<<    >>

Recensie Les Inouis

desc

woensdag 28 juni 2017 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Met ‘Les Inouis’, wat even veel wil zeggen als ‘diegenen die niet gehoord worden’, trapt Zomer van Antwerpen 2017 zijn jaarlijks festival af. Het Belgische gezelschap Théâtre d’un jour, dat dit jaar 23 jaar bestaat, behandelt het vluchtelingenthema in deze voorstelling die op het eerste zicht ook geschikt lijkt voor kinderen. Ook al is het een mooie poëtische multimediale voorstelling met video (documentaire), poppenspel, visuals, livemuziek, theater en circus (een prachtige evenwichtsoefening met palmtakken en een veer op het einde, in het jargon de ‘sanddorn balance’ act genoemd) toch is het 14+-advies van de organisator terecht. ‘Les Inouis’ is nu eenmaal ook een confronterende voorstelling niet in het minste omwille van de zeer confronterende thematiek en choquerende beelden.

Recensie: Les Inouis

Recensie Cirque Eloize met Saloon

desc

vrijdag 26 mei 2017 Koninklijk Circus BrusselBert Hertogs

Cirque Éloize is opnieuw in het land. Dit keer treden ze met hun jongste voorstelling ‘Saloon’ op in het verlengde Hemelvaartweekend in het Koninklijk Circus te Brussel. Op papier lijkt dat een meesterzet om circus in het Koninklijk Circus te programmeren. Helaas is dat niet het geval, vermits het podium aan de lage kant is, en de parterre niet helt. Daardoor veranderden geen ongering aantal toeschouwers van plaats en wisselden hun stoel in voor een plekje op de tribunes. Saloon is een zeer degelijke circusvoorstelling maar zit dus helaas in de foute zaal geprogrammeerd.

Recensie: Cirque Eloize met Saloon

Recensie Boulevard Conakry

desc

woensdag 17 augustus 2016 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Met de Afrikaanse acrobatie van Terya Circus sluit Zomer van Antwerpen editie 2016 af. Boulevard Conakry verwijst naar de hoofdstad van Guinee. Daar in het centrum van de stad is er een markt. Het is die drukke wat chaotische maar tevens ook uitgelaten sfeer die het gezelschap oproept. Waaghalzerij is het gezelschap duidelijk niet vreemd want de acrobaten tuimelen, maken flikflaks terwijl ze ook over elkaar springen. Uiteindelijk blijkt de voorstelling veel meer gestructureerd dan dat op het eerste zicht lijkt. Terya Circus trekt namelijk niet zelden de lijn van de geometrie.

Recensie: Boulevard Conakry

Recensie Chills

desc

woensdag 3 augustus 2016 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Jezelf bevrijden van je angsten: zichtbare en onzichtbare demonen. Daar draait het bij “Chills” van C.C.A.I. en Phare Ponleu Selpak om. Die laatste organisatie is een circusschool uit Cambodja die zich richt op kwetsbare kinderen en jongeren. In 1994 ontstond ze aan de grens met Thailand in een vluchtelingenkamp. Erg artistiek kan je de voorstelling bezwaarlijk noemen. En de rode draad, het verhaal is wat dunnetjes. Komaf maken met twee spoken die ronddwalen op het podium of in de aerial silks te zien zijn. Daar moeten de anderen in zien te slagen. Beeld van leren omgaan met angsten en deze overwinnen om op die manier het talent optimaal tot uiting te laten komen. Daartegenover staat dat Chills zeer toegankelijk is voor kinderen én het enthousiasme van het gezelschap van het podium spat met dank aan de opzwepende percussieve live muziek.

Recensie: Chills

Recensie Forever Happily

desc

woensdag 13 juli 2016 Sloepenweg AntwerpenBert Hertogs

Een staande ovatie voor Forever, Happily… van het Belgische Collectif Malunés. Dat gaf het publiek na de première van deze voorstelling op Zomer van Antwerpen. Simon Bruyninckx, Juliette Correa, Lola Devault-Sierra, Luke Horley, Arne Sabbe, Gabriel Larès en Nickolas Van Corven mengen muziek (zoals ‘Dream a little dream of me’ met circus (trapeze, hand op handacrobatie en luchtacrobatie), theater, dans en cabaret. Een heerlijke mix in een regie van Dominique Bettenfeld die werkt en de aandacht weet vast te houden van zowel jong als oud.

Recensie: Forever Happily

<<    >>
Tabs Concertnews.be

News
Soon
Reviews

More news