<<    >>

Recensie Time Goes Bye Bye ★★★★★

desc

zondag 29 december 2019 DE Studio AntwerpenBert Hertogs

40 worden, het is me wat. In 2020 valt die eer me te beurt. Het vormt ook de aanleiding voor Compagnie Barbarie om een voorstelling rond tijd te maken. Tijd die relatief is, want als je iets saai vindt als kind, gaat die maar niet vooruit. Terwijl ‘Als het leuk is, vliegt de tijd’ een ander net een totaal ander gevoel kan bezorgen. Dat laatste was wat ons betreft het geval toen we Time Goes Bye Bye zagen in de Studio. Een heerlijke bij momenten hilarisch absurde voorstelling waarin de makers er bewust zelfs niet in willen slagen om de titel uit te leggen of te vertalen: ‘Tijd gaat voorbij bij.’, ‘Tot ziens tijd’ en ‘Eigenlijk is dat wel een moeilijke titel’ klinkt het, waar de jarige Amber (Goethals) centraal staat. Haar vriendinnen Liesje (De Backer), Lotte (Vaes) en Sarah (Vangeel) nemen al vroeg, bij de start van de voorstelling afscheid van haar. Want haar verjaardagsfeestje zit erop. Ze kan niet aanvaarden dat het al gedaan is, terwijl ze het gevoel heeft dat het allemaal nog maar net begonnen is. Toch is de rest duidelijk: ‘Dat was een prachtig feest!’ ,’ Dit is het. Hier stopt het.’ en ‘De mensen mogen van mij blijven zitten. Wij gaan nu gewoon opruimen.’ luidt het. Amber had eerder het gevoel dat ze nog niet aan feesten waren toegekomen. Ze had nog van alles voorbereid ...

Recensie: Time Goes Bye Bye ★★★★★

Recensie Helmut Lotti in Concert ★★★★

desc

zaterdag 28 december 2019 Kon. Elisabethzaal AntwerpenBert Hertogs

Vier staande ovaties – alstublieft! -  ontving Helmut Lotti tijdens zijn 30 jaar Helmut Lotti in Concert-optreden in de Koningin Elisabethzaal. 50 is ie dit jaar in oktober geworden, en hij beseft maar al te goed dat hij al meer dan de helft van zijn leven professioneel zanger is. Hij wil er graag nog eens dertig jaar bijdoen: “Dan ben ik nog altijd jonger dan Tony Benett.” grapte hij. Zijn haarstukje mag ie ondertussen al enkele jaren geleden weggedaan hebben, Lotti is in se geen haar veranderd. Zo wijzigt hij stiekem de songtekst van ‘You’ve lost that loving feeling’, waarbij hij zijn stem lekker laag en stemmig weet te laten klinken begeleid door de warme klanken van de basgitaar en strijkers, terwijl een groot deel van het publiek dat niet doorheeft. ‘You never close your eyes anymore when I kiss your lips’ wordt een veel ondeugender ‘You never close your eyes anymore when I kiss your hips’ en in de soulmedley net voor de pauze klonk ‘Everybody needs somebody’ van the Blues Brothers  ‘Everybody needs my body’. Aan zelfrelativering en een kwinkslag links en rechts geen gebrek dus. Heerlijk.

Recensie: Helmut Lotti in Concert ★★★★

Recensie Nesten ★★★★1/2

desc

zaterdag 28 december 2019 DE Studio AntwerpenBert Hertogs

Toen Anna Bentivegna, Zoë Demoustier en Ayrton Fraenk nog studeerden, ontstond aan de Mime Opleiding in Amsterdam hun eindwerk nesten. Die is nu uitgegroeid tot een volwaardige kinderproductie waar niets op af te dingen valt. Als een ode aan geborgenheid, een zoektocht naar een knus dak onder je hoofd, een warm nest, een thuis, voelt deze prachtige woordeloze emotionele voorstelling dan ook aan. Zien we ze in het begin nogal op zichzelf en solo hun plek proberen te vinden tussen een groot doek aan krantenpagina’s en enkele dozen, dan zien we ze op den duur de boog maken dat ze het sterkst zijn (en bij uitbreiding de beste overlevingskansen hebben) om samen de handen in elkaar te slaan.

Recensie: Nesten ★★★★1/2

Recensie Yummy ★★★★

desc

vrijdag 27 december 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Terwijl zowat de ganse internationale journaille moord en brand schreeuwt over Cats en meldt dat er mensen de zaal uitvluchten, hebben we dat deze week niet meegemaakt in zaal 24 van Kinepolis Antwerpen maar wel in zaal 11 waar Yummy speelt. Ook al heeft de prent het 16+-label, blijkbaar is deze Vlaamse komische splatterfilm van Lars Damoiseaux die hij met Eveline Hagenbeek schreef – we hebben diep proberen te graven in ons geheugen, maar komen niet meteen op een recente film die de vergelijking met dit pareltje doorstaat – ook voor sommige volwassenen totaal ongeschikt. We zagen tussen de vijf en tien toeschouwers de zaal immers verlaten. Het toont aan dat het KNT-label inderdaad hopeloos verouderd is en er beter met icoontjes gewerkt wordt. Er kan bijvoorbeeld zoals bij een pretparkattractie met een vermelding gewerkt worden: niet voor gevoelige zielen, magen en/of zwangere vrouwen. Als u dus een hongertje zou hebben en dorst voor u Yummy wil zien, één goede raad van ons: hou het licht. Geloof ons, de film met zijn heerlijke ongenuanceerde on-Vlaamse rechttoe rechtaan-stijl komt stevig binnen. En dan hebben we het nog niet gehad over het moordende – hé, een woordspeling! – ritme die die erop nahoudt.

Recensie: Yummy ★★★★

Recensie Charlie s Angels ★★

desc

donderdag 26 december 2019 Kinepolis AntwerpenBert Hertogs

Opvallend hoe divers het publiek is dat naar de recentste Charlie’s Angels gaat, waar we Elizabeth Banks (die tevens ook de rol van Rebekah Bosley neerzet) een nieuwe generatie Angels zien regisseren. We hadden het dus goed fout dat dit een film van en voor vrouwen is. Wel is het zo dat deze prent een en al feminisme uitstraalt. Ralph (David Schütter) die zal omkomen wordt als ‘nevenschade’ geklasseerd terwijl Helena – terecht - het gevoel heeft dat ze hem heeft vermoord. Het ontbreekt ‘m dus wel een beetje aan menselijkheid, aan voldoende gewetenswroeging in deze film. Verder is ook hét thema van het jaar aanwezig in de prent: duurzame groene energie. Maar net daar wringt het schoentje.

Recensie: Charlie s Angels ★★

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Newsletter
  • Facebook
  • Twitter