Cookie Consent by FreePrivacyPolicy.com
<<    >>

Recensie Heathers the musical ★★★★

desc

vrijdag 30 juni 2023 The Other Palace LondenBert Hertogs

‘You were mad’ en ‘You were the most incredible audience we had’. Het zijn maar enkele complimenten die de cast van Heathers the musical terecht aan haar publiek geeft na een zinderende voorstelling. Geen gewone. Neen, op vrijdagavond maakten we een sing-a-long versie mee die perfect op maat gemaakt is voor de die hard fans. Hoe zo’n voorstelling eruit ziet? Wel, de musical wordt gespeeld zoals ie altijd gespeeld wordt. Maar het bijzonder enthousiaste publiek – dat gilt, krijst, en applaudisseert na songs - krijgt uitzonderlijk de lyrics ook mee op papier. De in fluo geel aangeduide teksten mogen ze dan meezingen (of -brullen als je wil). Bij wat niet aangeduid is, wordt verwacht dat de acteurs en actrices die passages alleen voor hun rekening nemen. Op die manier ontstaat er een onwaarschijnlijke interactie tussen fans en cast die van de avond een wel heel speciale maken.

Recensie: Heathers the musical ★★★★

Recensie Once ★★★★

desc

zaterdag 10 juni 2023 Fakkeltheater Zwarte ZaalBert Hertogs

11 jaar geleden won Once maar liefst 8 Tony Awards waaronder die van beste musical, beste acteur en beste script. De buskermusical die Enda Walsh schreef met de muziek en lyrics van Markéta Irglová en Glen Hansard baseerde zich op de gelijknamige film die John Carney regisseerde en in 2007 te zien was in de bioscoop. Once is daarbij de enige musical die zowel een Oscar (voor het nummer ‘Falling slowly’), een Grammy Award (voor het album), Olivier Award als Tony Award in de prijzenkast heeft staan. In de zwarte zaal van het Fakkeltheater hernam het amateurgezelschap De Speling haar succesvolle Vlaamse versie die kans maakt op het Landjuweel 2023. Dat deze musical de longlist haalde, is niet meer dan terecht.

Recensie: Once ★★★★

Recensie Grease De Hitmusical ★★★★

desc

zaterdag 20 mei 2023 Chasse Theater BredaSascha Siereveld

Je zou het niet zeggen, maar de musical ‘Grease’ is al meer dan vijftig jaar oud. Jim Jacobs en Warren Casey schreven hem in de vroege jaren ’70 van de vorige eeuw. En toch loopt het opnieuw storm voor de productie die Albert Verlinde met zijn cast ten tonele brengt. Het geheim? Wat ons betreft ligt het aan de tijdloze thema’s van verliefdheid, groepsdruk, vriendschap, school en rebellerende tieners en de muziek die ondertussen in het collectieve geheugen van onze cultuur is geslopen. Wie heeft er nog nooit gehoord van ‘Summer Nights’, ‘Greased Lightnin’ en ‘You’re The One That I Want’? Toegegeven, het is soms een beetje wennen om die liedjes in het Nederlands te horen, maar Allard Blom heeft ze heel goed vertaald en ze blijven absoluut overeind. Voeg daar nog de heerlijke choreografie van Daan Wijnands aan toe en je hebt ook visueel een feestje om van te genieten. Ad van Dijk voegde links en rechts nog wat beats toe aan de arrangementen en ‘Grease’ is weer helemaal mee met zijn tijd.

Recensie: Grease De Hitmusical ★★★★

Recensie Spring Awakening ★★★★

desc

zondag 7 mei 2023 Factorium TilburgSascha Siereveld

Nu de bloemetjes en de bijtjes weer volop in de natuur verschijnen, komt Opus One met zijn uitvoering van ‘Spring Awakening’ op de planken. Deze musical speelt zich af in het Duitsland van het einde van de negentiende eeuw en vertelt in hoofdzaak het verhaal van wat er gebeurt als je vanwege puriteinse normen opgroeiende pubers het verhaal van die bloemetjes en bijtjes niet vertelt. Daniël Cohen zorgde voor een zeer eigentijdse vertaling van de musical uit 2006 die perfect aansluit bij het taalgebruik van de jeugd van tegenwoordig. Zelden hebben we zo vaak ‘shit’ in een musical voorbij weten komen. Regisseur Koen van Dijk trekt de moderne lijn volledig door met een uiterst minimalistisch decor en een verdomd sterke beeldtaal. Het geheel wordt verder afgewerkt met een strak lichtplan. In combinatie met een hele jeugdige cast met o.a. Arnout Bultje, Sterre Verschoor, Juul van de Laar en Josy Gruijters krijg je een hele frisse en actuele voorstelling rond thema’s als ontluikende seksualiteit, zelfdoding en abortus. Je hoeft maar naar de andere kant van de grote plas te kijken om te zien hoe eigentijds ‘Spring Awakening’ wel weer is. Of zoals de Fransen het zeggen: “l‘histoire se répète”.

Recensie: Spring Awakening ★★★★

Recensie Sweeney Todd ★★★★1/2

desc

zondag 30 april 2023 DeLaMar Theater AmsterdamSascha Siereveld

Nooit was een bezoek aan de barbier zo bloedstollend als in ‘Sweeney Todd’. Het verhaal neemt je mee naar het Victoriaanse Engeland waar Sweeney Todd, gespeeld door Hans Peter Janssens, terugkeert naar Fleet Street in Londen en intrekt boven de pasteitjeszaak van Mrs Lovett, vertolkt door Simone Kleinsma. Sweeney zint op wraak voor wat hem in het verleden is aangedaan en wil daarvoor best zijn scheermes iets te dicht langs de keel van zijn klanten/slachtoffers laten glijden. Om zich van de lichamen te ontdoen, weet Mrs Lovett wel een creatieve oplossing. In een tijd van vleesschaarste zou het zonde zijn om zoveel ‘grondstoffen’ verloren te laten gaan. Een beetje geoefend pasteitjesbakker kan het ‘afval’ immers aardig recycleren tot een topproduct. Het lijkt allemaal behoorlijk donker en dat klinkt ook door in de fenomenale muziek van Stephen Sondheim, maar tegelijk wordt het door Hans Peter en Simone zo goed gespeeld dat het lugubere ook een komisch randje krijgt. De musical ‘Sweeney Todd’ van MediaLane Theater balanceert voortdurend op de rand van horror, humor en romantiek. Zowel in spel, verhaal, zang als muziek word je meegetrokken tussen afkeer, absurditeit, meeleven, verlangen en hoop. Maar wat er ook gebeurt in de voorstelling, ze laat je op geen enkel moment onbewogen. Sweeney Todd grijpt je vanaf de eerste noot vast en neemt je tot het einde mee op een roller coaster van emoties, muzikale thema’s en geweldig sterke prestaties van heel de cast.

Recensie: Sweeney Todd ★★★★1/2

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news

  • Podcast
  • Facebook
  • Twitter