ons land? Dat moet ongetwijfeld Blood Brothers zijn van InTeam producties in de Rode Zaal van het Fakkeltheater in een regie van Niels de Valk. Werkelijk alles klopt van begin tot einde in deze voorstelling die het origineel omarmt. Blood Brothers zag in 1983 het levenslicht aan de andere kant van het Kanaal, nadat Willy Russell het werk geschreven had als een schoolmusical. Op de West End liep de productie meer dan 24 jaar en werd daarmee de derde langstlopende musical in Londen. InTeam producties kiest er – terecht – voor om volledig de 80’s te laten herleven in deze voorstelling die teruggrijpt naar de originele tekst (de vertaling is van de hand van Koen van Dijk), zet de acteurs en actrices in geruite kostuums wat een knipoog is naar de Mod-periode of steekt ze in veelkleurige wollen truien. Het sobere decor, stellingen en klimrekken uit een turnzaal, dat net als de kostuums van de hand is van Yannic Duchateau en de regisseur, is erg efficiënt en tevens een knappe verwijzing naar de wil/de (financiële) beperkingen om op te klimmen op de sociale ladder. Want dat is in eerste instantie het hoofdthema van deze musical. Met een ijzersterke cast (wat een vijftal die Liesbeth Roose, Sarah Kefi, Jeroen Logghe, Jervin Weckx en Pieter Van Keymeulen!) die geloofwaardig speelt én waanzinnig goed zingt – werkelijk alle stemmen blenden piekfijn met elkaar en een zeer goede live band onder leiding van Pietro Ramman aan piano, Jacob Hus aan de basgitaar, Keanu De Poorter op toetsen, Sam Enthoven op drums, Thomas Renard op gitaar en Jan Schaeken op sax, plaatst het gezelschap dat liefhebbers en pas afgestudeerden bij elkaar brengt zich op eenzame hoogte in het Vlaamse musicallandschap.

Recensie: Blood Brothers**1/2

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news