>>

Recensie Halka

desc

woensdag 19 juli 2017 Sloepenweg AntwerpenSascha Siereveld

Speciaal voor de Zomer van Antwerpen was Le Groupe Acrobatique de Tanger afgezakt naar een uithoek van Antwerpen om er in een snikhete tent hun voorstelling “Halka” te komen spelen. Hun doortocht door de Koekenstad konden we het best omschrijven als kort, maar krachtig. In een show van iets minder dan een uur namen 12 acrobaten en 2 muzikanten het publiek mee op een wervelende tocht vol acrobatische kunstjes en opzwepende muziek tussen de wereld van de oude tradities, de uitbundige Marokkaanse feesten en moderne, visuele humor. De twee vrouwen uit het gezelschap waren duidelijk niet van het onderdanige type en zo zagen we dat de in onze maatschappij vastgeroeste vooroordelen over de “traditionele positie van de vrouw in de Marokkaanse samenleving” met een stevig paar hakken en een dirigeerstokje volledig van de kaart geveegd werden.

Recensie: Halka

Recensie Humans

desc

woensdag 5 juli 2017 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Een gedeeltelijke staande ovatie kreeg de allereerste voorstelling van ‘Humans’ op de Zomer van Antwerpen. Het Australische gezelschap Circa speelt aan de zomerbar maar liefst 12 uitverkochte voorstellingen. De acrobaten specialiseerden zich vooral in hand-op-hand acrobatie, en in mindere mate de trapeze en de aerial straps. Gekende circustechnieken dus die ze weliswaar in zo’n jasje weten te steken dat zelfs een doorwinterd circusfan nog verbaasd kan worden. ‘Humans’ duurt 65 minuten en dat is nét ietsjes te lang om die paar twijfelaars die niet meegaan in de staande ovatie recht te krijgen. Er zitten namelijk een paar – weliswaar minieme – dipjes in de voorstelling.

Recensie: Humans

Recensie Les Inouis

desc

woensdag 28 juni 2017 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Met ‘Les Inouis’, wat even veel wil zeggen als ‘diegenen die niet gehoord worden’, trapt Zomer van Antwerpen 2017 zijn jaarlijks festival af. Het Belgische gezelschap Théâtre d’un jour, dat dit jaar 23 jaar bestaat, behandelt het vluchtelingenthema in deze voorstelling die op het eerste zicht ook geschikt lijkt voor kinderen. Ook al is het een mooie poëtische multimediale voorstelling met video (documentaire), poppenspel, visuals, livemuziek, theater en circus (een prachtige evenwichtsoefening met palmtakken en een veer op het einde, in het jargon de ‘sanddorn balance’ act genoemd) toch is het 14+-advies van de organisator terecht. ‘Les Inouis’ is nu eenmaal ook een confronterende voorstelling niet in het minste omwille van de zeer confronterende thematiek en choquerende beelden.

Recensie: Les Inouis

Recensie Cirque Eloize met Saloon

desc

vrijdag 26 mei 2017 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

Cirque Éloize is opnieuw in het land. Dit keer treden ze met hun jongste voorstelling ‘Saloon’ op in het verlengde Hemelvaartweekend in het Koninklijk Circus te Brussel. Op papier lijkt dat een meesterzet om circus in het Koninklijk Circus te programmeren. Helaas is dat niet het geval, vermits het podium aan de lage kant is, en de parterre niet helt. Daardoor veranderden geen ongering aantal toeschouwers van plaats en wisselden hun stoel in voor een plekje op de tribunes. Saloon is een zeer degelijke circusvoorstelling maar zit dus helaas in de foute zaal geprogrammeerd.

Recensie: Cirque Eloize met Saloon

Recensie Boulevard Conakry

desc

woensdag 17 augustus 2016 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Met de Afrikaanse acrobatie van Terya Circus sluit Zomer van Antwerpen editie 2016 af. Boulevard Conakry verwijst naar de hoofdstad van Guinee. Daar in het centrum van de stad is er een markt. Het is die drukke wat chaotische maar tevens ook uitgelaten sfeer die het gezelschap oproept. Waaghalzerij is het gezelschap duidelijk niet vreemd want de acrobaten tuimelen, maken flikflaks terwijl ze ook over elkaar springen. Uiteindelijk blijkt de voorstelling veel meer gestructureerd dan dat op het eerste zicht lijkt. Terya Circus trekt namelijk niet zelden de lijn van de geometrie.

Recensie: Boulevard Conakry

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news