Amsterdam werd overspoeld met sjeiks, sultans, Ali Baba look-alikes en haremvrouwen in alle maten en kleuren. Had Shell hier plots een nieuwe, grote oliebron gevonden? Nee hoor, het was weer tijd voor het jaarlijkse meezingfeest “Toppers in Concert”. Dit jaar was het thema “1001 nacht” en dat was te zien aan de kostuums die de toeschouwers hadden aangetrokken. 68 000 mensen waren ook dit keer afgezakt naar de ArenA om mee te zingen met René Froger, Jeroen van der Boom, Gerard Joling en de vele gasten. En zoals het te verwachten was, werd het weer één grote party.
In tegenstelling tot vorige edities kwamen de Toppers dit jaar niet in een grote praalwagen opgereden. Geheel in de lijn met het thema, werden ze nu op een vliegend tapijt over het publiek naar het podium gevlogen. Het gigantische podium had de vorm van een oosterse tuin, inclusief vijvers met waterlelies en fonteinen. Het was gelegen onder een reusachtige paleis in de stijl van Aladdin waarin men de schermen had verwerkt waarop de beelden van de voorstelling en de teksten van de liedjes zouden verschijnen. Het decor zag er allemaal erg sprookjesachtig uit en zo ook de outfits van de heren. Ook zij waren gehuld in sultanpakjes. Zoals u al kon verwachten, stond er op de tulband van Gerard Joling een grootste pluim gemonteerd: er zijn nu eenmaal zekerheden in het leven.
Met “Euphoria “ van Loreen werden de feestelijkheden goed op gang getrokken. De confettikanonnen en de rook werden niet gespaard en zo had de negende editie van de Toppers zijn start alvast niet gemist. Hierna konden de armen al lekker in elkaar gehaakt worden om mee te wiegen en te zingen op “Ik verscheurde je foto” en “Je loog tegen mij”. Wat zouden de Toppers zijn zonder die oerdegelijke, Hollandse klassiekers?
Klassiekers van een andere soort weerklonken bij de eerste gast: Ernst Daniël Smid. Samen met René Froger bracht hij een selectie uit het opera- en belcanto- genre. Een aria uit “Carmen van Bizet zou je niet meteen verwachten op dit concert, maar “Toreador, en garde!” werd duchtig meegezongen. De studenten van de Frank Sanders Akademie vormden het achtergrondkoor van dienst. Hoewel Ernst Daniël Smid in “Amigos para siempre” bewees dat hij over een heerlijk stemgeluid beschikte, leek hij tijdens de andere aria’s soms wat op een sputterende dieselmotor die met horten en stoten geluid produceert. Froger leverde puik werk al klonk “O sole mio” wel erg fonetisch Italiaans.
Een ABBA-medley krikte het tempo en de sfeer terug op en voor het eerste konden we de kenmerkende hoge stem van Gerard Joling boven de rest uit horen tijdens de “Aha-ahaaa” in “Money, money, money”. Hij kan het dus nog altijd, al liet hij dat vandaag niet altijd horen. Even hadden we Henny Huisman nog op het podium verwacht bij “Thank you for the music”, maar het waren Grant & Forsyth die nu ten tonele verschenen. Ze hadden de dresscode waarschijnlijk verkeerd doorgekregen, want ze waren zoals gewoonlijk uitgedost in hun westernoutfitjes. “Rhinestone cowboy” liet al snel blijken dat Grant zijn stem niet zo “grand” meer is en ook de andere helft van het duo klonk vroeger veel sterker. Gelukkig kregen ze extra ondersteuning om “Islands in the stream” toch te laten stralen.
Jan Smit mocht even een blitsoptreden geven met Joling en dan schitterde Jeroen van der Boom in een geweldige Billy Joel-medley. Hij nam plaats achter een witte vleugel, deed zijn mondharmonicabeugel om en toen wisten we al hoe laat het was. En ja hoor, enkele seconden later weerklonken de eerste noten van “Piano man” en waren Jeroen en het voltallige publiek vertrokken. Wat klinkt zo’n 68 000 man sterk koor toch waanzinnig goed. Het slaagde er op een bepaald moment zelf in om zonder extra begeleiding tegen 93 decibel mee te zingen. Wat een gevoel. René Froger kwam mee op om Jeroen bij te staan tijdens “She’s always a woman”.
Najib Amhali was de volgende gast en die had duidelijk wel de instructies goed gelezen. Hij verscheen uitgedost in een wit pak met daarop Arabische stijlelementen in rood en blauw en een grote tulband in de kleuren van de Nederlandse vlag met daarbovenop een grote oranje veer. Hij werd door Gerard, René en Jeroen onderworpen aan een inburgeringstest en mocht uit volle borst meedoen met een reeks Amsterdamse meezingers. Het publiek lustte er wel pap van en Najib … die slaagde met vlag en wimpel. Als blijk van zijn gevoel voor humor verliet deze Marokkaanse Amsterdammer de scène op de tonen van “Tante in Marokko”.
Disco en Hazes liggen soms dicht bij elkaar tijdens een concert van de Toppers en het bracht ons in ieder geval bij een sfeervolle Guus Meeuwis-medley. Het vrolijke “Verliefd zijn” werd opgevolgd door het droevige “Passionele nachten” om vervolgens via het kippenvelmoment van “Geef me je angst” te evolueren in het feestje van “Per spoor” en “Het is een nacht”. Een rollercoaster van emoties die uitmondde in smartlap als “’t Dondert en het bliksemt”. Om dit soort medleys draait dit meezingfeest.
Het tweede deel opende met een dance-medley. Dit genre was duidelijk minder hun ding, al klonk Froger best goed in “Gangnam style”. De soul van onder andere “Reet Petite” bracht ons naar het moment dat Gerard Joling eens solo in de spotlights mocht staan. Hij bracht Barry Ryan’s “Eloise” en tartte sterk. Na de eerste strofe klonk het echter opvallend minder en viel de klank zelfs af en toe weg. Het vuur en de fonteinen tijdens het slot zorgden voor het nodige spektakel, maar we hadden eigenlijk liever gehad dat Jolings’ prestatie daarvoor had gezorgd.
Jeroen van der Boom zong nog snel een enkele liedjes met de 3J’s. Na het schattige en vrolijke “Wiegelied” van de 3J’s werd het tempo stevig opgeschroefd en brachten Jeroen en René “Far from over”. De sound van de jaren ’80 zou nog blijven en de elektrische gitaren mochten nog even blijven knallen tijdens “Eye of the tiger” om dan iets af te zwakken op eer aan toe doen aan Coldplay. Dan volgde Oasis’s meezinger “Wonderwall” en het legendarische “Lola” van The Kinks. Het zou ons niet verbazen mocht hier menig toeschouwer zijn stem verloren zijn tijdens het meebrullen.
We zagen Jeroen en Gerard nog een poging doen om de Macarena te dansen terwijl René Froger dit nummer van Los del Rio zong en we begrepen plots weer de betekenis van “schoenmaker blijf bij je leest”. De heren van Tavares hadden dat goed begrepen en zij brachten dan ook een potpourri van hun grootste hits. De heren mochten dan al op leeftijd zijn, het zingen waren ze nog niet verleerd en ze leven duidelijk volgens hun eigen leus: “Don’t take away the music”.
Froger mocht nog een smartlap brengen en dan was er “Juffrouw Toos” waarin een schat aan kinderliedjes verstopt zat. De nostalgie haalde de bovenhand en zonder schroom kwam bij het publiek het kind weer naar boven. Kortjakje deed weer aan schoolverzuim, Berend Botje ging weer varen en kabouter Spillebeen had weer een aanval van ADHD. Gelukkig wisten we dat de mosselman in Scheveningen woont en zo hadden we nog altijd een streepje voor bij juffrouw Toos. Nostalgie kan toch leuke momenten opleveren.
In eenzelfde bui van nostalgie genoten we van de laatste gasten van de avond: Vengaboys. We moesten even onze zonnebril opzetten om niet verblind te worden door de glitterpakjes en zongen dan uit volle borst mee met al de rest. Met de Vangabus naar Ibiza om daar boom, boom, boom te doen en ons dan te verbazen dat we ons hot, hot, hot voelden. Het leek wel of de euro-dance van de jaren ’90 nooit weg is geweest al klonk er precies toch iets meer moderne beat door.
Toppers in Concert 2013 was duidelijk op de vertrouwde leest geschoeid; al hadden we toch de indruk dat de sfeer iets minder was dan andere jaren. Maar misschien lag dat ook aan het gure herfstweer en het slechte voorjaar. Buiten aan de ArenA was er ook niet de uitgelaten feestsfeer die het publiek al ruim voor aanvang van de voorstelling in de juiste stemming bracht. Bij de klank zaten er dit jaar ook opvallend meer foutjes in het technische aspect van de voorstelling en ook dat verbaasde ons. Ondanks dit alles bleef Toppers in Concert 2013 nog altijd een waanzinnig meezingfeest dat ook bij Vlamingen hoe langer hoe meer bekendheid begint te krijgen.
< Sascha Siereveld >
Setlist:
10. Tante in Marokko
11. Disco-medley
12. Hazes-medley
13. Guus Meeuwis-medley
14. 1001 nacht
15. Dance- medley
16. Soul-medley
17. Eloise
18. van der Boom en 3J’s-medley
19. ??-Medley
20. Dancing-medley
21. Tavares-medley
22. Daar sta je dan
23. Juffrouw Toos
24. Vengaboys-medley
25. Eurodance-medley
26. Carnaval-medley
27. Slotmedley
Do you like our reviews and pictures?
Feel free to support concertnews.be by sharing this page or giving a donation.
You make an independent website like ours possible. Thanks!
Geef steeds in je comment mee op welk artikel je reageert.
Please put in your comment to which article you are responding.
24APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
23APR
Pommelien Thijs
Sportpaleis Merksem
08OCT
OneRepublic
Lotto Arena Merksem
14MAY
Tate McRae
Sportpaleis Merksem
02DEC
Sabaton
Sportpaleis Merksem
05MAR
Helmut Lotti
Stadsschouwburg Antwerpen
10DEC
25 Jaar De Laatse Showband
Stadsschouwburg Antwerpen
11APR
Best wel jammer als je hier niet bij bent
DE Studio Antwerpen
23NOV
Hans Klok
Stadsschouwburg Antwerpen
23NOV
Lampje
CC Brasschaat
26NOV
Gruis/Aan de twijfel
CC Sint-Niklaas
29NOV
Bart Peeters Deluxe 2024
Lotto Arena Merksem
30NOV
De vier seizoenen
deSingel Antwerpen
30NOV
PUPPY/POPPY
HetPaleis
18NOV
Paul Delvaux en zijn universum ★★★★1/2
La Boverie Luik
17NOV
Sister Act ★★★★1/2
Nieuwe Luxor Theater Rotterdam
15NOV
Herman van Veen - 60 jaar op de planken ★★★★1/2
Kon. Elisabethzaal Antwerpen
15NOV
Gladiator II ★★★★
Kinepolis Antwerpen
10NOV
Freedom Forever ★★★★1/2
Lotto Arena Merksem
9NOV
Christoff 3.0 XXL ★★★1/2
Lotto Arena Merksem
8NOV
Belle Perez - 25 Jaar Hits ★★★★★
Lotto Arena Merksem