>>

Recensie Baantjer het begin ★★1/2

desc

donderdag 18 april 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

In Baantjer het begin, geregisseerd door Arne Toonen en Marco Maas, zien we Jurre de Cock (‘met C.O.C.K.’), gespeeld door Waldemar Torenstra, die voor het eerst aan het werk gaat op het politiekantoor in de Warmoesstraat in Amsterdam. Hij spreekt er om half tien af met zijn collega Tonnie Montijn (Tygo Gernandt) die dan nog op café zit. Tonnie doet de nachtshift. We zijn april 1980, enkele dagen voor de kroning van Beatrix als Koningin der Nederlanden. In Amsterdam zijn er geen jobs voor heel wat jonge mensen. Krakers nemen dan ook leegstaande panden in. Een wat opstandig klimaat heerst – veruitwendigt in de rock en grungescène van destijds - in de hoofdstad van Nederland. Straks worden immers hoogwaardigheidsbekleders ontvangen in de Nieuwe Kerk, en zal er heel wat sier te zien vallen. Dat contrast, die ongelijkheid, steekt bij zij die het met veel minder moeten doen. Het protest wordt groter, spandoeken met ‘geen woning, geen kroning’ worden aan de kraakpanden gehangen. Wanneer de Cock tijdens de achtervolging van een man die Montijn linkt aan drugsgerelateerde feiten, met hem in een van de grachten belandt, ontdekt ie er ook een levenloos lichaam. Tonnie wil het cash geld dat ie in de zak van de verdachte vond verdelen tussen hem en de Cock. Die laatste past.

Recensie: Baantjer het begin ★★1/2

Recensie Blaze ★★★1/2

desc

woensdag 17 april 2019 UGC AntwerpenBert Hertogs

Met Blaze brengt regisseur Ethan Hawke de Amerikaanse singer-songwriter Blaze Foley opnieuw onder de aandacht. Countryartiesten als Willie Nelson (‘If I could only fly’ dat de singer-songwriter zelf wat te egocentrisch vond: ‘het had wij moeten zijn in plaats van ik’) en Merle Haggard gebruikten onder andere werk van Foley (rol van Ben Dickey). Die zien we bij de start van de film onder invloed achter de drums zitten terwijl men aan de andere kant van het glas in de studio, waar de mix gebeurt not amused is. Zijn laatste kans is dit wetende dat ie uit zowat alle bars gekegeld is tijdens optredens omdat ie het te bont maakte en met cafégangers op de vuist ging. En verder heeft ie het imago van de artiest die ooit de tekst van de tamponverpakking straalbezopen opzei.

Recensie: Blaze ★★★1/2

Recensie After ★★★

desc

dinsdag 16 april 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

After, de film die gebaseerd is op het boek van Anna Todd, in een regie van Jenny Gage zou wel eens een van de blockbusters van dit voorjaar kunnen worden. Toen wij de film in avant première zagen in Kinepolis Antwerpen was de zaal ei zo na uitverkocht. Vooral tienermeisjes en twintigers die zin hebben in een ladies night trekken blijkbaar massaal naar deze prent die – laten we eerlijk zijn – vooral een guilty pleasure is. De thematiek: preuts meisje Tessa (Josephine Langford) met overbezorgde en bemoeizieke moeder Carol (Selma Blair) die uiteraard haar dochter tijdens de daad betrapt en al even bemoeiziek vriendje Noah (Dylan Arnold) die haar op één nacht 7 sms’jes stuurt, gaat voor het eerst naar de universiteit. Daar wordt ze door haar room mate Karen (Jennifer Beals) al meteen uitgenodigd voor een feestje waar ze Truth or Dare spelen. Op de vraag ‘Wat is de mafste plek waar je ooit seks hebt gehad?’ past Tessa. Karen en haar vrienden zullen daaruit afleiden dat Tessa nog maagd is. Wanneer Tessa vervolgens voor ‘Dare’ kiest, gaat ze de uitdaging om Hardin Scott (Hero Fiennes Tiffin) te kussen uit de weg.

Recensie: After ★★★

Recensie The Aftermath ★★★

desc

donderdag 11 april 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

The Aftermath, de film van James Kent naar het boek van Rhidian Brook, zoomt in op een periode rond de Tweede Wereldoorlog die minder gekend is. Vandaar ook dat de film qua uitgangspunt op zijn zachtst gezegd interessant is. Alleen heeft de vorm, met onder andere het fraai in beeld brengen van de beeldmooie Keira Knightley in de rol van Rachael Morgan waarbij haar scènes niet zelden als een langgerekte vintage fashionreclamefilm aanvoelen inclusief heerlijke lichtinval, het duidelijk gewonnen van de diepgang. Daardoor trekt de regisseur te opvallend het verschil tussen de Britse welstand en de arme bevolking die 5 maanden na de oorlog bakstenen verzamelt van ingestorte gebouwen zodat de stad ooit opnieuw opgebouwd kan. De stad is bijna volledig platgebombardeerd, de gapende wonde die dat veroorzaakte in het straatbeeld is gigantisch, maar ook in de hoofden van de Duitsers die nog steeds doden terugvinden in het puin heeft er een knak plaatsgevonden. Sommigen hebben ‘88’ getatoeëerd in hun arm, dat twee keer staat voor de achtste letter van het alfabet: Heil Hitler. Of hoe het extremisme, het nazistische gedachtegoed is blijven doorsluimeren na de oorlog. De lokale bevolking is dus ofwel erg vijandig ten opzichte van de Britten die mee de orde moeten zien te handhaven en gaan de confrontatie niet uit de weg (waarbij de voedselbedeling bv. gesaboteerd wordt), ofwel hebben ze zo veel psychologisch schade geleden, dat ze net als Hamburg helemaal van de kaart zijn (geveegd).

Recensie: The Aftermath ★★★

Recensie Missing Link ★★★★

desc

woensdag 10 april 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

De stop-motion animatieprent Missing Link van regisseur en schrijver Chris Butler is een film voor ouders geworden die daarnaar met hun (best niet al te jonge) kroost naar de bioscoop kunnen trekken. Een film over evolutie/de evolutieleer versus conservatief denken, oude krokodillen en hun oude theorieën die in vraag gesteld worden, het koppig vasthouden bij het eigen gelijk (en daar zelfs een huurmoordenaar voor willen inzetten), zo verlangen naar iets dat het pijn doet, gender, ambitie (Mister Frost wou altijd al een grote avonturier worden én gerespecteerd door het rijk), kolonialisme versus elkaar als gelijken behandelen, feminisme en ergens bij willen horen waar je eigenlijk niet toe behoort. Missing Link is zowel qua animatie als qua surround geluid een welgekomen verademing omdat de laatste maanden we het gevoel kregen vooral veel van hetzelfde gezien te hebben. Missing Link zal in zekere zin ook de meerwaardezoeker kunnen bekoren.

Recensie: Missing Link ★★★★

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter