>>

Recensie Come from Away ★★★★★

desc

donderdag 30 mei 2019 Phoenix Theatre LondenBert Hertogs

Vier Olivier Awards 2019 won Come from away, waaronder die van beste nieuwe musical. De andere prijzen waren die van beste choreografe voor theater (Kelly Devine), beste geluid (Gareth Owen) en buitengewone muzikale prestatie. Come from away ís dan ook gewoon buitengewoon. Vergeef ons het wat ongelukkige woordgebruik, maar die 100 minuten non stop, vliegen voorbij. Dat komt omdat de musical volledig de uptempo folk-kaart trekt via de muziek van Irene Sankoff en de tekst van David Hein, naast de gekozen vorm, stukken uit individuele verhalen die zich in sneltempo aan ons verteld worden. Come from Away blijft weliswaar braaf binnen de lijntjes kleuren van het genre. Yep, er zit een aanstekelijk drinklied in deze voorstelling: ‘In the bar/Heave away’ en er is dé ballad, hier heet die ‘Stop the world’. Verder wordt er twee keer geknipoogd naar ‘My heart will go on’ van Céline Dion. Come from away speelt zich dan ook in Canada af, is een Canadese musical en hoe heet de meest bekende Canadese nachtegaal? Inderdaad.

Recensie: Come from Away ★★★★★

Recensie Ketnetmusical Troep ★

desc

zaterdag 25 mei 2019 Stadsschouwburg AntwerpenBert Hertogs

Na Kadanza ****1/2, Kadanza Together **1/2, Unidamu * en Team UP ** levert de Ketnetmusical Troep * nu eindelijk ook een musical af waarvan de titel meteen de volle lading dekt: brol, rommel, bullshit, crap, … wordt geserveerd. Of om het met hippe jongerentaal – die op Nederlandstalig vlak zo arm geworden is dat bijna elke zin kennelijk enkele woorden in het Engels moet meekrijgen, wat overigens net als de streetwise pose van de cast érg geforceerd aanvoelt in zinnen als ‘Dees (sic.) was echt awesome’ en ‘Het zou hier veel nicer zijn als het hier wat properder was’ – te zeggen: deze musical is ‘kapot belachelijk’.

Recensie: Ketnetmusical Troep ★

Recensie Sweeney Todd ★★★★★

desc

vrijdag 10 mei 2019 Fakkeltheater Rode ZaalSascha Siereveld

De verwachtingen waren vooraf erg hoog voor deze uitvoering van ‘Sweeney Todd, de bloedbarbier van Fleet Street’. Vzw Pateeke is er namelijk in geslaagd om op papier een absolute droomcast voor deze geniale musical van Stephen Sondheim bijeen te krijgen. Hans Peter Janssens speelt Sweeney Todd, An Lauwereins vertolkt de rol van Mrs. Lovett, Deborah De Ridder is de bedelares, Wim Van den Driessche geeft gestalte aan Rechter Turpin en Charlotte Campion kruipt in de huid van zingende nachtegaal Johanna. Het was dus afwachten of ze onze verwachtingen ook werkelijk konden inlossen… Het verdict: ze overtroffen die zelfs. Deze productie van ‘Sweeney Todd’ is een absolute must voor elke musicalliefhebber in Vlaanderen. Het gebeurt niet vaak dat we bij Concertnews.be verlegen zitten om kritiek op een voorstelling, maar dit was zo’n zeldzaam moment. De puzzel paste en het was twee uur lang genieten van knappe acteerprestaties, zang van de hoogste kwaliteit en de heerlijke complexiteit van de muziek van Sondheim die dankzij meesterlijke arrangementen van Pol Vanfleteren ook met een kleine live-band volledig tot zijn recht kwam.

Recensie: Sweeney Todd ★★★★★

Recensie Assepoester ★★★1/2

desc

woensdag 10 april 2019 Theater Elckerlyc AntwerpenSascha Siereveld

Theater Elckerlyc in Antwerpen was voor de gelegenheid volgelopen met prinsjes, prinsesjes en hun lakeien die kwamen kijken hoe Helle Vanderheyden zich als een vlinder mocht ontpoppen van de slonzige Assepoester tot de prinses van het bal. Met ‘Assepoester’ bracht Deep Bridge een entertainende familiemusical die een eigen twist gaf aan een eeuwenoud sprookje. Assepoester werd hier niet gepest door twee boze stiefzusters, maar had hier één vervelende stiefzus Fien en een geschifte, maar best wel aardige stiefbroer Titus. Jasmine Jaspers mocht in de huid kruipen van de lichtjes getikte Fien en Laurenz Hoorelbeke zette met verve een prettig gestoorde Titus neer. Voor de kleinsten werd het een magische voorstelling vol sprookjesfiguren en een echte toverfee. Voor de al iets ouderen was het een ontspannen opvoering met heel wat humor in de dubbele bodem van Titus’ opmerkingen. Maar wat voor jong en oud hetzelfde was, was het genot om Helle Vanderheyden te horen zingen. Haar prestatie was dan ook absoluut top.

Recensie: Assepoester ★★★1/2

Recensie Cats ★★★1/2

desc

zaterdag 23 maart 2019 Paleis 12 Brussels ExpoBert Hertogs

Cats, de internationale tour in het Engels, is opnieuw in het land. Twee jaar geleden kon Antwerpen er al kennis mee maken in de Kon. Elisabethzaal. Deze keer is onze hoofdstad aan de beurt. Paleis 12 kan in theateropstelling meer dan 2.000 toeschouwers verwelkomen op de tribunes en het balkon. Daarmee ligt de potentiële maximumcapaciteit van de zaal voor podiumkunsten een stuk hoger dan de meeste theaterzalen in ons land wat een troef is als je een nog steeds tot de verbeelding sprekende naam als Cats wil boeken. Jong en oud zakte dan ook massaal af naar de Heizel, klapten mee in de handen tijdens het aanstekelijke Mr. Mistoffelees (Alex Harrison), en ook dé klassieker ‘Memory’ die Jenna Lee-James als Grizabella mocht neerzetten samen met het frêle meisjesstemmetje van Grace Swaby als Jemima, feilloos haalde za haar hoge noten toen de muzikale begeleiding aanzwol, werd op stevig applaus onthaald. Maar slechts een handvol toeschouwers gaf een staande ovatie na deze musical die meer dan 110 kostuums, zo’n 100 schoenen, 150 pruiken, 3 wasmachines en 4 drogers aan materiaal nodig heeft dat samen met decor en licht vervoerd wordt in  8 trucks van 13 meter lang. Dat komt wellicht omdat deze voorstelling wel erg ‘80s en gedateerd klinkt links en rechts (Cats ging op de West End op 11 mei 1981 in première en speelde er 21 jaar). Lees: Andrew Lloydd Webber zou de zaak wat ons betreft een keer tegen het licht mogen houden, nieuwe arrangementen schrijven die meer bij de huidige tijdsgeest passen, en gewoon een paar songs vervangen door nieuwe.

Recensie: Cats ★★★1/2

>>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter